A minap látott napvilágot a sokak számára meglepő hír, hogy mindössze 1,75 milliárd dolláros áron Kína legnagyobb PC-gyártója, a 3 milliárd dolláros éves forgalmú Lenovo vette meg a nála háromszor nagyobb IBM PC-üzletágának 45 százalékát. Az üzletre, annak lélektani vonatkozása miatt mindenki felkapta a fejét. Ezzel ugyanis egy kínai társaság lett a világ harmadik legnagyobb személyiszámítógép-gyártója.
Az üzletből vélhetően mindenki profitál, hiszen a kínaiak egy patinás világmárkával lettek gazdagabbak, míg az IBM megszabadult egy veszteséges üzletágától. Ugyanakkor az IBM nem adja ki teljesen kezéből a céget, 19 százalékot megtartott, és a maradék 36 százalék tőzsdén forog majd.
|
Semmi nem változik
A társaság igyekszik megnyugtatni a világ közvéleményét, hogy az üzleti tranzakció nem jelent majd jelentős változást a cég életében, s részvényei a tőzsdén, ha nem is száguldanak, de konstans erősödést mutatnak. A helyén marad a menedzsment, és az első időszakban alsóbb szinteken dolgozók sem számíthatnak jelentős változásra. A cég ennek ellenére ki tudja használni a kínai társaság e téren szerzett tapasztalatait, s azt a termelési szinergiát, hogy az IBM 10 ezres létszámának jelentős részét kitevő termelési ágazat eddig is Kínában volt.
Egyelőre a márkanévben sem lesz változás, az immár 19 ezer fősre felduzzadt új Lenovo öt évig használhatja az IBM nevet. Ugyanakkor a márkanév átvezetésének forgatókönyvéről a magyarországi leányvállat vezetői sem tudtak érdemben nyilatkozni. Ezenfelül a Lenovo a szerződés aláírásának pillanatától rendelkezik az üzletághoz tartozó szellemi jogokkal és licencekkel. Erre vélhetően kora tavasszal kerül majd sor.
|
Nyitás
Az biztos, hogy a kisebbségi tulajdont továbbra is megőrző IBM gyakorlatilag fix keresetet generál korábbi cégének. Kötelezte magát ugyanis, hogy továbbra is IBM PC-ket alkalmaz rendszereiben.
A fogyasztók valószínűleg kezdetben nem is észlelnek semmiféle változást. A változatlan néven futó termékekhez a garancia és fejlesztői háttér is megmarad, egyedül a jelenlegi termékpaletta 18 hónap múlva várható kifutása jelent majd változást. Akkortól a PC-üzletágban már a kezdetektől az új cég által fejlesztett termékek kerülnek piacra. A Lenovo stratégiája szerint szélesebb termékskálát hoznak létre, s nyitnak a nagyobb piac felé.