Megállapodás a fuvarozók és a kormány között

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), valamint a fuvarozói érdekképviseletek kedden megállapodtak arról, hogy szerdától az 5-ös számú főút felújítását szakaszosan végzik, és ahol az útépítők éppen nem dolgoznak, ott a 7,5 tonna teherbírás feletti járművek közlekedhetnek.

A megállapodásról a GKM, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) közös közleményben tájékoztatta az MTI-t. A megállapodás szerint az építés első szakaszában szerdától augusztus 11-ig a 20-as és 31,6-os kilométerszelvény között az 5-ös számú főutat a 7,5 tonna feletti járművek nem használhatják.

Ezzel egy időben a 31,6-os és 67,5-ös kilométerszelvény között az 5-ös számú főúton a 7,5 tonna feletti járművek nem közlekedhetnek 0-6 óra, 12-18 óra és 22-24 óra között. Az építés második szakaszában augusztus 12-től szeptember 30-ig a 31,6-ös és a 67,5-ös kilométerszelvény között az 5-ös számú főúton a 7,5 tonna feletti járműveknek 0-17 óra és 22-24 óra között tilos közlekedniük.

A közlemény szerint a fuvarozói érdekképviseletek emellett szorgalmazták, hogy augusztus 12-től a 20-as és 31,6-os kilométerszelvény között, míg 2003. október 1-jétől az 5. sz. főút teljes hosszában korlátozás nélkül közlekedhessenek a 7,5 tonna össztömegnél nehezebb járművek. A GKM erre vonatkozó garanciát az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló GKM-rendelet előírásai miatt nem tudott adni, ez az érintett önkormányzatokkal való további egyeztetések függvénye.

Az ügy előzménye, hogy a fuvarozók azt kifogásolták, miszerint az 5-ös főút Pest megyei szakaszáról felújítási munkák miatt június 16-tól kitiltották a 7,5 tonnánál súlyosabb járműveket. Ezért kénytelenek voltak az M5-ös autópályát használni, ám annak úthasználati díját sokallják, mivel szerintük a Kiskunfélegyháza-Budapest között vállalt fuvar nyereségét elviszi az autópályadíj.

Tiltakozásul múlt hét hétfő reggel hat órától az E75-ös főúton Felsőlajos határában mintegy 200 tehergépjármű demonstrált és zárta el az egyik sávot. A tiltakozó akció szerdán délben befejeződött, majd a kormány, valamint a fuvarozók képviselői tárgyalóasztalhoz ültek, ám hétfőig nem született kompromisszum. A tárgyaló felek egyetértettek azzal a kormányzati célkitűzéssel, hogy az M5-ös autópálya díjszedési rendszerét az állami autópályákon alkalmazott egységes díjszedési rendszer részévé kell tenni belátható időn belül.

Címkék: archívum