Az év végéig négy újabb áruház megnyitásával piacvezetővé válhat a német Tengelmann vállalatcsoport tulajdonába tartozó OBI barkácsáruház-lánc Magyarországon. A 150 milliárdosra becsült hazai barkácscikkpiacon tavaly még a Praktiker bonyolította le a legnagyobb forgalmat.
Előtérben a kertészet
A kereslet átrendeződése miatt az OBI áruházakban a jövőben jóval nagyobb hangsúlyt kapnak majd a kertészeti cikkek. A most megnyitott tatabányai áruházban például a teljes eladótér 25 százalékát foglalja el a kertészeti áruda.
Nem kaptak adómentességet
A tíz éve Magyarországon működő áruházlánc árbevétele az idén áprilisban zárult üzleti évben 34,3 milliárd forint volt, ami az otthonfejlesztési piacon nem jelentett piacvezető pozíciót – közölte Reiter László, az OBI magyarországi vezetője a napokban a tatabányai áruház megnyitóján. Hozzátette: az év végéig tervezett négy új áruház megnyitásával – Dunaújvárosban, Szolnokon, a budapesti Savoya Parkban és Tatabányán – az OBI forgalma jelentősen bővül.
Mint mondta, a tatabányai beruházás értéke eléri a 2,5 milliárd forintot. Az új épületben a korábbi terület négyszeresén, 6400 négyzetméteren zajlik az értékesítés. Bencsik János polgármester kimelte, hogy az OBI nem kapott adómentességet az önkormányzattól, a német áruházlánc letelepedése a városnak évente tízmilliós nagyságrendű adóbevételt jelent majd.
|
Térségi tervek a bauMaxnál
Az OBI és a Praktiker hazai térnyerése előtt piacvezető osztrák BauMax nem a magyarországi piacra épít. Martin Essl, a cég elnöke nemrégiben elmondta, elsősorban a kelet-közép-európai országokban várnak jelentős növekedést. Várakozásaik szerint ebben a térségben a következő 15 évben a gazdaság és a vásárlóerő is az átlagosnál nagyobb mértékben fog emelkedni. Ausztriában viszont aligha lehetséges a további bővülés, ezért ott nem is nyitnak új áruházakat, csak a meglévőket korszerűsítik és bővítik.
A piaci várakozásoknak megfelelően a társaság vezetése idén júliusban jelezte, hogy Kelet-Közép-Európában levő 52 fiókáruháza mellett újabb hatot nyit Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, Horvátországban és Szlovéniában. Középtávon a cég Romániában, Bulgáriában és Görögországban is terjeszkedést tervez: Romániában talán két éven belül próbaáruházat nyit. A külföldi áruházak részesedése a 920 millió eurós összforgalomból tavaly 45 százalék volt, az idén 48 százalékos részesedést várnak, és jövőre szeretnék átlépni az 50 százalékot.
|
A Praktiker a Balkánon terjeszkedik
A versenytársak is jelentős beruházásokat valósítottak meg ebben az évben. Alig néhán yhete jelentette be a Praktiker, hogy közel 1 milliárdos forintos beruházással összesen 3 ezer négyzetméterrel bővítette pécsi és miskolci áruházát. Jövőre új egységet is nyit: a barkácsáruházlánc a tizenötödik tagját 2005 tavaszán adják át Szolnokon.
Emellett további terjeszkedést tervez Magyarországon és Kelet-Európában is, a német piac telítettsége miatt ugyanis a Praktiker stratégiájában jelentős helyet foglal el a keleti pozíciók megerősítése. Ennek keretében Magyarországon három új áruház létesül 2006-ig. Továbbá az anyacég, a Praktiker AG az elkövetkező három évben hét új áruházat kíván nyitni Bulgáriában, ami összesen 50 millió eurós befektetést jelent.