Az idősebbek és a nők adakoznak inkább

A nemzetközi TGI-kutatás 12 országot vizsgált abból a szempontból, hogy milyenek az adakozási trendek a világon. Svédország abszolút elsőnek tekinthető, Magyarország a lista végén kullog.

A Target Group Index (TGI) adatai szerint az idősebb korosztály és a nők a legadakozóbbak. A 12 vizsgált állam – Svédország, Ausztrália, Egyesült államok, Nagy-Britannia, Kanada, Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Németország, Dél-Afrika, Magyarország és Törökország – közül a skandináv államban a legmagasabb a jótékonykodási kedv.

A legjótékonyabbak

Az összes vizsgált ország esetében elmondható, hogy az idősebb korosztályok nyitják ki jobban a pénztárcájukat. Az adakozók Svédországban vannak a legtöbben, itt a lakosság 85 százaléka jótékonykodik. A skandináv országban az 55 év felettiek között tíz emberből kilencen szoktak jótékony célokra áldozni. Ausztráliában 70 százalék ad anyagi segítséget másoknak, itt az 55 év felettiek negyede legalább 100 dollár értékben adakozott az elmúlt egy esztendőben. Érdekes, hogy Franciaországban csak a lakosság alig harmada áldoz jótékony célra, Németországban pedig mindössze 21 százalék.

A felmérés szerint a nők adakozóbbak, mint a férfiak, a vizsgált országokban egyedül Dél-Afrika mutatott ezzel ellentétes képet. Az amerikaiak, az ausztrálok és a britek körülbelül kétharmada szokott jótékonykodni, a vizsgált nyugat-európai országokban ez az arány alacsonyabb: 21 és 34 százalék közötti, a magyaroknak pedig csak 18 százaléka segít pénzzel nemes célokat.

A közeli problémákra szívesebben adnak

Míg a nemzetközi segélyakciók egyre inkább napirenden vannak, a kutatás adatai azt mutatják, hogy az emberek szívesebben adnak olyan célokra, amik a lakóhelyükhöz közelebb esnek. Nagy-Britanniában majdnem minden harmadik ember adakozott a múlt évben rákkutatásra, de csak minden tizedik támogatott olyan célokat, amelyek a szigeten kívüli témát érintettek. Más nyugat-európai országokban a leginkább támogatott célok is másak: Németországban a gyermekjóléti célú, Franciaországban és Spanyolországban a megváltozott képességűeket segítő akciók a legnépszerűbbek.

A magyarok és a jótékonykodás

1999 és 2004 között a magyar felnőtt lakosság 14-18 százaléka adományozott legalább 1500 forint értékben valamilyen jótékony célra. A felmérés szerint lassú növekedés figyelhető meg: 2005-ben már 20 százalékra emelkedett az adakozás. Az adományozók többsége (54 százalék) valamilyen gyermekjóléti célra ajánlott fel összeget, rákkutatásra pedig minden hatodik jótékonykodó (17 százalék) szánt némi pénzt. A magyarok közel 60 százaléka 1500 és 3000 forint közötti összeggel támogatott valamilyen jótékony célt, 10 ezer forintnál többet viszont csak mindössze kilenc százalékuk szánt ilyen célra. Magyarországon is igaz, hogy a nők inkább adakoznak, a házasok, a magasabban iskolázottak és a magasabb státuszúak is inkább nyúlnak a zsebükbe. Hazánkban azonban a 30 és 60 év közötti korosztályok jótékonykodnak leginkább.

Címkék: Belföld