hagyományos lemezpiacot folyamatos visszaesés jellemzi – évről évre kevesebb albumot tudnak eladni. A kiadók szerint mindezért a CD-másolás és az mp3-letöltés a felelős, a vásárlók szerint viszont a rossz és drága lemezek.
A zenekiadók 2003 őszén elindították annak az akciónak az első hullámát, amely polgári perek ezreit jelentheti az olyan jelentősebb elkövetők ellen, akik a P2P hálózatokon jogellenesen terjesztenek szerzői jog által védett zenei fájlt. A látványos eredménnyel nem járó pereskedések mellett, illetve után egyre több kiadó jelenti be, hogy online zeneboltot nyit, hátha nem is az ingyenesség, hanem az internetes letöltés kényelme adja az mp3 varázsát.
|
A Vivendi és a Sony közös vállalata, a PressPlay tavaly indította el új szolgáltatását a neten. Havidíjért cserébe limitált online zenehallgatási és zeneletöltési lehetőséget kínál, a dalokat korlátozott számban CD-re is lehet írni. A rivális kiadók is elindították saját szolgáltatásukat: a Time Warner, a Bertelsmann és az EMI közösen hozta létre a MusicNet szolgáltatást. A MusicNet idén nyárig résztulajdonosa, a RealNetworks real audio formátumát használta, majd áttért a Microsoft Windows Media formátumra. A RealNetworks pedig a közelmúltban megvásárolt Rapsody néven futó szolgáltatásával lesz jelen a piacon.
Az utóbbi idők további jelentős változást hoztak a piacon. A legfontosabb újdonság az Apple Computer áprilisban elindított iTunes Music Store szolgáltatása, amely Amerikában azóta óriási sikereket aratott, hiszen néhány hónap alatt tízmillió dalt adott el. Az eddig csak Macintosh gépeken futó alkalmazásnak ősszel elkészült a windows változata is. A fentieken kívül még több szolgáltatás is működik e téren. Jelentős még a buy.com részeként elindult BuyMusic valamint a MusicMatch, és a MusicNow. De hasonló szolgáltatást tervez beindítani az Amazon.com, a Microsoft, a Yahoo és jövő év elején a Sony is – úgyhogy a fizetős zenei szolgáltatások piacán komoly versenyre lehet számítani.