EDS – az aranytojást tojó outsourcing

Átadták az EDS szolgáltató központját, amely informatikai helpdesk szolgáltatást kínál Európa-szerte. A társaság évi 20 millió dolláros árbevételét nagyobb részt outsourcing tevékenységnek köszönheti.

Hivatalosan kedden kezdte meg működését az EDS regionális szolgáltató központja, amely 2500 négyzetméteren számos hazai és nemzetközi ügyfelet támogat, valamint a társaság belső hálózatát. A budapesti központ 110 munkatárssal kezdte meg működését; jelenleg magyar, angol, német, lengyel, cseh, szlovák és török nyelven nyújt informatikai helpdesk szolgáltatást.

Az új regionális központ – amelyet mintegy egymillió dolláros beruházással alakítottak ki – egyike annak a tizenkettőnek Európában és Közép-Kelet-Ázsiában, amelyek közel 50 ezer felhasználót szolgálnak ki – mondta Peter Stafford, az EDS Európa, Közel-Kelet és Afrika régióért felelős szolgáltatási igazgatója a társaság sajtótájékoztatóján.

Cégtörténet Az EDS-t (Electronic Data Systems) 1962-ben alapították Texasban. Mára az egyik vezető informatikai szolgáltatóvá vált, 150 ezer alkalmazottal, évi több mint 20 milliárd dolláros árbevétellel. A cég digitális üzleti megoldások stratégiai tervezését és kivitelezését végzi. Tanácsadó leányvállalatával, az A. T. Kearney-val 60 országban van jelen, részvényeit a New York-i és a londoni tőzsdén jegyzik. A társaság nyerte el minden idők egyik legnagyobb informatikai megbízását: az USA haditengerészetének, tengerészgyalogságának intranet rendszerét építette ki 6,9 milliárd dollárért.

A verejtékes múlt

Az EDS Magyarországot 1991-ben alapították Szentgotthárdon, amikor az EDS még a General Motors érdekeltségei közé tartozott. 1995-ig kisebb projektekben vett részt a társaság, majd elnyerték a General Electric megbízását, amely a bérszámfejtési tevékenység kihelyezéséről szólt. Később ügyfelei lett a Központi Statisztikai Hivatal és a Kereskedelmi és Hitelbank.

A “kiugrást” a Matáv megbízása jelentette az EDS számára, a legnagyobb magyarországi outsourcing-szerződést kötötte a társasággal. Az IT-kihelyezésével az EDS átvette a Matáv 300 alkalmazottját is. Szintén egyedülálló szerződést kötött a cég a K&H-val, amely az első banki back-office outsourcingját bízta az EDS-re.

Tervek, tények

Tavaly 20 millió dolláros árbevételt könyvelhetett el az EDS, idén 10 százalékos növekedést várnak. Az alkalmazottak száma jelenleg 550; 85 százalékuk más cégektől átvétellel került az EDS-hez.

A társaság tevékenységei között szerepel: a vezetői tanácsadás – amelyet az 1995-ben felvásárolt. A. T. Kearney révén oldanak meg -, az üzleti tanácsadás, a termék életciklus menedzsment megoldások, valamint az üzleti folyamat outsourcing, amely az árbevétel domináns részét adja. Ennek egy része IT-outsourcing, a többi pedig az üzleti folyamat outsourcing.

A mesés Nyugat

Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban a nagyobb cégek 35 százaléka döntött valamely tevékenység “kiadásáról”, ezt Magyarországon jóval kevesebben teszik. A cég vezetői szerint a következő 1-2 évben csupán néhány újabb társaság – a 200 legnagyobb közül – fog az outsourcing mellett dönteni.

A Matáv számításai szerint, ha belülről oldják meg azt az informatikai fejlesztést, amelyet kiadtak, 40 százalékkal növekedtek volna a költségek, ennek viszont csak a tizedét kellett az EDS-nek kifizetni – állítják az EDS vezetői. Az outsourcing nem feltétlenül jelent költségcsökkenést, sokkal inkább hatékonyságnövelést, mivel addig az adott terület csak mellékvágány volt az adott társaságnál – mint az IT, vagy a bérszámfejtés -, az EDS-nek viszont ez a fő tevékenysége – világít a lényegre Ilosvai Péter, az EDS egyik vezetője.

A cég reményei szerint az Európai Uniós csatlakozáshoz közeledvén még inkább előtérbe kerül hatékonyságnövelés, és ezzel talán elindul egy olyan trend, hogy a hazai cégek is elkezdik kiadni a nem stratégiai tevékenységeket. Nyugaton ez már széles körben hódít – a humán erőforrástól kezdve a lakáshitel-adminisztrációig.

Címkék: archívum