Jobban aggódunk munkahelyünk, mint egészségünk miatt

A fogyasztók bizalma világszerte növekszik országuk gazdasági fejlődése, munkahelyük biztonsága és személyes anyagi helyzetük javulása iránt. A hazánkban először elvégzett kutatás némileg elmarad az öt világrész 42 országában megállapított átlagtól.

Az ACNielsen Globális Fogyasztói Bizalmi Index novemberben 98 százalékos átlagot ért el, ami 6 százalékponttal több, mint az előző, 2005 májusi felmérés során. Hazánkban novemberben először végezték el a kutatást: a mutató 90 százalékos volt.

A felmérés szerint Magyarországon a munkahely biztonsága miatt többen éreznek aggodalmat, mint egészségük miatt. Előbbit a válaszadók 38, utóbbit 30 százaléka említi fő gondja gyanánt. Tíz százalék alatt nevezték meg honfitársaink a következőket, sorrendben: gazdasági helyzet, politikai stabilitás, terrorizmus, bűnözés és háború.

Európa a legpesszimistább

A világ legoptimistább fogyasztói Észak-Amerikában és Ázsiában-Óceániában élnek: továbbra is a legnagyobb a bizalom Indiában, 132 ponttal. A legpesszimistább fogyasztók az európaiak; 95 pontos átlagukat legnagyobb mértékben a norvégok és dánok 120, illetve 119 pontja múlja felül. Földrészünkön legbizalmatlanabbak a portugálok és a franciák 60-as, illetve 80-as mutatóval.

A magyar megkérdezettek mindössze 31 százaléka ítéli meg pozitívan munkahelyi kilátásait a következő tizenkét hónap során. Ebből a szempontból az öt legpesszimistább ország közé tartozunk. A személyes pénzügyi helyzet tizenkét hónapon belül várható javulására vonatkozó válaszokkal a tíz legpesszimistább ország közé kerültünk be; honfitársaink 50 százaléka egy éven belül számít anyagi viszonyainak javulására. Szemben az európai 57 százalékkal. Földrészünkön a magyaroknál is kisebb arányban reménykednek a németek, franciák és portugálok.

Nem reprezentatív

Az ACNielsen online felméréssel készült Globális Fogyasztói Bizalmi Indexe a világon a legnagyobb ilyen jellegű kutatás: 2005 novemberében 42 országban összesen 23 500 rendszeres internetezőt kérdeztek meg, Magyarországon 500-at. Megjegyezendő, hogy a válaszokat befolyásolja az internethasználók eltérő aránya. A legfejlettebb országokban ugyanis az adatok szinte az egész közvéleményt tükrözik, ahol viszont kisebb az internethasználók aránya, mint például Magyarországon is, ott felülreprezentáltak közöttük a fiatalok, a magasabb iskolai végzettségűek és az átlagosnál nagyobb jövedelműek.

Címkék: Belföld