Soft skills – kevés fogalmat magyaráznak ennyiféleképpen. Ha aziránt érdeklődünk, milyen személyiségjellemzőkkel kell rendelkeznie egy
Mondja el véleményét!
Az Ön főnöke miért került vezetői pozícióba?
jó vezetőnek, más választ kapunk gyakorló vezetőktől, mást trénerektől, és megint mást munkapszichológusoktól.
A korai leadership-kutatók a sikeres vezetőket tulajdonságaik alapján próbálták definiálni, ám több tízezer jellemző összegyűjtése után feladták a reményt, nem sikerült leszűkíteniük a szükséges tulajdonságok halmazát.
Soft skills
A leggyakrabban elvárt személyiségjellemzők a következők:
• Rugalmasság
• Jó kommunikációs készség
• Kreativitás
• Csapatmunkára való alkalmasság
• Az akaratérvényesítés képessége
A személyiség dönt
Minden szakértő egyetért abban, hogy a “soft skills” személyiségjellemzőket takar, és hogy egy jól csengő önéletrajz vagy a jó vizsgajegyek nem elegendőek a karrierhez. Aki előre akar jutni, annak megfelelő személyiséggel kell rendelkeznie.
“A tanulmányok alatti gyakorlatorientáció, valamint a tanulmányok hossza ugyanolyan fontosak egy vezető felvételénél, mint bizonyos tulajdonságok, például a kommunikációs készség vagy a csapatmunkára való alkalmasság. Az egoista törtető és a maguknak való vezetők felett lejárt az idő” – magyarázta a FigyelőNet-nek egy emberi erőforrás munkatárs.
A szakembereket persze az izgatja leginkább, hogyan lehetne a nem megfogható elvárásokat is összegyűjteni. Ez minden olyan munkavállaló számára fontos lenne, aki előre szeretne jutni munkahelyén. A karriertanácsadók és fejvadászok gyakran szembesülnek ezzel a kérdéssel: “Mégis miben kellene még jónak lennem?” A válasz nem egyszerű.
Ki a jobb főnök?
A természettudományokkal foglalkozók rendszerint gyengébb főnökök, mint a bölcsész szakokról kikerültek. Ennek feltehetően az az oka, hogy az előbbiek már az egyetemen is teljesen más jellegű feladatokat kapnak, ezért kevesebb szociális kompetenciára tudnak szert tenni. Ez később a munkahelyükön is folytatódik, közülük ritkábban kerül ki vezető. A nők szintén előnyös helyzetben vannak a soft skills területén a férfiakkal szemben. Sokkal kommunikatívabbak, valamint hajlandóak a kooperációra. A nők ugyanis kiegyensúlyozottabban használják agyukat, mindkét agyféltekéjüket igénybe veszik. Ezáltal összetettebben látják a konfliktusokat, érzelmeiket könnyebben öntik szavakba.
Csodaszer nincs
A Boston Consulting Group tanulmánya szintén a soft skills lényegét próbálja megragadni. Nyolcvan szakértői interjú elkészítése után a következőkre jutottak: “Alapelvárás a teljesítményorientáció és a vállalkozó típusú gondolkodás képességének megléte. Ezek mellett sokfajta kommunikációs és szociális kompetenciával kell rendelkezniük a munkavállalóknak. Feljebb kerülni a hierarchiában csak úgy lehetséges, ha magasan képzett embereket győzünk le, ebben a harcban pedig az emberekkel való bánásmód, a szociális kompetencia is döntő” – írja a tanulmány.
Tehát a magabiztos és teljesítménytudatos fellépés elengedhetetlen a karrier építéséhez, ugyanakkor egy jó vezetőnek a hibáiból is tanulnia kell. Mindemellett jó, ha ezer más szociális kompetenciával is rendelkezik. Így nem csoda, ha a sok képesség között elvész a jelentkező.
A karriert építőknek és a szakembereknek fel kellene adniuk a titok nyitjának keresését. Valószínűleg nem létezik egyértelmű válasz a kérdésre, már az is elegendő, ha bizonyos területeken jók vagyunk, nem kell superman-ként minden egyes szociális kompetenciával rendelkeznünk.
Mi is a jó?
A karrierre vágyóknak segítséget adhatnak a vezetéstudományi elemzések, amelyek többek között arra is keresik a választ, hogy a vezetőknek milyen típusú feladatokat kell megoldaniuk, milyen helyzetekben kell helytállniuk. Egyszerűen tesztelhetjük magunkat, ha bizonyos szituációkban elképzeljük magunkat, és a problémákra adott reakcióinkat vizsgáljuk.
A PROBLÉMA TERMÉSZETE |
HAGYOMÁNYOS VEZETÉS |
STRATÉGIAI VEZETÉS |
VÁLLALKOZÓI VEZETÉS |
Stratégia- és értékalkotás |
Tervezés |
Jövőkép |
Felismerés |
Működési elv |
Optimalizálás |
Értékek érvényesítése |
Lehetőség megadása |
Vezetési elv |
Hierarchikus |
Csapatépítő |
Vezetőközpontú |
Kockázatkezelés |
Minimalizál |
Optimalizál |
Együtt él |
Erőforrás-igénybevétel |
Kihasznál |
Épít és leépít |
Bérel, szerez |
Személyzet kezelése |
Szakértelem alapján |
Partneri felfogás |
Bizalmi elv |
Információkezelés |
Feldolgozás |
Gyűjtés kiértékelés |
Hasznosítás |
Üzleti együttműködés |
Szerződéses alapon |
Együttműködést alakít ki |
Kapcsolatokat hasznosít |
Problémakezelés |
Működésorientált |
Sikerorientált |
Problémát old meg |
Forrás: Angyal Ádám: A vezetés mesterfogásai |
A szakemberek szerint nem kell elkeserednie azoknak sem, akik nem születtek szociális kompetenciák garmadával. Ezek a készségek egy bizonyos fokig tanulhatóak. Mindenekelőtt a hosszabb külföldi tartózkodások és a munkahelyi helyzetek hozzák mozgásba és alakítják leginkább személyiségünket.
Azok az emberek, akiknek például külföldön állandóan új feladatokkal kellett megküzdeniük, és ezért életüket rugalmasan kellett alakítaniuk, később sokkal könnyebben találják meg a helyüket egy csoportban, ezért csapatmunkára is sokkal alkalmasabbak.