Tizenegy hónap után megállapodtak
A General Motors, a világ legnagyobb autógyártója 11 hónapon át húzódó tárgyalássorozat után végül is pénteken írt alá szerződést a csődben levő koreai Daewoo Motors-szal.
CsődtörténetA Daewoo-birodalom felbomlása 1999 augusztusában kezdődött. Ekkor írták elő a hitelezők a konglomerátum számára, hogy az autógyártáson kívül minden más üzletágától szabaduljon meg. Bár 2000 júliusában a hitelezők az adósságok 60 százalékát leírták, a cég további veszteségei miatt novemberben megindult a csődeljárás.
Közben a cég alapítója és vezető tisztségviselői ellen körözést adtak ki a világ legnagyobb számviteli csalása miatt. A 2001 nyarán befejeződött perben a vezetőket hét évig terjedő szabadságvesztésre és 19 milliárd dollárnyi pénzbüntetésre ítélték.
A detroiti óriáscég a Daewoo hitelezőivel közösen hoz létre egy vegyesvállalatot, amelyben 67 százalékos részesedése lesz. A vegyesvállalat a Daewoo Motors két koreai gyárát, valamint az egyiptomi és vietnami üzemét veszi meg. Emellett megvásárolják a Daewoo Motors teljes koreai értékesítési hálózatát, valamint 22 Koreán kívüli leányvállalatot is.
Cserébe a General Motors 400 millió dollárt fizet, míg a Koreai Fejlesztési Bank által vezetett hitelezők 197 millió dollár folyósítása mellett leírják a hitelállomány nagy részét. A vegyesvállalat emellett átvállal a Daewoo Motors tartozásaiból 320 millió dollárt.
Tervek a (bizonytalan) jövőre
A megállapodás még nem kötelező érvényű. A végleges szerződés a Daewoo Motors átvilágítása után, előreláthatólag az év végéig születik meg.
Közben a cég alapítója és vezető tisztségviselői ellen körözést adtak ki a világ legnagyobb számviteli csalása miatt. A 2001 nyarán befejeződött perben a vezetőket hét évig terjedő szabadságvesztésre és 19 milliárd dollárnyi pénzbüntetésre ítélték.
Tulajdonosok jönnek-mennekA General Motors 1992-ig a Daewoo Motors részleges tulajdonosa volt, ekkor azonban eladta üzletrészét. 1999-ben a GM 3 és 4 milliárd dollár közötti ajánlatot tett a Daewoo-ra, ezt azonban a koreaiak alacsonynak találták és a Ford 5,9 milliárd dolláros, ám de nem kötelező érvényű ajánlatát fogadták el. A Ford azonban három hónap után visszatáncolt. Ez a lehetőség még most a GM előtt is nyitva áll.
A vegyesvállalatot a koreai kormány valószínűleg adókedvezményekkel is segíti: a társasági adó mérséklése mellett a vállalat által gyártott gépkocsikra hat hónapra eltörlik a fogyasztási adót is.
A jövőben a General Motors 50 százalék alá kívánja csökkenti részesedését. Tulajdoni hányadának egy szeletét ugyanis valamelyik partnerére (nagy valószínűséggel a Fiatra) ruházza majd át.
Akik kimaradtak
A megvásárolt üzemek között nem szerepel a Daewoo lengyelországi üzeme, amely szeptember 4-én jelentett csődöt. Lengyel kormányhivatalnokok jelezték, hogy ajánlatokat várnak arra, hogy melyik cég működtetné a gyárat a továbbiakban.
Szintén nincs a megvásárolt egységek listáján a Daewoo Motors legnagyobb gyára, a pupyongi üzem sem, amely dolgozóinak olykor erőszakba is átcsapó tüntetéseiről híresült el. A gyár azonban tovább működik az új vegyesvállalat beszállítójaként.
A szakszervezetek keresztbe tehetnek
A GM számára a legnehezebb feladat a szakszervezetekkel való megegyezés lesz. A dolgozói szervezetek vezetői ugyanis azt követelik az amerikai társaságtól, hogy a pupyongi gyárat is vásárolja meg, ellenkező esetben lehetetlenné teszik az autógyártó koreai működését.
Sikeres esetben azonban sokat nyerhet a cég: betörhet a zárt koreai autópiacra és utat nyithat a fejlődés jövőbeli terepének tekintett kínai piac felé.