Három nappal Umberto Agnelli FIAT-vezér halála után a Ferrari eddigi főnökét, Luca di Montezemolót nevezték ki az olasz autóipari konszern élére. Az 56 éves Ferrari-főnök az egyik legsikeresebb olasz üzletember: ő fejlesztette fel a Forma-1-es versenyistállót, s az ő „szerzeménye” a hatszoros világbajnok, Michael Schumacher. Az olasz menedzser az elmúlt héten vette át az itáliai gyáriparosok szövetségének vezetését is.
|
Alig egy év az elnöki székben
Umberto Agnelli, aki múlt csütörtökön hunyt el rákbetegségben, 69 éves korában, nem sok időt tölthetett a FIAT elnöke székében, melyet bátyja, Giovanni Agnelli halála után foglalt el. Ahogy Giovanni Agnelli sajnálatos távozását követően, úgy most Umberto Agnelli váratlan kiválása után is sokan azt gondolták, hogy a család az évek óta tartó küszködés után felhagy az autógyártással, és átpasszolja tulajdonrészét a General Motorsnak (GM). Az amerikai autógyár egyébként már korábban a tűz közelébe került, egészen pontosan akkor, amikor 2,4 milliárd euróért megvásárolta a FIAT autógyártó részlegének 20 százalékát. A 2000-ben kötött szerződésbe foglalt opció értelmében az idén januárjától az olaszok a további 80 százalékot is eladhatnának a GM-nek.
Gianni Agnellivel
Erősödtek a családi pozíciók
Ezeknek a spekulációknak vetett véget egy csapásra Luca di Montezemolo kinevezése. Annál is inkább, mert a Ferrari-vezér az Agnelli-család régi szövetségesének számít.
A család pozícióinak erősödését jelzi, hogy az igazgatóság elnöke, Giuseppe Morchio máris bejelentette visszalépését e tisztségről. Ez csapás a részvényeseknek, hiszem az ő nevéhez fűződött a konszern szanálási programja, amely az utóbbi időben megerősítette a megrendült stabilitású céget. Az is jelzésértékű, hogy John Philip Elkann, Giovanni Agnelli 28 éves unokája lett a konszern alelnöke.
|
Kelet-Európa az utolsó szalmaszál?
Furcsamód a FIAT most viszonylagosan kicsit jobb helyzetben van, mint a legendás elnök, Giovanni Agnelli tavalyi halálakor. A továbbra is nehéz helyzetben lévő cégnek a legjobbkor jött az Európai Unió bővítése. Ahogy nemrégiben a FIAT vezetői nyilatkozták: nem erőltetik tovább egykori nyugat-európai piaci részesedésük visszahódítását, ehelyett Kelet-Európára összpontosítják erőfeszítéseiket. Úgy vélik, Kelet-Európa csatlakozása egyszeri történelmi esélyt jelent a cég számára, hogy az elkövetkező években új növekedési pályára lépjen.
Ehhez a növekedési pályához lehet alkalmas személy a Ferrari éléről igazolt sikermenedzser. Sok ideje persze nincs a bizonyításra, mert a részvényesek és a hitelezők is csak arra várnak: mikor nyújthatják be a számlát.