Yahoo – a reklámpiac lázmérője

Több szempontból is iránymutató a Yahoo kiemelkedő harmadik negyedévi profitja. Jó jel a versenytársaknak és az egész online hirdetési piacnak. Az internetes hirdetések nálunk is egyre népszerűbbek.

A magyar idő szerint kedden éjjel publikált tőzsdei gyorsjelentése szerint a Yahoo Inc. több mint megháromszorozta negyedéves eredményét az előző évhez képest. Az internetes médiakonszern eredménye iránymutató a piac számára, ezúttal több szempontból is. A friss prognózisok az online hirdetések felfutását és a Google, illetve kisebb riválisai jó eredményét jelzik előre. A hazai piac lemaradása egyelőre jelentős, de a kilátások nálunk is pozitívak.







Vastagabb tortaszelet
A meggyőző adatok hatására emelkedtek a negyedik negyedévre vonatkozó előrejelzések: maga a Yahoo 710-760 millió dollár bevételt jelez előre, az elemzői előrejelzések pedig 694-774,2 millió dollár közé esnek.
Az eMarketer amerikai internetes piackutató számításai szerint a Yahoo 20 százalékot hasíthat ki magának a 9,4 milliárd dollárosra becsült 2004-es amerikai online hirdetési piacból. Ezen belül az idén 4 milliárd dollárosra becsült webes keresésekhez kapcsolt reklámok piacából részesedése akár a 35 százalékot is elérheti.

Háromszoros javulás

A Yahoo harmadik negyedévi adózott eredménye 253,3 millió dollár, vagyis részvényenként 17 cent lett. Ez több mint háromszoros ugrást jelent a 2003 harmadik negyedévi 65,3 millió dolláros, részvényenként 5 centes nyereséghez képest. A látványos (287 százalékos) profitnövekedés több tényező együttes hatásának következménye: részben a Google-részvények eladásából származó 129 millió dolláros egyszeri eredményt (enélkül 124 millió dollár, részvényenként 9 cent lett volna a nyereség), részben pedig az online hirdetések magasabb bevételét tartalmazza.

A harmadik negyedéves adatokat elemezve a szakértők a legnagyobb meglepetésnek az internetes keresésekhez kapcsolt hirdetési bevételek megugrását találták. A társaság teljesítményét rendszerint az online hirdetési ágazat várható eredménye indikátorának tekinti a szakma. Most viszont konkrétan a Google várható eredménye szempontjából is irányadónak tekinthető, mivel a frissen tőzsdére került keresőóriás most közli majd első alkalommal időközi mérlegadatait. A Yahoo profitja eszerint kedvező előjelnek tekinthető a Google és kisebb társai, az Ask Jeeves Inc. és a FindWhat.com várható eredménye szempontjából is.

A Yahoo bevételei a hirdető partnereinek továbbított összegekkel együtt 655,4 millió dollárra rúgtak a negyedévben, a tavalyi 356,8 millió után és szemben az elemzők által várt 644,7 millióval. A Yahoo üzletének gerincét alkotó marketing szolgáltatások bevétele – beleértve a hagyományos és a kereséshez kapcsolt hirdetéseket is – 212 százalékkal emelkedett, tükrözve az Overture konszolidálását (2003-ban ugyanis a társaság még megosztotta bevételét az Overture Searches webes kereséshez kötött hirdetésekkel foglalkozó vállalattal, amelyet azóta megvásárolt egymilliárd dolláros internetes keresési technológia fejlesztési programjának keretében). A Yahoo 7,6 millió előfizetővel rendelkezett a negyedév végén, 1,2 millióval többel, mint a megelőző negyedévben.







