November 10-én 11 órakor a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium előtt tart demonstrációt a Vasutasok Szakszervezete. Mint azt Simon Dezső, az érdekképviselet elnöke a választmány döntését követően elmondta: elfogadhatatlan a MÁV-nál tervezett, 11 ezres létszámleépítés. Annál is inkább, mert szerinte olyan tevékenységkihelyezés folyik a társaságnál, melynek számait a VSZ nem ismeri.
Ezért a szakszervezet, a MÁV megállapításával ellentétben, nem tartja eredményesnek az egyeztetéseket. Mint Simon Dezső kifejtette, a MÁV és a szakszervezet közötti nézetkülönbség a létszámleépítések, illetve a központi árkiegészítés kérdésében a legmarkánsabb.
|
A MÁV szerint hamis a VSZ által festett kép
A MÁV Rt. közvetlenül a VSZ választmányának döntését követően rendkívüli sajtótájékoztatón ismertette a cégvezetés álláspontját. Közleményében hangsúlyozta, hogy hamis a Vasutasok Szakszervezete által sugallt kép, miszerint az érdekképviseletek nem kapnának megfelelő tájékoztatást a szervezeti átalakításokról. Épp ellenkezőleg, két éve, amióta a MÁV új vezetése felállt, folyamatos és eredményes az érdekegyeztetés.
Példaképpen a reprezentatív érdekképviseletekkel 2002. decemberében megkötött 4 éves megállapodást említetik, amely rögzítette az egyetértést a társaság versenyképességének egyik legfontosabb feltételére: a hatékonyság javítására vonatkozóan. Abban ugyanis már 2002-ben megállapodásra jutott a cégvezetés az érdekképviseletekkel, hogy csak a hatékonyság növelése alapozhatja meg a vállalatnál a munkavállalók munka- és bérkörülményeinek igazodását az EU normákhoz. Ez a keretmegállapodás már kimondta, hogy a MÁV Rt. az üzleti és szervezeti céljaihoz igazodó munkaerő-állományt foglalkoztat a jövőben.
|
Miért írták alá a keretmegállapodást?
A Vasutasok Szakszervezetének most meghirdetett demonstrációját tovább hitelteleníti, hogy az idén áprilisban a cégvezetés és a reprezentatív érdekképviseletek közti Foglalkoztatási Megállapodást is aláírta a VSZ. Márpedig ez közel 40 ezer vasutas dolgozó foglalkoztatásának és bérezésének feltételeit rögzíti 2006. december 31-éig szóló hatállyal. E megállapodásba egyaránt bekerültek a cégvezetés által szorgalmazott létszámhatékonyságot növelő célkitűzések és a létszám racionalizálásának következményeit enyhítő szakszervezeti javaslatok.
Ennek fényében okkal hivatkozhat a MÁV vezetése arra, hogy az elmúlt 2 évben folyamatos volt az egyeztetés az érdekképviseleti szervezetekkel. Persze, a folyamatos egyeztetés sem szépít azon a tényen, hogy a 2002-es 52-53 ezres létszámról 2006 végére 40-41 ezres létszámúra kell karcsúsodnia a cégnek a négyéves hatékonyságjavítási program keretében.
|
Négy szűk esztendő
A MÁV Rt. által még 2002-ben beindított hatékonyságjavítási program az idei évre sem kevesebbet, mint 12,5 milliárd forint megtakarítást irányoz elő. A program meglehetősen feszes, hiszen négy év alatt az előírt teljes megtakarítás mintegy 47,5 milliárd forint. Ugyanakkor a tavalyi évben a vasúttársaság 9,6 milliárd forint hatékonyságjavulást tudott realizálni. Így, ha az idei tervek teljesülnek, a következő két évben összesen újabb 25,3 milliárd forintot kell megtakarítania a cégnek.
A program aligha enyhíthető, hiszen a MÁV eladósodottsága már most eléri a 150 milliárd forintot, miközben az idei évre tervezett deficit is közel 50 milliárd. Ezt ugyan várhatóan áthidalja egy állami garanciás hitel, ám egy-két éven belül olyan helyzet állhat elő, amikor már az adósságszolgálat is megoldhatatlan feladat elé állítja a társaságot.
A MÁV részére némi kilátást ígér, hogy Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter – a pénzügyminiszter által ellenjegyezett – keretszerződést írt alá a vasúti társasággal a közszolgáltatásnak minősülő belföldi vasúti személyszállítás 2004-2008. évi ellátásáról. A közszolgáltatási szerződések megkötésével a támogatási alku helyébe a megrendelő és a szolgáltató szerződéses viszonya lép, ami most a MÁV számára, később a többi vasúttársaság számára is áttekinthetőbb tervezési kereteket jelent. E keretszerződés mellett még az idén aláírják a vasúttársaságok kezelésében lévő, állami tulajdonba tartozó vasúti pálya és tartozékai működtetéséről szóló szerződéseket is.