A popup (az internetes oldalak használatakor felugró, reklámokat tartalmazó kisablak) elterjedése sok bosszúságot okozott az internetezők legnagyobb részének, sokan ugyanis idegesítőnek tartják az olvasást zavaró hirdetéseket. Az utóbbi években az internetes hirdetők egyre szívesebben nyúltak ehhez az eszközhöz, mivel a felugró reklámok igen
kreatív megjelenésekre is lehetőséget adtak. Ami azonban előnyösnek tűnhet a hirdető számára, zavaró lehet a célközönségnek.
Éppen ezért már évek óta vannak popupokat tiltó programok. Felhasználóik nyomására sok böngészőkészítő már korábban beépítette repertoárjába ezt a tiltó programrutint, ám ez még nem rettentette el a popupgyártókat, hogy ezt a megoldást válasszák a hirdetések futtatására. A Windows XP-hez most ősszel megjelent legújabb szervizcsomagban, az SP 2-ben lévő tiltás azonban már komoly csapást mérhet a felbukkanó ablakokra, hiszen az Internet Explorer fölénye elsöprő a böngészők piacán.
|
Közkívánatra előrehozták
Pozsony Balázs, a Microsoft Windows termékmenedzsere a frissítést a felhasználói igénnyel magyarázza, hiszen a technológiát sokan rosszra használták, s a legtöbb szörfözőt már idegesítette a sok felugró ablak. A megnövekedett igényt jelzi, hogy popuptiltást korábban csak a 2006-ban megjelenő Longhornba tervezték, de a cégvezetés úgy döntött, hogy sok más biztonsági javítással egyetemben már korábban közreadják. Ha a frissítet Explorer elterjed, annak már komoly elrettentő hatása lehet a popupok készítőire – hiszen ilyen formában futó hirdetéseik egyszerűen nem jelennek meg az internetezők szeme előtt.
Grégász Zsolt, a Red Stars vezető médiatervező munkatársa szerint a tiltás nem okozhat komolyabb fennakadást az internetes hirdetési piacon, hiszen a hirdetők csak tényleges megjelenés után fizetnek, így nincs felesleges pénzkidobás a meg nem jelent tartalom miatt. A szakértő a hirdetések népszerűtlenségét jelző felmérésre reagálva elmondta, hogy a reklámozóknak sem érdekük a mindent elborító hirdetésfolyam. Éppen ezért minden egyes oldalnál komoly felhasználó-elemzést végeznek, és így csak korlátozottan, a célcsoportjukat megcélozva jelennek meg a reklámok.
|
Megvannak az eszközeik
Novák Péter, a Kirowski digitális marketing és média üzletágának igazgatója úgy vélekedik, hogy az online reklámozás még a popup/popunder eszközökkel együtt is jóval kisebb mértékben zavaró a fogyasztók számára mint számos más, “hagyományos” reklámeszköz. A Microsoft frissítése nem érte váratlanul a szakmát, semmiféle módon nem fogja gátolni a digitális marketing folyamatos térnyerését. Novák ugyanakkor kiemeli, hogy a felugró ablakok hirdetői szempontból igen hatékonyak, mind észlelési, mind aktivizálási szempontból. Amennyiben a tiltás miatt ezek háttérbe szorulnak, számos más hasonló eszköz áll rendelkezésre az ügynökségek tárházában.
„A szakmabeli tervezők már egy-két éve nem ajánlják megrendelőiknek a popupok és a popunderek alkalmazását, amióta a tiltó programok jelentősen elterjedtek” – mondja Alliquander Péter, a Dr. Web alapító cégvezetője. Szerinte napjainkban máris sokan akadályokat emelnek a felugró ablakok ellen, így azok alkalmazása nem célszerű, akármilyen hasznosak is. Grégász Zsolt szerint azonban a popupokra még mindig jelentős kereslet van, ám velük párhuzamban már régóta terjed az oldalakon a layerekben megjelenő hirdetés, amely a felugró ablakokkal ellentétben beleolvad a megnyitott oldalba. A szakértő véleménye szerint az újfajta reklám inkább felhasználóbarát, mint elődje, hiszen nem nyit újabb ablakot, és könnyen eltüntethető az ablak elhagyása nélkül.