Internetszolgáltatói piac Európában – fókuszban a szélessáv

Ahogy nő az európai internetezők száma, úgy lesz egyre élesebb a harc a kontinens internetszolgáltatói között. A piac három legnagyobb szereplője a német T-Online, a francia Wanadoo és az olasz Tiscali.

A három európai internetszolgáltató-óriás közül a T-Online mögött a földrész legnagyobb távközlési cége, a Deutsche Telekom áll, a Wanadoo anyacége pedig a France Télécom. Velük szemben a Tiscali mögött nincs erős, hazájában valaha monopolpozíciót élvező távközlési vállalat.

Európa megelőzte Amerikát és Ázsiát

Az internethasználók számát tekintve Európa megelőzte Észak-Amerikát és Ázsiát. Az ír NUA.com kutatócég szerint Európában a lakosság 32 százaléka, 186 millió ember internetezik. Az USA-ban és Kanadában a százalékos arány közel kétszeres, ám szám szerint csupán 182 millióan böngésznek. Ázsiában 168 millió felhasználó él. A különbség nem jelentős, csakhogy amíg az észak-amerikai piac közelít a telítettségi szinthez, Európa továbbra is dinamikusan növekvő piac. Európában egyébként Izlandon a legmagasabb a penetráció, tíz emberből hét online. A cég szerint a világhálót használók száma világszerte eléri az 581 milliót.

Van, akinek sikerült…

“Hogy mi is a sikeres internetszolgáltatói stratégia, az egyelőre rejtély, bizonyítottan eredményes üzleti modellről még nem beszélhetünk – jelentette ki a Guardiannak a Forrester Research elemzője. – A páneurópai jelenlét nem elég a sikerhez, a cégeknek meghatározó szerepet is be kell tölteniük azokon a piacokon, ahol jelen vannak.”

A T-Online stratégiája kétségtelenül az volt, hogy minél több nagy európai országban megvesse lábát. “Európa öt kulcspiacából – Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, Spanyolország, Olaszország – háromban jelentős szereplők vagyunk. Ez a pozíció lehetővé teszi, hogy az internetszolgáltatói piac konszolidációja során a tűz közelében legyünk” – mondta Thomas Holtrop, a T-Online ügyvezető igazgatója.

A Tiscali agresszív akvizíciós politikát követve vált Európa harmadik legnagyobb szolgáltatójává. Az elmúlt három évben harminc internetszolgáltatót vásárolt fel, és ez számos elemző szerint visszaüthet még. Úgy vélik ugyanis, hogy a cég hirtelen, nem organikus módon növekedett, ezért nem áll igazán stabil lábakon. Az is tény, hogy míg a T-Online és a Wanadoo a tartós nyereségesség útján “araszolgat”, a Tiscaliról nem egyszer röppentek fel olyan pletykák, hogy tulajdonosai kénytelenek eladni a cég egy részét vagy akár egészét.

…van, aki lemaradt

Míg a fenti három cég az európai elsőségért versenyez, a brit remények megtestesítője, a British Telecom ambíciói összeomlottak a dotkom szektor hanyatlásával. Szakértők szerint valószínűleg örökre elszalasztotta a lehetőséget, elsősorban amiatt, hogy míg a T-Online-nak vagy a Wanadoonak első lépésként sikerült piacvezető szerepet kivívnia anyaországában, ugyanez a British Telecomnak nem jött össze. A BT helyett a Freeserve vált Nagy-Britannia vezető internetszolgáltatójává, amelyet viszont később a Wanadoo felvásárolt.

A BT-nek tehát nem sikerült kihasználnia a felhasználók terén meglévő masszív fölényét. És egyelőre ugyancsak nem sikerült megvetnie lábát az európai piacon a világ legnagyobb internetszolgáltatójának, az AOL-nek sem.

A profit kútja a szélessávú internet

Ahogy a szolgáltatók egyre nyereségesebbé kívánnak válni, úgy fordul figyelmük mind fokozottabban a szélessávú internet irányába. “Úgy véljük, minősége és gyorsasága révén az internet jövője a szélessávú kapcsolat. Ezért számunkra a szélessávú kapcsolattal internetező ügyfél különösen értékes célközönség, ő ugyanis nemcsak több időt tölt a világhálón, hanem nyitottabb is az e-kereskedelemre” – véli a T-Online vezérigazgatója.

Nagy reményekkel tekint a szélessávú jövő elé a Tiscali is. Massimo Cristofori, a cég pénzügyi igazgatója így vázolta optimista víziójukat a brit lapnak: “Biztosak vagyunk abban, hogy jelentősen növelni tudjuk előfizetői bázisunkat a szélessávú kapcsolatok terén, miközben megtartjuk piaci részesedésünket a dial-up piacon is.”

Címkék: archívum