Amszterdam északi részében, néhány útvonalon közlekedik majd három, hidrogénnel működő autóbusz. A 35-ös és 38-as járat vonalán igen könnyen fel lehet majd ismerni a környezetkímélő buszokat: a tetejükön elhelyezett kilenc darab tartály miatt az átlagosnál magasabbak. A busz meghajtása árammal történik, amelyet a hidrogén és az oxigén vegyi reakciója állít elő. Minden egyes hidrogéntartályban 250 kilométeres útra elegendő üzemanyag található. A buszokat a DaimlerChrysler autógyár készítette.
Csak pára keletkezik
A hidrogén üzemanyagként való használata rendkívül előnyös a környezetvédelem szempontjából, ugyanis a működés során csupán némi gőz, pára keletkezik, a hidrogéntartalékok pedig igencsak bőségesek.
A kétéves kísérlet 7 millió eurós költségének egy részét az Európai Unió fedezi, de hozzájárul a büdzséhez a holland szállítási minisztérium és Amszterdam önkormányzata is.
Felesleges az aggodalom
A buszgarázsok, a hidrogéntartályt előállító üzem, valamint az oxigéntöltő állomás közelében lakó polgárok az esetleges robbanás veszélye miatt aggódnak. Annak ellenére, hogy szakértők szerint a baleset kockázata elhanyagolhatóan csekély, s különleges óvintézkedéseket is foganatosítottak.
Amennyiben a kísérleti időszak sikeres lesz, 2010-től a hidrogénbuszok átveszik a teljhatalmat Amszterdamban, legalábbis a városi közlekedési vállalat mai elképzelései szerint.