A DaimlerChrysler járműgyártó Mercedes egységének augusztusi eladásai globálisan 2 százalékkal, az Egyesült Államokban pedig 4,2 százalékkal csökkentek az egy évvel ezelőtti mutatókhoz képest, s várható, hogy az egység jövőre sem tudja növelni eladásait – mondta Jürgen Hubbert, a Mercedes egység vezetője a Stuttgarter Zeitung című német lapnak.
Nyomasztja a tőzsdéket
Londoni értékpapír-forgalmazók szerint az európai részvénypiacokat nyomasztják a pénteken ismertetett amerikai foglalkoztatási adatok, ami már önmagában is lazítja fellendülés iránti bizalmat, s ezt a hatást erősíti a Daimler-Chrysler konszern vezetőinek nyilatkozata a német lapokban.
A DaimlerChrysler árfolyama pénteken a frankfurti értéktőzsdén 3,06 százalékos veszteséggel zárt. A mostani bejelentés persze nem volt teljesen váratlan, hiszen a cég júniusban visszafogta idei profitkilátását. Eszerint működési nyeresége 5 milliárd euró (5,4 milliárd dollár) lesz, azaz nem teljesül az a korábbi várakozása, hogy a tavalyi 5,8 milliárd eurót meghaladó profittal zár 2003-ban.
Jól jöhet egy kínai hídfő
A DaimlerChrysler Mercedes autók és haszongépjárművek gyártását készíti elő Kínában. A konszern partneri keretszerződést írt alá a kínai Beijing Automotive Industry Holding autógyárral a mintegy egymilliárd euró értékűre becsült projekt kivitelezéséről.
Felelősek Németországért
A Der Spiegel német magazinnak nyilatkozó Jürgen Schrempp, a DaimlerChrysler konszern vezére ugyanakkor arról beszélt: annak ellenére, hogy sokan Németország és Európa versenyképtelen termelésére hívják fel a figyelmet, a Mercedes és a Chrysler gépkocsikat előállító cég mégis Thüringiában, Kelet-Németországban épít új üzemet, amely motorokat állít majd elő. Schrempp hangsúlyozta, hogy a DaimlerChryslernek felelősséget kell vállalnia Németországért, mint gyártóbázisért, és különösen nagy az elkötelezettségük a keleti tartományok iránt. Ezért döntöttek úgy, hogy ott fognak motorokat gyártani.
Európában nincs kereslet
Nyugat- Európában augusztusban hanyatlott az autóeladás a kereslet csökkenése miatt, és különösen nagy volt a visszaesés Franciaországban. A londoni székhelyű JDPower LMC számításai szerint a térségben augusztusban 788 615 autót értékesítettek, 5,7 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
A bérszínvonal csak az egyik tényező
Ugyanakkor üzemgazdasági szempontból is megvizsgálták a kérdést, és hangsúlyozta: Németországnak versenyképesnek kell lennie Lengyelországgal, Csehországgal és Magyarországgal szemben. A bérek ebből a szempontból csak egyetlen tényezőt jelentenek, a költségeknek csak egy részét jelentik. Ha csupán erről volna szó, akkor a jövőben minden befektetés Kelet-Európába irányulna – jegyezte meg Schrempp. A magas németországi bérek miatt kialakuló hátrányt rugalmasabb munkaidővel és nagyobb termelékenységgel kell ellensúlyozni – magyarázta a topmenedzser.
Drága Chrysler
A Spiegel szerint, ha nem vásárolja meg az amerikai Chrysler céget, akkor most nem 37, hanem 70 milliárd eurót érne a Daimler. Schrempp egyetértett azzal, hogy a cég tőzsdei értéke nem megfelelő, és elismerte a Chrysler egymilliárdos negyedéi veszteségét is. Ugyanakkor szerinte a Chrysler – hat gyára bezárását és 26 ezer dolgozója elbocsátását követően – 8,3 százalékkal fokozta termelékenységét 2002-ben, emellett a garanciaköltségei is csökkentek 22 százalékkal.
Minőségi gondok az alabamai gyárban
A Spiegel kérdésre, miszerint a német autógyárak változtattak volna stratégiájukon, és tényleg ismét a belföldi gyártásra koncentrálnak (amit egyébként a BMW és a VW lipcsei és wolfsburgi beruházásai is illusztrálnak), Schrempp elmondta: az, hogy korábban Alabamában építettek egy Mercedes-Benz gyárat, nem elfordulást jelentett Németországtól. Arról van szó, hogy a főbb piacokon saját bázist alakítanak ki. Schrempp egy kérdésre válaszolva elismerte ugyanakkor, hogy az alabamai gyárban voltak bizonyos minőségi gondok, miután az ottani infrastruktúra, a beszállítók és a munkások nem voltak kezdetben eléggé „kvalifikáltak”.