Évek óta igen aggályos körülmények között nyújtanak autóhiteleket a hazai lízingcégek, a szakma képviselőinek véleményéről korábban is többször számot adtunk már a FigyelőNeten. Kolossváry Ádám, a Merkantil Csoport több vezetőjének jelenlétében tartott csütörtöki sajtótájékoztatóján ismét a piacot jellemző súlyos problémákat feszegette, amelyek következtében, véleménye szerint, hamarosan elkerülhetetlen lesz az úgynevezett lízingkonszolidáció.
|
A bankkonszolidáció mintájára lezajló folyamatban ezúttal nem az állam lesz kénytelen majd helytállni és milliárdos tételekkel feltőkésíteni a pénzügyi vállalkozásokat, hanem a mögöttük álló bankok, jellemzően külföldi tulajdonú hitelintézetek. Minden bizonnyal lesz példa lízingcégek beolvasztására, összeolvadásokra, fúziókra annak érdekében, hogy a tartalékképzés hiánya miatt keletkezett lyukakat betömjék – fogalmazta meg “jóslás”-szagú komor vízióját a piac egyik legnagyobb finanszírozó cégének vezetője.
Kockázatok
A piacon ma eluralkodott jutalékháború következtében ugyanis nem ritkán a 10 százalékot közelítik a dílereknek kifizetett jutalékok, ez éves szinten mintegy 36 milliárd forintot jelent.
Eközben a finanszírozók átlagosan mindössze 1,82 százalékos tartalékot képeznek az autós állomány értékvesztésére (az MNB kimutatásai szerint), miáltal az autóhitelállományon belül közel 650 milliárd forintnyi kihelyezés mögött egyáltalán nincs tartalék – vélte Kolossváry Ádám.
Következmények
A jutalékháború, az alacsony tartalékképzés és kamatmentes vagy nagyon alacsony kamatú, és szinte kizárólag svájci frank alapú konstrukciók kockázata mindeközben az ügyfelek törlesztési problémáival párosul.
Kevés lízingcég közli a visszavett autók számát, de piaci becslések szerint ezek száma 20-25 ezer is lehet. Ezeket az autókat azután a pillanatnyilag pangó használt piacon roppant nehéz értékesíteni, vagyis jelentős veszteséget okoznak a finanszírozó cégnek.