Peugeot 307 1.6 HDI 110

Kipróbáltuk a 307-es új, 110 lóerős dízelverzióját, tapasztalatunk szerint dinamizmusban még a benzineseket is lepipálja, és emellett ráadásul szokatlanul étvágytalan. Tekintse meg képgalériánkat >>

A Peugeot mindig is élen járt a dízelmotor-fejlesztésben, aktívan részt vett a közvetlen befecskendezésű common-rail rendszerek bevezetésében, később pedig elsőként alkalmazta a korom kiszűrésére használt részecskeszűrőt is. Ám az utóbbi években elharapózott lóerő- és nyomatékhajszából eddig látszólag kimaradt. Azért csak látszólag, mert időközben gőzerővel folytak a fejlesztések, melynek eredményeként több igazán high-tech dízel is a kínálatba került.

A PSA Peugeot Citroën és a Ford közös első közös gyermeke egy 1,4 literes dízelmotor volt, ezt követte a 2,0 literes 136 lovas példány. Az igazi ász, a kifejezetten az alsó-középkategóriás modellekbe szánt 1,6-os csak nemrég jelent meg a Peugeot paklijában.

Jobb, mint a benzines





Műszaki adatok:

Motor: 1560 cm3-es, négyhengeres common-rail dízel
Hajtás: elsőkerékhajtás, ötfokozatú kéziváltó
Teljesítmény: 80 kW (109 LE) 4000/min
Nyomaték: 240 Nm 1750/min
Saját tömeg: 1347 kg
Hossz/szél./mag.: 4202/1730/1510 mm
Tengelytáv: 2608 mm
Csomagtér: 341 l
Végsebesség: 188 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,2 sec
Gumiméret: 195/65 R15
Fogyasztás: (városon kívül/város/vegyes) 4,3 / 6,1 / 4,9 l/100 km
Tesztfogyasztás: 6,0 l/100 km
Üzemanyagtartály: 60 l
Alapár: 4 490 000 HUF

Ez a kompakt erőforrás 110 lóerős, teljesítménye megegyezik a hasonló lökettérfogatú benzinesével. Ráadásul a tekintélyes lóerőmennyiséghez 240 Nm-es nyomaték is társul. Ezek a paraméterek igen megnyerőek, ráadásul a gyakorlatban is bizonyítanak. Nemcsak a motor jellemzői, hanem a viselkedése is Otto-motoros társaiéra emlékeztet. A változó geometriás turbó miatt a kocsi rendkívül egyenletesen húz, de inkább a magasabb fordulatszámokat kedveli. A lendületes autózáshoz célszerű kétezres fordulat fölött tartani a motort, innentől kezdve 4000-ig egyenletesen és kellően dinamikusan húz.

Autópályán 130-as sebességnél 2500 körül forog a motor, majd erről a sebességről játszi könnyedséggel gyorsul, egészen 190-ig, ami egy 1,6-ostól mindenképpen szép teljesítmény. Ráadásul a fogyasztás is rendkívül kedvező, átlagos használat esetén könnyedén tartható a 6 literes átlag, de a sportos stílus mellett sem sikerült 7 liternél többet megitatni a járművel. Apropó sportosság: a kitűnő motor mellé sajnos egy igen kellemetlen váltó került. A szerkezet ugyan könnyen jár, de olyan pontatlan és laza, hogy gyors váltásokkal kár is próbálkoznunk. A 307 persze sohasem volt sportos autó, így a vásárlóknak a kényelem nyilván fontosabb szempont, mint a sportos vezetési élmény.



Továbbra is kényelmes

Az autó kezdeti erényeiből máig sem vesztett, továbbra is divatos az egyterűek stílusához közelítő, magas felépítés, melynek köszönhetően mindkét üléssorban bőségesen van hely. Az előretolt A-oszlop miatt elöl átlagon felüli a térérzet, de a hátul ülők sem panaszkodhatnak, hiszen mind a fej-, mind a lábtér kellően tágas.


A kezelőszervek és kapcsolók könnyen használhatók, egyedül talán a kissé hosszú úton járó indexkar kíván némi megszokást. Az utastérben használt műanyagok minősége általában jó, a belső kárpitozás és az anyagválasztás franciásan igényes. Az ideális vezetési helyzet könnyen megtalálható, mivel a kormány tengelyirányban és magasságában is állítható.

Az autó irányítása szinte gyerekjáték, a pedálok könnyen járnak, a kormány pedig kellően pontos. A futómű hangolása is franciásan lágy, azaz nagyon kényelmes, mindemellett komoly biztonsági tartalékokat is rejt. A gyakorlatban remekül simítja el a kisebb-nagyobb útegyenetlenségeket, sőt a húzós kanyarokban is kellően stabil marad.

Értékelés





Tetszett-nem tetszett
+ kitűnő motor, tágas utastér
– pontatlan váltó, nehézkes hátralátás

A Peugeot középkategóriás modellje 2001-es bemutatása óta őrzi erényeit, még mindig hatalmas és kényelmes utastérével hódít. A tesztautó Presence felszereltsége szinte minden fontos kényelmi és biztonsági adalékot tartalmaz: a klímától kezdve a fedélzeti kompúteren át egészen a négy légzsákig.


Az új 1,6-os dízel kétségkívül jó választás, mivel alacsony fogyasztás mellett is képes a benzineseknél jobb menetteljesítményre. Ennek azonban ára van: azonos felszereltség mellett kereken 500 ezer forinttal drágább a szintén 110 lovas benzinesnél.

Címkék: archívum