Az utóbbi időben egyértelműen a vezetők körében nőtt jobban a távmunkások száma, míg korábban jellemzően a beosztottak dolgoztak ilyen formában – derült ki a Dieringer Research Group amerikai piackutató cég vizsgálatából, melyet a Wall Stret Journal Europe gazdasági újság tett közzé. Az elmúlt három évben a tengerentúlon drasztikusan, 40 százalékkal nőtt az az otthonról dolgozók száma. Ráadásul az összes amerikai
távmunkás közül minden ötödik az irodáját végleg feladva, teljes egészében otthonról látja el a munkáját, és csak ritkán megy be a munkahelyére.
A költségcsökkentés, a földrajzi elszórtságból eredő előnyök mellett a legtöbb vállalat juttatásként tekint a távmunkára. Azoknak a vezetőknek teszik lehetővé, akik nem akarnak elköltözni jelenlegi lakhelyükről, de tehetségesek és értékesek a cég számára.
|
Hurrikánok kora – sokféle előny
A távmunka rengeteg előnnyel jár a vállalatok számára. Egy távmunkásokat alkalmazó amerikai vállalat számításai szerint évente ötezer dollárral kevesebbe kerül az az alkalmazott, aki irodai helyet nem kap, csak otthoni internetcsatlakozást. Ezzel évente több millió dollár spórolható.
Az Egyesült Államokban szintén fontos a földrajzi allokáció elszórtsága, amire a szeptember 11-ei terrortámadás hívta fel a figyelmet. De ugyanezt a trendet erősítik meg az egyre gyakoribb természeti katasztrófák, mint például a jelenleg pusztító hurrikánok. Ha egy vállalat irányítása nem egy városra koncentrálódik, nagyobb esély van a zavartalan működésre. Ha például abban a körzetben, ahol a vállalat székhelye van, éppen káosz uralkodik, más városokbból a távmunkában dolgozó vezetők tovább tudják irányítani a munkát.
Az alkalmazottak elkötelezettsége is növelhető a távmunka lehetővé tételével. Az is előfordulhat, hogy csak így tud egy cég megszerezni egy tehetséges vezetőt, aki nem akar költözködni, így az állásajánlatok közüli választáskor fontos tényező lesz a távmunka.
|
Új szervezet – értekezlet a hálón
Természetesen a távmunkásokkal dolgoztató vállalatoknak teljesen új szervezeti megoldásokra kényszerülnek. Egy több kontinensen múködő amerikai nagyvállalatnál például évente több mint 100 ezer telefonkonferenciát bonyolítanak le. A virtuális értrekezletek száma pedig eléri a háromezret.
Bár a telekommunikációs eszközök segítségével akár kizárhatóak lennének a személyes kapcsolatok, a vállalatoknál nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a munkatársak fizikai valójukban is találkozzanak. A vezetők idejük 22 százalékát utazással és személyes találkozókkal töltik, hogy beosztottaikat ne csak az e-mailekben és telefonon utasítsák.
A fontos stratégiai döntéseket szintén lehetetlen videokonferenciák segítségével meghozni. A legtöbb, nagy arányban távmunkásokat alkalmazó vállalatnál éves stratégiát készítenek, melynek céljait hónapokra lebontják. A stratégia összeállításakor akár két hetet is együtt töltenek a vezetők.
Kontroll nélkül
A távmunka azonban sok gondot is okoz a vállalatoknak. Nem ritka, hogy az otthonról dolgozó vezető nem foglalkozik a vállalati feladataival, hanem például a hét több napját is vitorlázással tölti. Felettesei nem tudják ellenőrizni a távolból.
A másik szélsőség szintén a vállalat problémáinak számát növeli: sok távmunkás vezető túlságosan is sokat dolgozik, otthon ülve észre sem veszi, hogy reggeltől esig szinte csak a munkájával foglalkozik. Az ő esetükben nagyon megnő a kiégés veszélye.
Szintén óriási kihívás a beosztottak motiválása. A telefonon és e-mailen adott rövid utasítások nem mindig lelkesítik az alkalmazottakat.