AdWatch – kereshető reklámadatbázis

Áprilistól új szolgáltatást érhetnek el a reklámiparban érdekeltek: az "AdWatch kreatív figyelő, elemző rendszer" egy speciálisan kialakított és folyamatosan bővülő adatbázist és a hozzá tartozó böngésző szoftvert fed.

Segítségével a felhasználó szabadon kereshet minden, a reklámból kiolvasható információban. Az adatok (a hirdetés képe mellett) három csoportban, strukturáltan jelennek meg:
– az alapadatok között a megjelenés helye, mérete és ideje, a kiviteli információk és az esetleges extra megoldások (kupon, termékminta, egyéb beragasztás) szerepelnek, illetve a termékre, hirdettetőre és a kreatív ügynökségre vonatkozó információk.
– az információtartalom alatt a hirdetés szöveges elemei – szóra, szótöredékre, mondatra kereshetően! – találhatók fősor, szlogen, márkaszlogen, szövegtest bontásban. Kategorizáltan jelennek meg a hirdetés kapcsolati jellemzői, amelyek a felkínált lehetőségeket (cím, telefon, e-mail, Internet) veszik számba. A vizuális információk két alcsoportban kereshetők: a domináns vizuális elemek az első pillantásra szembetűnő információkat rögzítik, míg a második csoport leltárt készít a hirdetésben szereplő tárgyakról, emberekről, állatokról, illetve a környezeti elemekről.
– a harmadik osztályt a szubjektív, a hirdetésből nem egyértelműen kiolvasható információcsoport alkotja, amelyben a hirdettető vélhető szándékai, illetve a hirdetés érzelmi háttere alapján kategorizálták a megjelent reklámokat.
Az adatbázis minden információ alapján szűrhető, illetve a teljes, vagy a leválogatott adatállományról (majd minden jellemző szerinti) elemzés készíthető.
Az egyes hirdetésekre vonatkozó valamennyi információ (a hirdetés képével együtt) kinyomtatható, illetve a hirdetés képe (a felhasználók verziójában) exportálható.
Az AdWatch hiánypótló szolgáltatásként jelenik meg. Segítségével rövidesen megszűnhetnek a kreatív ügynökségeken “Ismerősnek tűnik valakinek a következő fősor?” témában írt kör-mailek, hiszen az AdWatch-ban egy új fősor korábbi, esetleges alkalmazása gyorsan, pontosan ellenőrizhető. Az adatbázist a reklámügynökségek ügyfélkapcsolati részlegei várhatóan versenytársfigyelésre és a kommunikációs szokások változásainak gyors észlelésére és elemzésére használják majd, élve a termékre, márkára, tevékenységre történő szűrési lehetőségekkel. A hirdettetők számára segítség lehet a marketing témában készülő jelentéseik megalapozására, piacfigyelésre, konkurencia analízisre, és háttér-információkat nyerhetnek kommunikációs stratégiájuk kialakításához. A médiatulajdonosok a hirdettetők médiatípusok szerinti leválogatásával juthatnak értékesítési munkájukban felhasználható információkhoz.
Az adatbázis végül minden, a reklámiparban dolgozó számára segítséget jelent, hogy áttekintse az adott időszak hirdetéseit anélkül, hogy havonta meg kellene vásárolnia, és át kellene lapoznia 116 újság mintegy 500 lapszámát. Így megismerheti azokat a hirdetéseket is, amelyeknek nem célcsoportja, így látóköréből kiesnek.
A szolgáltatást bemutató CD-ROM-ot a Kreatív előfizetői a március 28-án megjelenő számával kapják kézhez. A CD-re a 2001. májusában megjelent hirdetések közül 1100 került fel, hogy a leendő felhasználók (az AdWatch tesztverziójával) megismerjék a rendszer képességeit, az abban rejlő lehetőségeket.
A kiadó Creator Kft 2002. II. negyedévétől (áprilistól) rögzíti a sajtóhirdetéseket, és havonta látja el megrendelőit a frissülő, bővülő adatbázissal, amely valamennyi sajtóhirdetést (havonta kb. 1600-1800) tartalmazza majd, de rövidesen kiegészül az óriásplakátokkal, majd a rádióhirdetésekkel is.

Címkék: Hírforrás