Mazda RX8 – az igazi zoom-zoom

Kipróbáltuk a Mazda csúcsmodelljét, a Wankel-motoros RX8-at. Az 1,3 literes, 231 lóerős sportautónak nemcsak a motorja, hanem formája és tudása is igazi kuriózum. Tekintse meg képgalériánkat »

A Mazda RX sorozata elsősorban különleges Wankel-motorjáról és ebből adódóan remek teljesítményéről vált híressé. Ezt a hagyományt folytatja a legújabb modell, az RX8 is, amely formabontó designjával ráadásul már önmagában is műremek.



Sportos design

A karosszéria meglehetősen egyedi: egyszerre sportkupé és négyajtós limuzin, ám meglepetésünkre az ajtók a hagyományossal ellentétes irányban nyílnak. Ráadásul kívül nincs is kilincs a hátsó ajtókon, mivel ezek csak belülről, az első ajtó nyitása után nyithatóak.


Az RX8-on azonban nem ez az egyetlen érdekes megoldás. A leginkább Batman-autóra emlékeztető külső ugyanis valóban különleges. Az alacsony sportülésekből szemlélve a hatalmas sárvédőket és az impozáns motorháztetőt rögtön a versenysport és a száguldás jut eszünkbe. Ezt az érzést tovább fokozza a műszerfal, ahogy puskacsőként mered ránk a fordulatszámmérő, és benne az icipici digitális kilométeróra.


De az agresszív megjelenésű, pimaszul hivalkodó kézifék, a valószínűtlenül kicsi váltókar és magas kardánalagút mind-mind azt sugallja, hogy ez egy vérbeli sportgép. És emellett egészen meglepő módon még hátul is barátságos méretű a hely.





Wankel-motor
A forgódugattyús motor teljesen eltérő módon működik, mint a hagyományos belsőégésű motorok. A jelenlegi forgattyús hajtóművel készült motorkonstrukciók mindegyike a dugattyúk le-felmozgása segítségével hajtja meg a vízszintesen elhelyezett főtengelyt. A Wankel-motor ezzel szemben két, párhuzamos tengely körül forgó test elvén alapul, dugattyúja pedig háromszög alakú. Igazi előnye: a kis tömeg mellett a kompakt méret és az, hogy járása az Otto-motorénál sokkal kiegyensúlyozottabb.

9000-et forog

Az RX8-at a hagyományokhoz hűen Wankel-motor hajtja, ami a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően mostanra leküzdötte korábbi betegségeit. A mérnököknek sikerült orvosolniuk a tömítetlenségi gondokat, így a Renesise fantázianevű motor már az Euro 4-es normát is teljesíti. A kéttárcsás, 1,3 literes egység ráadásul 231 lóerő előállítására képes, de az Otto-motoroktól merőben eltérő módon.


A Wankel ugyanis viszonylag egyenletesen húz, nincs lórúgásszerű hirtelen lökés. Így célszerű minden fokozatot alaposan kihúzatni, ami a kezdeti morgós hang után 9000-es fordulat tájékán őrült visítással párosul. A hatás egészen frenetikus, de az ember kissé fájó szívvel forgatja eddig a motort. Pedig érdemes, mivel igazán 7000-től indul meg, és 8500-nál egy sípoló hang figyelmeztet, hogy ideje magasabb fokozatba kapcsolni, ami igazi öröm, mivel a kis joystick kar nagyon pontosan és határozottan jár.

Nagyon megy





Műszaki adatok
Motor: 1308 cm3-es, kéttárcsás Wankel-motor
Hajtás: hátsókerékhajtás, hatfokozatú kéziváltó
Teljesítmény: 170 KW (231 LE) /8200 min
Nyomaték: 211 Nm /5000 min
Saját tömeg: 1350 kg
Hossz/szél./mag.: 4430/1770/1340 mm
Tengelytávolság: 2700 mm
Csomagtér: 290 l
Végsebesség: 235 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,4 s
Gumiméret: 225/45 R18
Fogyasztás (városon kívül/város/vegyes): 8,9 / 15,8 / 11,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 18,5 l/100 km
Üzemanyagtartály: 61 l
Alapár: 8.899.900 HUF

A Mazda mérnökei jól ötvözték a sportos, direkt viselkedést a viszonylagos kényelemmel, ennek köszönhetően az RX8 még a mindennapokban is jól használható, ám mégis rettentően sportos autó maradt. Az ideális 50:50 arányú súlyelosztásnak és a Wankel-motor nyújtotta alacsony súlypontnak köszönhetően az autó elképesztően agilis és könnyen vezethető.


A remekül hangolt futómű miatt húzós kanyarokban is a végletekig semleges, de aki látványosan szeretne autózni, annak is tökéletes. Az elektronikát úgy programozták, hogy a hátsókerékhajtás nyújtotta élvezetből bőven kijusson. Bekapcsolt ESP-vel is finoman csúsztatható a gép. A menetstabilizáló rendszer kikapcsolása csak jó minőségű úton javasolt, rossz úton ugyanis hirtelen gázadásra a részben önzáró differenciálmű ellenére is komoly meglepetéseket okozhat.

Értékelés





Tetszett-nem tetszett
+ Elképesztő menetteljesítmény, egyedi forma, kedvező ár
– Nagy fogyasztás, kicsit nyomatékszegény

Az RX8 különleges designjával és Wankel-motorjával igazi kuriózum. Vérbeli sportautóként viselkedik, és ennek ellenére is remekül használható. A „négyajtós” megoldás miatt pedig akár még egy négytagú családot is kiszolgál. Egyedüli hátránya a Wankel szokatlanul nagy étvágya, ami sportos városi használatban könnyen 20 liter fölé kúszik.


A tesztautó közel 9 milliós árában már szinte minden benne van, a BOSE hifitől kezdve a bőrüléseken át a digit-klímáig. De aki megelégszik a gyengébb, 192 lóerős motorral, az már 7,3 millóért beülhet egy hátsókerekes, vérbeli sportmodellbe.

Címkék: archívum