Megkezdődött a harc a hazai fapadosok piacán. Az EasyJet a Népszabadság keddi számában egész oldalas hirdetéssel indított agresszív reklámkampányt az egyik fő konkurensének számító WizzAir ellen. Továbbá a társaság, egy a saját honlapján nyitott aloldalon gyűjti a konkurens cégnél pórul járt utasok élménybeszámolóit, s ezek közül az oldal tanúsága szerint hamarosan nyilvánosságra is hoz egy csokorra valót. Az EasyJet konkrétan hitelrontással vádolja konkurensét, mondván, hogy az az összes diszkont társaságot lejáratja.
|
Az ág is húzza
Ezzel gyakorlatilag beteljesülni látszanak azok az év közepén elhangzott pesszimista jóslatok, amelyek a hazai és az európai piac telítettségéről szóltak. Ezek szerint a nyarat követően tömegesen jelentenek majd csődöt a fapados légitársaságok. A nyár azért nem számít valódi értékmérőnek, mert akkor minden piaci résztvevő ki tudja aknázni az átlagos forgalom fölött 50 százalékos bővülést produkáló piacot, s a feketeleves csupán ősszel következik.
A pesszimistáknak igazuk volt. A nyár elején indult WizzAir nyár közepére már két járatát törölte, először a katowiceit, majd a prágait. A május 19-én Lengyelországból, majd június második felétől Budapestről is járatokat indító cégnek a konkurencia ellenkampányán kívül saját befektetői is megnehezítik a dolgát. Lapértesülések szerint ugyanis a mai napig nem jutott hozzá az amerikai Indigo Partners légiközlekedési tőkealap 40 millió eurós, még a nyárra ígért tőkeemeléséhez.
A cég megkeresésünket követően közleményben tudatta, hogy minden elvárásnak eleget tesz, s induló cég lévén töröl járatokat, a versenytársaihoz hasonlóan, de a törölt járatok utasait kárpótolják. Indulása óta több mint félmillióan vették igénybe a WizzAir szolgáltatásait, mintegy 100 ezer utast szállít havonta. Közleményében az is tudatja, hogy nem hajlandó beszállni a versenytársa által generált reklámversenybe, a pénzt inkább a jegyek alacsonyan tartására fordítja. Vagyis a társaság érdemi válasz nélkül hagyta megkeresésünket.
|
Ki törölt, mit törölt?
De a megtámadott Wizz Airhez hasonlóan az EasyJet sem reagált érdemben kérdéseinkre. Pedig azt állítja hirdetésében, hogy nem törölt járatot, szemben a konkurens WizzAirrel, amely a Budapest-London vonalon több mint 200 járatot törölt november 22. és 2005. március 26. között. Kérdésünkre az EasyJetnél abban a formában erősítették meg a fenti állítást, hogy míg ők egyetlen járatot sem töröltek kereskedelmi megfontolásból, a konkurens cég esetében azt tartják a legnagyobb bajnak, hogy kereskedelmi okokból függesztette fel járatait.
A magyarországi desztinációval sokáig nem rendelkező diszkont – vagy népszerűbb nevükön: fapados – járatok tavaly indították először Budapestről járataikat. Korábban legközelebb Pozsonyból indulhatott olcsón külföldre a magyar, így nagy felszabadulást jelentett, amikor ezek megjelentek Budapesten.
Jelenleg az EasyJet, a WizzAir és a SkyEurope működtet budapesti járatokat. A 2004-ben rajtolt WizzAirnél már a kezdetekkor is gondok adódtak, s befektetőket is csak nyár közepén talált. Az Indigo Partners 40 millió eurós tőkeinjekciója azonban késik. Így a társaság csak késve tudja kifizetni a Budapest Airporttal szemben felhalmozott, jelenleg 100 millió forint körüli tartozását.