Kik azok a szerzők, melyek azok a könyvek, amelyek az elmúlt évtizedekben leginkább befolyásolták a világ nagyvállalatainak vezetőinek gondolkodását
és cselekedeteit? Erre a kérdésre kereste a választ az amerikai Forbes Magazin.
Több szakértőt is felkértek, állítsák össze a húsz legnagyobb hatású könyv listáját. Emellett vezérigazgatói klubjuk tagjait is megkérdezték, hogy felmérjék a jelenleg gyakorló vezetők véleményét. Több mint ezer válasz érkezett, és a két lista meglepően hasonló.
A kiválóság nyomában
Az utóbbi húsz évben rendkívül népszerűvé váltak az üzleti technikákról szóló könyvek, sokszor az eladási listák élére is kerültek. Ez feltehetően a majd két évtizedig tartó konjunktúrának köszönhető. Mindenki szerencsét próbálhatott: tőzsdei spekulációba vagy akár saját vállalkozásba foghatott. Az üzlet a hétköznapi beszélgetések témája lett.
Nem csoda, hogy rengeteg ilyen témájú könyv született az elmúlt húsz évben. A Forbes Magazin szakértői szerint az alábbiak gyakorolták a legnagyobb hatást az üzleti életre:
Cím |
Szerző |
Megjelenés éve |
Témája |
Magyar cím, kiadó, megjelenés éve | |||||||||||||||||||
1 |
In Search of Excellence: Lessons from America’s Best-Run Companies |
Thomas Peters, Robert H. Waterman |
1982 |
Menedzsment |
| ||||||||||||||||||
2 |
Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies |
James C. Collins, Jerry I. Porras |
1994 |
Menedzsment |
|||||||||||||||||||
3 |
Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution |
Michael Hammer, James A. Champy |
1993 |
Menedzsment |
Vállalatok újraszervezése PANEM Könyvkiadó | ||||||||||||||||||
4 |
Barbarians at the Gate: The Fall of RJR Nabisco |
Bryan Burrough, John Helyar |
1990 |
Esetleírás |
|||||||||||||||||||
5 |
Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance |
Michael E. Porter |
1998 |
Menedzsment |
|||||||||||||||||||
6 |
The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference |
Malcolm Gladwell |
2000 |
Esetleírás |
|||||||||||||||||||
7 |
Crossing the Chasm: Marketing and Selling Technology Products to Mainstream Customers |
Geoffrey A. Moore |
1999 |
Menedzsment |
|||||||||||||||||||
8 |
The House of Morgan |
Ron Chernow |
1990 |
Életrajz |
|||||||||||||||||||
9 |
The Six Sigma Way |
Peter S. Pande et al, Robert P. Neuman, Roland R. Cavanagh |
2000 |
Menedzsment |
|||||||||||||||||||
10 |
Seven Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change |
Stephen R. Covey |
1990 |
Menedzsment |
A sikeres élet hét aranyszabálya, Édesvíz Kiadó | ||||||||||||||||||
11 |
Liar’s Poker |
Michael Lewis |
1989 |
Esetleírás |
|||||||||||||||||||
12 |
The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail |
Clayton M. Christensen |
1997 |
Menedzsment |
|||||||||||||||||||
13 |
Japan Inc. |
Shotaro Ishinomori |
1988 |
Menedzsment |
|||||||||||||||||||
14 |
Den of Thieves |
James B. Stewart |
1991 |
Esetleírás |
|||||||||||||||||||
15 |
The Essential Drucker |
Peter F. Drucker |
2001 |
Menedzsment |
|||||||||||||||||||
16 |
Competing for the Future |
Gary Hamel, C. K. Prahalad |
1994 |
Menedzsment |
|||||||||||||||||||
17 |
The Buffett Way: Investment Strategies of the World’s Greatest Investor |
Robert G. Hagstrom |
1991 |
Befektetés |
Warren Buffett-portfolió – A fokuszált befektetési stratégia kézikönyve, PANEM Könyvkiadó | ||||||||||||||||||
18 |
Jack: Straight from the Gut |
Jack Welch, John A. Byrne |
2001 |
Életrajz |
|||||||||||||||||||
19 |
Good to Great: Why Some Companies Make the Leap… and Others Don’t |
James Collins |
2001 |
Menedzsment |
|||||||||||||||||||
20 |
The New New Thing: A Silicon Valley Story |
Michael Lewis |
2000 |
Esetleírás |
|||||||||||||||||||
Forrás: Forbes.com |
Magyar fordításban csak három könyv érhető el, de egyes egyetemek tanszékein megtalálhatóak olyan fordítások, melyet a tanszék oktatói készítettek el.
Minden kétséget kizáróan Thomas Peters és Robert Waterman In Search of Excellence (A kiválóság nyomában) című könyve indította hódító útjára a menedzsment könyveket. Hetekig vezette az eladási listákat, ráadásul Peterst sokan a „menedzsment-guru jelenség” megszületéséért okolják, mivel sokan az ő példáját követték, országjáró sikerein felbuzdulva.
Thomas Peters
Mindenesetre a húsz éve született könyv megállapításai máig megállják a helyüket. Peters és Waterman 43 innovatív és kiváló céget nevezett meg könyvében – köztük van a Wal-Mart, a McDonald’s és a Merck -, amelyek közül a legtöbb máig nagyon sikeres. Választásukat a vállalatok 1961 és 1980 között mutatott teljesítményével – a növekedéssel és nyereségességgel – indokolták. A könyvet nem befektetési ajánlónak szánták, de azok, akik akkor ezt így értelmezték volna, ma nagyot kaszálhatnának. Rövidebb távon is sok pénzt: 14,1 százalékos átlagos éves megtérülést garantáltak volna ezeknek a cégeknek részvényei.
Vezetői ízlés, árnyalatnyi eltérés
A Forbes Magazin Chief Executive Officer (CEO) klubjának tagjai közel 100 könyvet neveztek meg mint olyat, amely nagy hatással volt pályájuk alakulására. A vezetői rangsor nagyjából egybevág a szakértők véleményével, bár az első helyre James C. Collis írását sorolták, amely azt taglalja, egyes vállalatok miért képesek a kiugrásra, mások pedig miért nem. Ez a könyv a szakértők listáján csak a 19. helyet csípte meg.
A vezérigazgatók körében második legnépszerűbb könyv a „hogyan legyünk sikeresek” sorozatot gazdagítja, Stephen Covey A sikeres élet hét aranyszabálya című könyvéről van szó. Harmadiknak a szakértői rangsor második helyezettjét sorolták a CEO-k, amelyben Collins-Porras szerzőpáros a vállalatok által követendő viselkedést, magatartást részletezi.
A dobogóról lecsúszott, de még mindig jó helyezést ért el a marketinggel és eladással foglalkozó Geoffrey Moore könyv. A Top5 listát a szakértők favoritja, az In Search of Excellence zárja.