Magyar Audi – csökken az összeszerelés, nő a gyártás

Az Audi tovább növeli beruházásait Magyarországon. A győri autógyárban kevesebb gépkocsit szerelnek össze, de bővülnek a motorgyártáshoz kapcsolódó tevékenységek.

Az Audi Hungaria Motor Kft. – saját közlése szerint – sikeresen zárta 2003 első felét. Az év első hat hónapjában összesen csaknem 689 ezer motort

gyártott. Ez az előző év azonos időszakához hasonlítva 6,3 százalékos növekedés. Az első fél évben több mint 19 ezer jármű hagyta el a szerelőcsarnokot, ez viszont csaknem tízezer darabos visszaesést jelent.

 Autógyárakat figyel az EU

Az Európai Unió versenyügyi biztosa, Mario Monti a német Handelsblatt értesülései szerint megfigyelés alá helyezte az európai autógyárakat. Az olasz biztos ugyanis meg akarja akadályozni, hogy a konszernek a gépjármű-forgalmazás kontinentális szintű liberalizációja ellen lépjenek fel. Az október elsején életbe lépő új uniós szabályozás szerint liberalizálnák az autókereskedelmet: az üzlettulajdonosok ezentúl nemcsak egyetlen gyártó termékeit árulhatnák, és szervizelésre sem lennének kötelezve. Ennek hatására a gyártók és a kereskedők között óriási küzdelem indult meg, egyes hírek szerint a kereskedőket a gyárak igen nehéz helyzetbe hozták. Az EU versenybiztosa figyeli a helyzetet, minthogy a BMW- és a Mini-kereskedők máris panasszal fordultak hozzá. A BMW ugyanis oly módon kívánja meghatározni a szalonokban elhelyezendő autók kiállítását, hogy gyakorlatilag a kereskedőknek nem lenne más választásuk, mint csak BMW-t vagy Minit árulni. Azzal is fenyegetőzött a BMW a Handelsblatt szerint, hogy idő előtt felmondja a disztribútori szerződést azokkal a kereskedőkkel, akik más gyártók termékeit is árulni szeretnék. A Citroen ellen is több kifogás érkezett: a francia cég állítólag egy bizonyos építész megbízását kötötte ki az autószalonok berendezésekor. Mario Monti szóvivője szerint ezekben az esetekben az új uniós szabályozás megsértéséről lehet szó, ezért jelenleg a bizottság a helyszínen ellenőrzi a panaszokat.

Kevesebb A3-as, nagyobb árbevétel

A csökkenés elsősorban az Audi A3-as modell termelésének csökkenéséből adódott. Idén eddig 1616-ot szereltek össze ebből a típusból, tavaly viszont még több mint 11,3 ezer készült belőle. A TT Coupéból idén csaknem ugyanannyi, 10,84 ezer készült, mint tavaly ilyenkor, a TT Roadsterek termelése is csak kicsivel esett vissza, 7027 darabról 6765-re.

A vállalat nettó árbevétele 2003 első felében elérte az 1,89 milliárd eurót. Ez a tavalyi időarányos adathoz (1,79 milliárd euró) képest 5,1 százalékos növekedésnek felel meg.

Mindebből látszik, hogy a motorgyártás negyvenezer darabos felfutása képes volt ellensúlyozni az autó-összeszerelés tízezer darabos csökkenését. Ez egyébként része annak a stratégiának, mely szerint a közeli években megszűnik, illetve visszaszorul a győri Audinál az autó-összeszerelés, és a Rába-parti város inkább a motorgyártás központjává válhat a konszernen belül.

Folytatódnak a beruházások

A 2003 végéig tervezett 250 millió euró beruházási értékből január elejétől június végéig 88,5 millió euró összegű valósult meg, ez 11,5 százalékos emelkedés az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ezzel a beruházások összértéke a vállalat 1993-as alapítása óta 2003. június végéig 1,596 milliárd euróra növekedett – közölte az Audi Hungaria többek között a FigyelőNettel is.

2003 első felében a vállalatfejlesztés keretében további vállalati funkciók létesültek. A sorozatgyártást támogató Motorfejlesztő Központ projekt első kiépítési fázisa lezárult. Ezen túlmenően a vállalat megkezdte a gyártástechnológia-tervezés felépítését. A meglévő gyártósorok helyben történő tervezői támogatása, továbbá az új gyártósorok és -berendezések koncepciójának győri tervezése a fejlesztés, a termelés és a minőségmenedzsment szoros együttműködését teszik lehetővé.

Az első fél év beruházásai elsősorban a motorgyártásban valósultak meg. A négyhengeres motor gyártásának területén megtörténtek az előkészületek a hidegteszt-eljárásos motorvizsgálat bevezetéséhez és a közvetlen benzinbefecskendezéses technika (FSI) kiterjesztéséhez további motorvariánsokra.

 Az Audi Hungariáról

Az Audi Hungaria Motor Kft.-t, az Audi AG 100 százalékos tulajdonában lévő leányvállalatát, 1993-ban alapították. A győri székhelyű vállalat az Audi Konszern központi motorszállítója. A vállalat az Audi AG-val kooperációban gyártja az Audi TT Coupé és TT Roadster sportautókat. Az Audi Hungaria évek óta Magyarország legnagyobb exportőre és az ország egyik legnagyobb árbevételű vállalata.

Itt gyártják a világ legerősebb dízelmotorját autókhoz

Új gyártósorokat állítottak fel egy új hathengeres motorgeneráció számára, beleértve az FSI- és a dízeltechnológiát is. Az elmúlt évben üzembe helyezett nyolchengeresmotor-gyártás a forgattyúsházak gyártásával bővült.


Különlegesség, hogy ez a terület gyártja a világ legerősebb nyolchengeres, személygépkocsiknak szánt dízelmotorját, mely 4,0 literes hengerűrtartalmú, 202 kW (275 LE) teljesítményre képes 650 Nm forgatónyomaték-maximummal. A hathengeres Audi TT-k sorozatgyártását július közepén kezdték meg. Ezen túlmenően új direkt-sebességváltót (DSG) kapnak az autók.

Az Audi Hungaria Motor Kft. 2003 június végén 4888 munkatársat foglalkoztatott. Ez több mint kétszázas bővülést jelent a 2002-es számhoz (4669) képest.

Címkék: archívum