Kiemelkedő negyedév, folytatódó átstrukturálás a Rábánál

A Rába Járműipari Holding Rt. 2001 decemberében az elmúlt év legeredményesebb negyedévét zárta. Miközben az alkatrész üzlet befejezéshez közeledő átszervezése jelentős egyszeri költséget okozott, a futómű üzlet - elsősorban ázsiai megrendelései révén - kiemelkedő eredményeket produkált.

A Rába Rt. 2001-ben 57,3 milliárd forintos konszolidált nettó árbevételt ért el, üzemi eredménye meghaladta a 2,5 milliárd forintot, adózott eredménye pedig mintegy 1,2 milliárd forint lett (IAS szerinti adatok). Ezek az értékek kismértékben a Rába novemberben nyilvánosságra hozott várakozásai, illetve a piaci konszenzus számai felett alakultak. A negyedévek közül az utolsó három hónap eredményezte a legnagyobb árbevételt (16,5 milliárd forint), miközben az üzemi eredménynek 50 százaléka, az adózott eredménynek pedig 52 százaléka származott ebből az időszakból.

A negyedik negyedév kiemelkedő teljesítménye elsősorban a futómű üzlet eredményeinek köszönhető: főként a kiugró mértékű ázsiai szállítások következtében az üzlet árbevétele ebben az időszakban meghaladta a 10 milliárd forintot. Ugyanakkor az alkatrészgyártó egységek portfólió- és profiltisztítási költségei jelentősen rontották az alkatrész üzlet negyedéves üzemi eredményét. Az előző időszakokhoz képest felére csökkent a jármű üzlet vesztesége. A motor üzlet kedvező negyedik negyedéves eredményével éves szinten nullszaldós eredménnyel zár.

A társaság éves árbevétele 12 százalékkal maradt el a 2000. évi szinttől. Ennek elsősorban az az oka, hogy az USA nehéztehergépkocsi-piacán mintegy 35-40 százalékos visszaesés következett be, aminek hatása alól a Rába sem vonhatta ki magát: ezen a piacon értékesítése hasonló mértékben, 70-ről 43 millió dollárra csökkent. Ezt a visszaesést csak részben tudták ellensúlyozni a többi exportpiac kedvező folyamatai: míg az európai piacokra a korábbi évhez hasonlóan 38,5 millió dollárnyi terméket szállított a Rába, Ázsiában 34 százalékkal, 30 millió dollár fölé nőtt az eladások volumene, és az export Dél-Amerikában is meghaladta a 9,3 millió dollárt (22 százalékos növekedés). A belföldi értékesítés 13 százalékkal 22,6 milliárd forintra esett vissza az egy évvel korábbi értékhez képest, amit a buszgyártás megszüntetése, illetve a kispesti öntöde értékesítése magyaráz.

Az észak-amerikai piacon az elmúlt évben a 8-as tehergépjármű-kategória készletei csaknem 50 százalékkal csökkentek, ami azt mutatja, hogy már ebben az évben megkezdődhet a piac konszolidációja. Óvatos reményre ad okot az is, hogy a Deere Co. ismét növekvő nagyságú megrendelést adott le az első negyedévre. 2002 első három hónapjában folytatódnak az iráni futóműszállítások is. A belföldi piacon a gyengébb első negyedév után az alkatrész üzlet a tavalyihoz hasonló forgalmat vár.

Steiner László, a Rába vezérigazgatója így értékelte az évet: “Az adott piaci környezetben az átalakuló a Rába eredményei a várakozásoknak megfelelően alakultak. Az elmúlt év néhány pozitív fejleményének hatása ugyanakkor csak a későbbi időszakok eredményében tükröződik majd. Miután az év közepén döntöttünk a stratégia fókuszába nem tartozó tevékenységek leválasztásának felgyorsításáról, jó ütemben zajlik a portfóliótisztítás és az ingatlanhasznosítás. Ezzel egy időben a végéhez közeledik az alkatrész üzlet átszervezési folyamata is. Mindezek folytán 2002 második félévében egy letisztult, a korábbinál jóval hatékonyabb struktúrával rendelkező Rába nézhet szembe a várakozásaink szerint már kedvezőbben alakuló piacok által kínált lehetőségekkel.”

Céginformáció:
A Rába az egyik legnagyobb magyar járműipari vállalat, amely futóműveket, járműalkatrészeket, haszonjárműveket és motorokat gyárt. A legjelentősebb önálló futómű-gyártók egyike a világon. A Rába vezető európai személy- és haszongépjármű-gyártóknak értékesít alkatrészeket. A mintegy 5700 dolgozót foglalkoztató Rába székhelye Győrben található. Ez a térség erősen fejlődő infrastruktúrával és logisztikai előnyökkel rendelkezik.
A Rába több mint 100 éves tapasztalatokkal rendelkezik az iparágban, sikere emellett a megrendelői igényekhez való rugalmas igazodásában, a legmodernebb technológiák alkalmazásában és termékeinek gyors piacra juttatásában rejlik. 1997-ben történt privatizációja óta a Rába erősen export-orientált, a külpiacokra irányuló szállítások jelenleg az éves eladások 60 százalékát teszik ki. A Rába több mint 40 országba exportál, melyek közül az Egyesült Államok és a nyugat-európai országok piaca a legjelentősebbek.
A Rába részvényeit a Budapesti Értéktőzsdén jegyzik. A Rába részvények jelentős növekedési potenciált képviselnek, és egyre nagyobb számú értékpapír-befektetőnek keltik fel érdeklődését, mert egyaránt kínálják egy felzárkózó piac, és egy komoly hagyományokkal rendelkező, világszínvonalú gépjárműipari holding nyújtotta előnyöket.
A Rába Rt. meghatározó tulajdonosai: Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata (11,13%), Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (10,55%), DRB Hicom Group (10,55%), Graboplast Rt. (8,38%).

További információ:
Dusza András, kommunikációs vezető
Rába Rt.
Tel: 96/622-322

Deák Attila, befektetési kapcsolattartó
Rába Rt.
Tel: 96/622-170

Hegyi Gábor, ügyvezető igazgató
Capital Communications
Tel.:1/266-0199

Címkék: Hírforrás