A brit easyJet, Európa nagyságra második fapados légitársasága az előző év azonos időszakához képest az utasforgalom 16,6 százalékos növekedéséről számolt be a márciusi adatokat ismertetve. Eszerint az elmúlt hónapban a cég 1,997 millió utast szállított.
Ez azért érdekes, mert ezzel a teljesítménnyel megelőzte a legnagyobb európai hagyományos légitársaságot. A British Airways márciusban „csak” 1,933 milliós utasszámot regisztrálhatott európai forgalmában.
Felvették a kesztyűt
A hagyományos légitársaságok – köztük a Malév is – felvették a kesztyűt az egyre népszerűbb “fapadosokkal” szemben. A légitársaságok jegyeinek egy kis százaléka gyakorlatilag eladhatatlan. Nos, az új kampányok arra épülnek, hogy ezeket a jegyeket „fapados áron” kínálják azoknak az utasoknak, akik vállalják az ezzel járó „rugalmasságot”.
Új gépeket vásároltak
Kiugró eredményét az easyJet részben azzal indokolta, hogy a forgalom kezd élénkülni az iraki háború és a SARS-járvány okozta tavalyi megpróbáltatásokat követően. Emellett a társaságnál végrehajtott kapacitásbővítés is érezteti hatását.
A tartósan növekvő tendenciájú utasforgalmi mutatókra alapozva, a társaság folyamatosan bővíti gépparkját. Márciusban négy újabb Airbust vásárolt, ezzel a cég Airbus-flottája 10 gépre bővült.
Nem mindig olcsóbb
Az olcsó jegyárakkal operáló fapados társaság olyan eszközökkel élnek, mint a diszkont áruházak. Ez utóbbiakban a városok szélére zarándokló, s a polchegyek között teljesen magára hagyott vásárló a raktáros és a fuvarozó munkáját elvégezve jut diszkont áron az árukhoz. Nos, a fapadosok sem csupán a repülőtéri és a fedélzeti kiszolgálás elhagyásával spórolnak. Ehhez jön még, hogy olcsóbb, félreeső reptereket használnak, ami az utasok transzfer költségeit növeli.
A várakozásokat felülmúló növekedés
Az európai fapados piacot vezető ír Ryanair, januárban még csökkenő profitot jósolt magának az idei évre. Mégpedig azért, mert illetékesei úgy vélték, hogy a forgalomnövekedés nem lesz képes kompenzálni a jegyárak átlagosan 11 százalékos csökkentését.
Ezzel szemben most az ír cég az egy évvel ezelőtti azonos időszakhoz képest 51 százalékos utasszám-emelkedést jelentett – 2,14 millió utasra – a márciusi forgalmáról. Ezzel a teljesítménnyel a Ryanair természetesen szintén túlszárnyalta a BA európai utasforgalmát.
Heteken belül budapesti járatok
Az egyetlen magyar fapados, a Wizzair március végén kezdte meg a jegyek online árusítását. Mint azt a cég részéről Kázmér Natasa elmondta, ilyen rövid idő elteltével utasforgalmi tendenciákról nem tudnak beszámolni. Annyit azonban elárult, hogy a katowicei indulással meghirdetett római, milánói, berlini és londoni járatok után néhány héten belül meghirdetik a Budapestről felszálló járataikat is.