Finanszírozási problémákkal kűzd a Ganz Gépgyár, de a vállalat és szállítóinak sorsa nem elszigetelt jelenség. A hazai gépgyártás évek óta nehéz helyzetben van. 2001 óta a 88 százalékban exportra termelő, országos szinten mintegy 240 ezer embert foglalkoztató gépipar gazdasági versenyképessége romlik. Fő exportpiacain lassult a növekedés. E miatt a vállalatok megrendelései csökkentek, és a verseny folyamatosan egyre alacsonyabb árakra kényszeríti őket.
Sajnálatos dolog, hogy közbeszerzési pályázatokat úgy írnak ki, hogy azokra éppen a hazai cégek ne tudjanak pályázni – nyilatkozta Fitos Zoltán, a Ganz Gépgyár Holding elnök-vezérigazgatója. Szerinte így történt ez a körúti villamosvásárlási tender esetében is, amelynél a Ganz Gépgyár a Ganz-Transelektro Rt.-vel közösen egy olcsóbb ajánlattal pályázott volna, ám nem indulhattak, mert nem volt meg a kívánt tőkenagyságuk, és hiányoztak bizonyos referenciáik. Ezeknek a feltételeknek csak a világ három legnagyobb vasútgyártó vállalata tud megfelelni – hangsúlyozta Fitos Zoltán, aki szerint nincs a világon még egy olyan gazdaság, ahol a legnagyobb állami megrendelésekből éppen a hazai nagyvállalatokat hagyják ki.