A Figyelő TOP200 – idén harmadszorra megjelenő – kiadványban szereplő cégek közé 26 új vállalat került, a 200-ak átlagos árbevétele 53 milliárd forintról 66 milliárdra nőtt, együttesen 2001-ban a magyar GDP 40 százalékát produkálták.
Top 200 legek – szubjektív díjazottak A szervezők a “hagyományos” kategóriák mellett három szubjektív kategóriában is díjat adtak át. Szubjektív díjkategóriákról lévén szó, a nyertes kiválasztása során szükségképpen kevésbé támaszkodhattunk kizárólag a mérhető adatokra. A legeredményesebb menedzsernő és a legjobb “felelősségtudatú” cég megtalálásában a cégek véleménye és az objektív szempontok egyaránt szerepet játszottak. A TOP 200 soraiba tartozó vállalatok megfelelő indoklással bárkit jelölhettek a díjra a cégek felső vezetéséből. A rendezvényen – az idén másodszor – díjat vehetett át a legsikeresebb magyar női menedzser. A megtiszteltetés ebben az évben a Tesco Global Rt. pénzügyi igazgatójáé, Antal Erzsébeté. A Figyelő olvasói szerint társadalmi programja és a civil közösségért végzett munkája terén a GE Hungary Rt. volt a legeredményesebb. Idén első alkalommal a Figyelő TOP 200 Gála keretében a TOP 200 Legjobb honlap díjat is átadták. A zsűri első alkalommal a BKV Rt. honlapját ítélte a legjobbnak.
Alig történt változás a TOP 10-ben
Stabilan tartja helyét a TOP 200-as ranglistán az “örök első” Mol Rt., tavaly 1,3 billió forintos árbevétellel. A második pozíciót továbbra is az Audi Hungária, a harmadikat pedig a Philips Magyarország foglalja el – bár a világgazdasági recesszió mindhárom dobogós helyet elfoglaló cég árbevételét visszavetette némiképp.
A Matáv megőrizte 5. helyét, s tartósan megkapaszkodott az élbolyban a Magyar Villamos Művek Rt. is, amely ezúttal 7. lett, az előbbi 23 százalékkal, míg az utóbbi 13 százalékkal tudta növelni forgalmát. Elismerésre méltó teljesítményt ért el a Flextronics International Kft., árbevételét 134 százalékkal, saját tőkéjét 16 százalékkal növelve a 8. helyről a 4. helyre küzdötte fel magát, a korábbi 4., az IBM Storage Products Kft. most 6. lett.
KivitelA magyar külkereskedelem dinamikusan 2001-ben bővült, euró alapon számolva az export értéke 11 százalékkal, az importé 8 százalékkal emelkedett. A kettős könyvvitelt vezető vállalkozások exportja a múlt évben elérte a 8660 milliárd forintot, e körben a forgalom bővülése 18,6 százalékot tett ki. A Kétszázak Klubjának exportja a kettős könyvvitelű cégek kivitelének 63,7 százalékát tette ki 2001-ben, ez 3 százalékponttal alacsonyabb a 2000. évinél.
A Nokia Komárom Kft. 2001-ben bekerült az első tízbe, a 8. helyre. A cég a múlt évben rendkívül dinamikus fejlesztést hajtott végre, saját tőkéje 61 százalékkal, árbevétele 118 százalékkal emelkedett. A Panrusgáz Rt. 15 százalékos bővüléssel, két hellyel hátrébb csúszott, ezúttal 9. a rangsorban. 10. helyet ezúttal is a GE Hungary Rt. foglalta el.
A kereskedelmi láncok két jeles képviselője, a Metro Holding Kft. és a Tesco az idei ranglista 11., illetve 12. helyén végzett. A Metro, az egyik legkorábban megtelepedett áruházlánc 10 százalékkal
Rang-
sor 2001 |
Rang-
sor 2000 |
A társaság neve
|
Az értékesítés nettó
árbevétele 2000 |
Az értékesítés nettó
árbevétele 2001 |
1.
|
1.
|
Mol Magyar Olaj és Gázipari Rt.*
|
1 315 699
|
1 283 638
|
2.
|
2.
|
Audi Hungária Motor Kft.
|
900 597
|
853 799
|
3.
|
3.
|
Philips Magyarország*
|
639 698
|
600 007
|
4.
|
8.
|
Flextronics International Kft.
|
245 046
|
573 345
|
5.
|
5.
|
Magyar Távközlési Rt.*
|
445 945
|
547 735
|
6.
|
4.
|
IBM Storage Products Kft.
|
632 198
|
543 819
|
7.
|
6.
|
Magyar Villamos Mûvek Rt.
|
339 577
|
384 451
|
8.
|
-.
|
Nokia Komárom Kft.
|
–
|
341 034
|
9.
|
7.
|
Panrusgáz Magyar-Orosz Gázipari Rt.
|
290 065
|
332 917
|
10.
|
10.
|
GE Hungary Rt.
|
185 760
|
226 788
|
* Konszolidált adatok
|
növelte forgalmát, főként a vidéki hálózat fejlesztésével. A Tesco forgalma 1,5-szeresére emelkedett, saját tőkéjét 44 százalékkal növelte, ugyanakkor eredménymutatói – a jelentős piacbővítés közepette – negatívba fordultak.
