Új szereplő a drogéria-piacon

A jövő év elején új, nehézsúlyú versenytársat kapnak a hazai drogériák. A német Schlecker megjelenésével árháborúra és a piac átrendeződésére lehet számítani Magyarországon. A cég a Lidl által is alkalmazott agresszív kereskedelmi módszerekkel Európa vezető drogérialáncává küzdötte fel magát – írja keddi számában a Népszababdság.

Januárban mutatkozik be a magyar piacon Európa vezető kozmetikai kiskereskedelmi lánca, a német Schlecker. A társaság 2003 őszén jelentette be honlapján, hogy megkezdi a kelet-közép-európai országok meghódítását. A Schlecker-boltok megnyitására nemcsak a nagyvárosokban lehet számítani, a társaság ugyanis szívesen megjelenik a kisebb településeken is.

A német társaság komoly versenytársa lehet a magyar piacon már jelen lévő drogérialáncoknak, a Drogerie Marktnak, a Rossmannak és az Azúrnak. A Schlecker tavaly csaknem 11 ezer németországi boltjában 5,4 milliárd eurós forgalmat ért el. Ezzel a teljesítménnyel a tavalyi német kiskereskedelmi toplistán 10. helyezett volt. A vállalkozás azonban nemcsak Németországban erős. Jelen van Ausztriában, Franciaországban, Spanyolországban, Olaszországban, Hollandiában, Belgiumban, Dániában, Lengyelországban, Szlovákiában és Szlovéniában is. A csoportnak Európa-szerte összesen 13700 üzlete van, amelyek tavaly 6,6 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak. Magyarországon is gyors terjeszkedésre lehet számítani: az általa diktált iramra jellemző, hogy 1990 és 1999 közt megháromszorozta boltjai számát.

A német kozmetikai kereskedő minden bizonnyal új színt hoz Magyarországra, ugyanis üzletpolitikája több helyen eltér a már piacon lévő vállalkozásokétól. A Schlecker sok tekintetben emlékeztet a Lidlre, ami nem is csoda, hiszen a társaság tulajdonosa Anton Schlecker, a Lidl-üzleteket működtető Schwarz-csoport legnagyobb külső befektetője. Az új piaci szereplő a Lidlhez hasonlóan egyszerű berendezésű üzletekben, viszonylag szerény kínálattal dolgozik. Árai azonban rendkívül alacsonyak, így a Lidlhez hasonlóan üzleti partnereiből igyekszik minél nagyobb kedvezményt kipréselni. Nem mindig konfliktusok nélkül. Németországban például a Hipp bébiételek egy időre eltűntek a Schlecker üzleteiből, mert a gyártó nem kívánta megadni a kért kedvezményeket. A két német cég abban is hasonlít egymásra, hogy kínálatukban fontos szerepet töltenek be a saját márkás termékek. A Schlecker esetében ez a termékkör a kínálat 15 százalékát teszi ki. A társaság két legismertebb saját márkája az As és a Rilanja.

Az új piaci szereplő egyedi abban is, hogy drogériáiban az illatszerek és háztartási vegyi áruk mellett kávét, édességet, italokat és dohányárut is forgalmaz, és akár a fotókidolgozó láncokra is veszélyes lehet, hiszen ilyen szolgáltatásokat is, és műszaki cikkeket is kínál. Nagy hangsúlyt fektet az internetes kereskedelem fejlesztésére. 1999 óta a német, az osztrák és a holland vevők közel hétezer termék közül válogathatnak a társaság honlapján, a kiválasztott termékeket aztán a társaság két napon belül házhoz szállítja. Boltjainak alapterülete és így az egy üzletre jutó forgalma kisebb ugyan versenytársaiénál, ám ezt a hátrányt kiegyensúlyozza azzal, hogy sok üzletből álló hálózatot épít ki.

A Schlecker megjelenése néhány éven belül átrendezi a kozmetikai termékek piacát. A német társaság az amúgy is gyengélkedő, boltjainak számát csökkentő, a Fotex-csoporthoz tartozó Azúrnak könnyen megadhatja a kegyelemdöfést, de agresszív árpolitikája és intenzív terjeszkedése miatt veszélyes lehet a Drogerie Markt és a Rossmann, valamint a drogériaüzletben ugyancsak jelen lévő hipermarketek forgalmára is.

Címkék: Címoldal