Minden eddiginél bonyolultabb metrópótlás

Két hét múlva indul a kettes metró felújítása. A pótlóbuszokon kívül új járatok is enyhíteni próbálnak majd a Demszky Gábor szerint is bonyolult forgalmi helyzeten.

Megújul a Deák téri, a Moszkva téri és a Déli pályaudvari megálló. Itt a sík álmennyezet helyett íves kialakítású, festett acéllemez kerül, ahogy az már látható a korábban átalakított állomásokon. A Délinél és a Moszkva téren a kő oldalfalak helyett tűzizománcozott acéllemez, részben pedig kőburkolatok takarja majd a falakat. A padlóburkolatokat nem cserélik ki, de a gránitlemezeket felcsiszolják. A Moszkva téren és a Deák téren ezzel együtt kiszélesedik a peront is, mintegy 20 centivel.

Az állomások úgynevezett „Budapest jellegű” képet kapnak, vagyis a már megismert budapesti képekből készült montázsok díszítik a falakat, vitrinekben pedig különféle tárgyakat állítanak ki. A világítótestek a szennyeződésektől védettek és könnyen karbantarthatóak lesznek – ígéri a BKV.

Biztonsági berendezések

A peronok mentén vízköddel oltó berendezéseket szerelnek fel az esetleges vonattüzek oltására, hasonló berendezéseket telepítenek a peronok alatti kábelterekben, a mozgólépcsők aljánál és a bejárati terekben is.

A vakokat és a gyengénlátókat kapaszkodó korlát, a mozgólépcsők elején és végén érdesített felület segíti majd, a kevesebb falból kiálló tárgy is az ő mozgásukt teszi majd könnyebbé. Lifteket ugyanakkor továbbra sem építenek be, csak a helyüket tervezték be: először a Blaha Lujza téren lesz majd, kisérleti jelleggel – mondta Menyhért László, a BKV vezérigazgató-helyettese. A vezető szerint ezt most azért nem tudják megépíteni, mert a hazai cégeknek “még tanulniuk kell az ilyen berendezések építését, különösen azok árazását”. A pályázatra beérkezett ajánlatok ugyanis egytől-egyig irreálisan magas árat jelöltek meg.

Metrópótlás

A földalatti közlekedés részleges kiesése miatt a BKV bonyolult pótlásra kényszerül. Demszky Gábor szerint hosszú időre van ahhoz szükség, hogy a közlekedők megismerjék és megértsék ezeket a változásokat. Menyhért László BKV vezérhelyettes is megerősítette ezt a vélekedést: a szakember “kicsit fél” a változásoktól, és mindenkit arra kér, hogy figyeljék az utastájékoztatást és a média híradásait.


A felújítás teljes lezárással indul az első hétvégén. Június 9-től 11-ig M2 jelzéssel metrópótló busz jár majd a Moszkva tér és az Örs vezér tere között, M2B jelzéssel pedig a Moszkva tér és az Astoria között fog közlekedni egy másik járat a Lánchídon át.

A felújítás teljes ideje alatt a gyors 56-os busz hosszabb útvonalon, az Erzsébet hídon át az Astoriáig jár majd. A 60-as busz pedig a Battyhány tér helyett a Nyugati pályaudvarig közlekedik (így volt ez a Batthyány tér felújításakor is). A gyors 139-es buszt kiegészíti egy új, ideiglenes buszjárat, amelyik 239-es jelzéssel Gazdagrétről a BAH csomóponton át az Astoriáig jár majd. Ehhez összesen 60 busz kell, melyből 39 a metrópótlásban teljesít szolgálatot – mondta Bősze Sándor, a BKV közlekedési főosztályvezetője. Ezeken kívül sűrűbben közlekednek majd a 4-es és a 6-os vilamosok, valamint az 5-ös és a 105-ös buszok is.


Buszsávok


Ideiglenes buszsávok lesznek a Krisztina körúton a Dózsa György tér és a Döbrentei tér között, az Erzsébet hídon Pestről Budára is, valamint a Fő utcában a Pala utca és a Clark Ádám tér között.


A Rákóczi úton a Vas utca és a Gyulai Pál utca közötti szervízutat lezárják, mivel itt fognak a buszok visszafordulni az Astoria felé. Ideiglenesen megszűnik itt a parkolás és a taxiállomás is.


Tízmilliárd


A metró teljes felújítása 43 milliárd forintba kerül, ebből az idei etap 10 milliárdot emészt fel. Az állomások felújítása 5,5 milliárd, a pályafelújítás 1,5 milliárd, a szigetelés 1 milliárd, a technológiai munkák pedig kétmilliárdba kerülnek majd. Jövőre cserélik ki a biztosítóberendezést a teljes vonalon, utána pedig jönnek az új metrókocsik.


Metrókocsik


A szerződés aláírása után két évvel érkeznek meg az első új kocsik, melyeket egy francia-magyar társaság gyárt majd. Mindehhez azonban szükség van a Közbeszerzési Döntőbizottság rábólintására is, mivel a közbeszerzésen második helyezett Metrovagonmas megtámadta az eredményt.

Címkék: Belföld