Előttünk a régió
A GfK Piackutató Intézet felmérése szerint az EU-hoz idén csatlakozott országok közül nálunk a legalacsonyabb az internetet használók aránya. A régióban éllovas Szlovéniában a felnőttek 50, Észtországban 46, Csehországban 35, Szlovákiában 33 százaléka használja az internetet, míg Magyarországon az 1,8 milliós arány mindössze 21 százalékos elérést jelent a 15 évesnél idősebbek körében. Közvetlenül Magyarország előtt áll Lengyelország (25 százalék) és Lettország (24 százalék). Horvátországban és Szerbia-Montenegróban is többen interneteznek, mint Magyarországon (az arány 33 illetve 23 százalék). A 33 vizsgált európai ország mezőnyében Dánia és Svédország került az élre. Mindkét országban a felnőttek 75 százaléka használja a világhálót, ami Dániában 3,3 millió, Svédországban pedig 2,8 millió embert jelent.

Magyar menet



Az online hirdetésekben rejlő lehetőségeket Magyarországon is egyre több hirdető fedezi fel, bár a piac méretét tekintve még mindig nagy a lemaradásunk, nemhogy Amerika, hanem a kelet-közép-európai térség országai mögött is. Az utóbbi hónapok tendenciái ugyanakkor biztatóak: az első fél év végén nyilvánosságra hozott online hirdetési index azt mutatta, hogy az internetes piac meghatározó szereplőinek (az Axelero Internet által kiadott [origo], az Index, a Ringier Online, a Sanoma Online, a Házipatika.com és a Portfolio.hu) forgalma az első félév egészében a tavalyi 626,7 millió forintról 1,35 milliárd forintra nőtt, ami 65 százalékos bővülést jelentett.

És még nincs vége az évnek. A Médiafigyelő legfrissebb összeállításából az derül ki, hogy a piaci szereplők optimisták: éves szinten 50-80 százalékos forgalombővülésre számítanak. Kádas Gergely, a többek között a Startlapot, a Nőklapja Cafét és a FigyelőNetet működtető Sanoma Kiadói Rt. online hirdetési igazgatója szerint a növekedésnek több forrása van; többen, több időt eltöltve, több tartalmat elfogyasztva interneteznek, így több kiemelten hatékony, eladható hirdetési felület jött létre. Növelik költésüket a klasszikus online hirdetők és az eddig hiányzó FMCG-hirdetők is egyre gyakrabban élnek az internet adta lehetőségekkel.

Források és határok

Sokat kampányol a hagyományos hirdetői kör: a bankok, biztosítók, telekommunikációs, IT és autós cégek – írja a Médiafigyelő. Kiemelkedő továbbá a mobil-, az utazási szektor és az ingatlankereskedők költése, de markánsan megnőtt a sörös cégek jelenléte is az interneten (különösen jót tett a piacnak Carlsberg márka bevezetése a labdarúgó Eb alatt).

Szabó Ákos, az Index.hu értékesítési és marketingigazgatója úgy véli, minden jel arra utal, hogy a fejlődés dinamikája töretlen, bőven vannak ugyanis még olyan jelentős hirdetők, amelyek belépése új távlatokat nyithat. Úgy véli, az 5 százalékos piaci részesedés elérése már 2006-ra reális cél lehet. Ezzel nőni fog az esély arra is, hogy a nagy elérésre áhítozó szektorok, mint például az FMCG, felfedezzék maguknak az online médiumot.

Mester Sándor, az [origo] értékesítési igazgatója szerint a médium jelenlegi hirdetési bevételei még mindig nem tükrözik azt a súlyt, amelyet az elérés és a pontos célozhatóság miatt megérdemelne. Szerinte ma már igazolni lehet, hogy az összes hirdetési költés 10 százalékát online-ra lenne érdemes költeni. Ezt erősíti Kádas Gergely véleménye is, aki szerint – mivel a medián webaudit számai szerint napi 1 millió felhasználót ér el az internet, ami több, mint a gazdaságilag aktív lakosság 10 százaléka – csak akkor kezd el lassulni a növekedés, ha az online 10 százalékos szeletet kap a reklámtortából.
Címkék: archívum