Trabant tervezőinek elgondolása az ötvenes évek NDK-jában egy fedett motorkerékpár volt 500 köbcentiméteres motorral és négy kerékkel. Lett belőle Trabant, a 60-as és 70-es évek legkelendőbb kelet-európai autója. Az már akkor is tudott volt, hogy a szocialista jelkép komoly környezeti károkat okoz. Mára kiderült, hogy ez nem tartható, amit a trabisok is belátnak.
A kormány 2001-ben kötelezővé tette katalizátor beépítését a kétüteműekbe. 2005. július 1-jétől a jogszabály megszegőire szabálysértési eljárás és pénzbüntetés vár.
A szerelők szerint a legnagyobb bajt az okozza, hogy a keverék üzemanyaggal működő kétütemű autók benzin mellett olajat is égetnek, ami eltömíti a katalizátor celláit, és az átszerelt Trabant két hónap után tönkremegy. Így úgynevezett “fluid katalizátorra” lenne szükség. Andó Zoltán az első tervezők egyike szerint az a legelszomorítóbb, hogy a kétüteműre tervezett katalizátorok gyártására az állam nem ad támogatást. “A négyévenkét változó kormányok más-más érdeket képviselnek, és soha nem esik szó a környezetvédelmi termékek díjáról, amelynek háromnegyedét, azaz 75 százalékát elvileg ilyen és ehhez hasonló termékek támogatására kellene használni. Tizenegy éve várunk, hogy támogatást kapjunk, közben pedig emberek százai halnak meg rákban” – mondja a tervezőmérnök.
A környezetvédelmi minisztérium szakemberei már évekkel ezelőtt vizsgálták a katalizátorok működését. “Az eredmények bizonyították, hogy nemcsak a fluid, hanem más kétütemű autókra kifejlesztett katalizátorok is legalább 25000 kilométert bírnak, ami körülbelül öt év további élettartamot jelent. Forgalomba nem állított termékekre pedig nem tudunk támogatást biztosítani” – mondta Bibók Zsuzsanna.
Forrás: Magyar Hírlap