Hétfőn a MÁV Rt. többségi tulajdonában lévő BILK Kombiterminál Rt. 50 százalékos tulajdonrészt szerzett a Waberer’s Csoporthoz tartozó, 100 százalékban a Volán Tefu Rt. tulajdonát képező Vámkapu Rt.-ben. (A Waberer’s Csoport két fő alakotóeleme a Volán Tefu és a Hungarocamion.)
A vasúti (MÁV) és közúti (Waberer’s Csoport) szállítmányozó együttműködési szándéka és a BILK fejlesztésében való elkötelezettségük vezetett ahhoz a döntéshez, amelynek alapján a Vámkapu Rt.-t közös tulajdonú vállalattá teszik – hangsúlyozza a két cég közleménye. Az akvizíció fontos előzményének számított, hogy az elmúlt év végén a Vámkapu Rt. lehetőséget kapott arra, hogy az újonnan, Budapest XXIII. kerületében, Soroksáron kialakított BILK-ben, a BILK Kombiterminálban a MÁV megbízásából vámügynöki irodát nyisson.
A Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) előkészítése 1996-ban a MÁV Rt. irányításával kezdődött meg. 2001 végén két önálló, de egymással szorosan együttműködő gazdasági társaság alakult az új logisztikai központ megvalósítására. A BILK Kombiterminál fő tulajdonosa 63 százalékos részesedéssel a MÁV Rt., de tulajdonosai között található a Waberer’s csoport és a GYSEV is. A két cég másik közös vállalkozása, a BILK Logisztikai Rt. 58 százalékban a Waberer’s csoport, 42 százalékban a MÁV Rt. tulajdona.
A Vámkapu Rt.
Az 1996-ban alapított Vámkapu Rt. jegyzett tőkéje 61, saját tőkéje 100 millió forint. A cég 2002-ben 399 millió, 2003-ban 410 millió forint forgalmat bonyolított le, mérleg szerinti eredménye a 2003-as előzetes adatok szerint meghaladja a 120 millió forintot.
A BILK Kombiterminál Közép-Kelet-Európa legnagyobb kombinált fuvarozási terminálja, ahol a Vámkapu Rt. komplex vámszolgáltatást nyújt majd mind a vasúti, mind a közúti fuvarozóknak. Az EU-csatlakozással ugyan a vámtevékenység az eddigi 10-20 százalékára csökken, de a Vámkapu Rt. mégis forgalomnövekedéssel számol. Forgalmának nagy része ugyanis a tengerentúli szállítmányok vámügyintézésével, vámkezelésével, raktározásával kapcsolatos, s jelentős forgalomnövekedésre számítanak a kelet-európai országok kereskedelmi tevékenységéből.