ErdménymutatókAz adózás előtti eredmény, noha értéke auditált mérlegbeszámolókból származik, ágazati szinten rendkívül változékony mutató. Jelentős a szerepe a strukturális változásoknak, vállalati besorolásoknak, anyacégek és leányvállalatok közötti jövedelem-átcsoportosításnak.
A kettős könyvvitelt vezető vállalkozások adózás előtti eredménye a múlt évben mindössze 9,8 százalékkal növekedett, kisebb mértékben, mint az árbevétel. A profitráta visszaesett, mértéke 3,6 százalék volt; hasonló mutatót értek el a nagy cégek is, amelyek összes profitja 10 százalékkal volt alacsonyabb a korábbi évinél.
Feltörtek a mobilosok
Az első 20 cég közé küzdötte fel magát két vezető mobilcég. A Westel Mobil Távközlési Rt. – amely már az elmúlt évben is piacvezetőnek számított – a 16. helyről a 13. pozícióra ugrott, 25 százalékos forgalombővüléssel. A Pannon GSM a korábbi 26. helyről került a 20. helyre, 34 százalékos növekedést elérve. Üzleti eredményük pozitív és emelkedő tendenciájú.
A vállalati ranglista első 30 cége között helyet kaptak olyan hagyományos szolgáltató cégek, mint az MÁV Rt. (14.), a Elmű Rt. (16.), Magyar Posta Rt. (28.). A Malév Rt. viszont az előző évi 25. helyről 7 pozíciót visszacsúszott; forgalma 5 százalékkal visszaesett, gazdálkodása veszteséges lett. A Dunaferr-csoport 2 helyet rontott, a jelenlegi listán a 15. A cég értékesítése kismértékben visszaesett, saját tőkéjének közel egynegyedét elveszítette, eredménymutatói rendre negatívak.
Saját tőkeA kettős könyvvitelt vezető vállalkozások saját tőkéje 2001-ben 8,3 százalékkal haladta meg az előző évi értéket. A növekedés szerény mértékű, az állóeszköz-felhalmozás visszafogott ütemének a következménye. A Kétszázak Klubjának saját tőkéje a múlt évben szinten maradt, részesedése a teljes vállalati halmazban 3,5 százalékponttal visszaesett.
Kétszázak a gazdaságban
A Kétszázak Klubjába ezúttal 18 milliárd forint feletti forgalommal lehetett bekerülni, míg egy évvel korábban a 200. cég 15,76 milliárdot ért el. A kétszáz legnagyobb vállalat nettó árbevétele a kettős könyvelést vezetők árbevételében 2001-ben 41,9 százalékot képviselt, ez az arány az elmúlt években alig változott. Más oldalról fogalmazva ez azt jelenti, hogy a világgazdasági konjunktúra leszálló ágában a vállalkozások termelésbővülése jórészt kiegyenlítődött, miközben az egyes vállalatcsoportok értékesítési iránya jelentősen különbözik. A nagyvállalatok termékeinek, szolgáltatásainak realizálásában az export játszik meghatározó szerepet, míg a kis- és középvállalatok termékeit belföldön adják el.
A 10 legtöbb pozíciót
nyerõ vállalkozás a pozíciónyerés sorrendjében |
||||
Rang-
sor |
A gazdálkodó neve
|
Helye a TOP
200-ban |
A nyert
pozíció száma |
|
1.
|
Vegyépszer Rt.
|
38.
|
101
|
|
2.
|
TEMIC Hungary Kft.
|
103.
|
97
|
|
3.
|
Nutricia Kereskedõház Rt.
|
71.
|
51
|
|
4.
|
Betonútépítõ
Rt. |
98.
|
44
|
|
5.
|
Praktiker Kft.
|
149.
|
42
|
|
6.
|
LG Electronics Magyar Kft.
|
128.
|
40
|
|
7.
|
Citroën Hungária Gépjármûforgalmazó
Kft. |
145.
|
40
|
|
8.
|
Dél-Dunántúli Gázszolgáltató
Rt. |
120.
|
35
|
|
9.
|
Auchan Magyarország Kft.
|
65.
|
34
|
|
10.
|
Magyar Építõ Rt.
|
112.
|
32
|
Különösen magas a nagyvállalatok aránya a posta és távközlési ágazatban, a villamosenergia-iparban, a gépiparban, a vegyiparban, a kőolaj- és kokszgyártásban. A nagyvállalatok termelésének részesedése 40 százalék körüli az élelmiszeriparban, a kohászatban, valamint a jármű- és üzemanyag-kereskedelemben.