A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által működtetett Biztosításközvetítők és Szaktanácsadók Nyilvántartása – közismert nevén biztosításközvetítői regiszter – 2004. december 14. óta működik, és eddig 8342 természetes személy és 3031 gazdálkodó szervezet adatait tartalmazza. A 2003 nyarán módosított biztosítási törvény szerint 2005. március 15-e után már csak olyan biztosításközvetítő köthet biztosítást, akinek neve szerepel a regiszterben. A nyilvántartást a PSZÁF működteti, de a rendszer feltöltése és a módosítások jövőbeni pontos átvezetése a biztosító társaságok és a független biztosításközvetítők feladata illetve felelőssége – mondta el Banyár József.
Feltöltés alatt
|
A tavaly december 15-én elindított rendszer adatokkal való feltöltésére három hónapos haladékot kaptak a társaságok és az alkuszok, ez idő alatt regisztrációs szám nélkül is végezhetik tevékenységüket. A március 15-ei határidő lejárta után azonban hivatalosan már nem értékesíthet senki biztosítási terméket anélkül, hogy regisztrálva legyen a nyilvános ügynöklistán.
A január végi állapot szerint a regisztrálásra kötelezett mintegy 400 hazai cégből illetve magánszemélyből 264-en még nem teljesítették kötelezettségüket, köztük négy nagy hazai biztosító – egyenként többezres ügynöhálózattal. A felügyelet munkatársai mostantól telefonon is megkeresik azokat, akik eddig még nem regisztrálták magukat vagy a velük szerződött független biztosításközvetítőket, 2005 tavaszán pedig témavizsgálatot indítanak a regisztráció ellenőrzésére – jelentette be Banyár József. A törvényszegők figyelmeztetésre, pénzbüntetésre – ennek felső határa 20 millió forint – számíthatnak, végső esetben pedig az üzletkötéstől való eltiltástól. A felügyelet azonban úgy véli, nem kell számolniuk jelentős számú törvénysértéssel, és bíznak benne, hogy a becslések szerint mintegy 20 ezer személy határidőre bejelentkezik a regiszterbe.
Speciális esetek
A törvény egyébként néhány kivételt is megfogalmaz. E szerint nem kell regisztrálni a biztosítást közvetítő ügynököket, ha azok a biztosítók alkalmazottai. Nem kell regisztrálni a bankok, illetve a Magyar Posta azon alkalmazottait sem, akik biztosításokat értékesítenek, és kivételek az utazási irodák dolgozói is.
Nem képeznek azonban kivételt az autókereskedők, akik az autóeladáshoz helyben biztosítást is ajánlanak a vevőknek és azok a pedagógusok sem, akik az iskolákban értékesítik a biztosítók – elsősorban tanulóbiztosítási – termékeit.
A Biztosítók és Szaktanácsadók Nyilvántartását egyébként egy 2002-es EU-direktíva írja elő, mely szerint minden tagországnak át kell vezetnie saját biztosítási törvényébe a kötelező regisztráció kötelezettségét. A tagországok fele még egyáltalán nem vezette át törvényébe a regisztrációs kötelezettséget, ők szankcióra számíthatnak – vélte Banyár József. A regisztert a legtöbb tagállamban az illető ország felügyelete működteti, Németországban és Ausztriában azonban a kereskedelmi minisztériumok kezelik.