WebCity – 50 pontban a honlapok használhatóságáról (usability testing)

A hazai szervezetek internetes megjelenésében ugyan ma még a lét-nemlét univerzális értékduál dominál, a honlappal rendelkezők arányának fokozatos növekedése azonban hamarosan reflektorfénybe állíthatja a megfelelő jelenlét - nem megfelelő jelenlét bináris kódot; azaz míg ma a vállalatvezetők elsősorban azzal törődnek megjelennek-e valamilyen formában a divatba jött interneten, a cégek többségének netesítését követően a megjelenés minőségére, az internetes alkalmazások használhatóságára (usability) helyeződik a hangsúly.

A WebCity tanácsadói az alábbiakban a “jövő” honlapjainak használhatóságával (usability) szemben támasztott követelményeket mutatják be összefoglalóan, figyelembe véve a honlapok – koncepcionális – tartalmi – márkaérték – grafikai – technológiai – navigációs – interaktivitás – összhatás sajátosságait egyaránt. I. Koncepcionális használhatósági (usability) ismérvek 1. Megfelelő célt, célokat, életképes üzleti modellt fogalmaztak meg a honlap tulajdonosai, készítői? 2. A honlap kielégíti a kitűzött célt, célokat? 3. Megfelel a honlap a kiválasztott célcsoport igényeinek? 4. A kiválasztott célcsoport internetes aktivitása megfelelő? II. Tartalmi használhatósági (usability) ismérvek 5. A honlap választ ad a célcsoport leggyakrabban felmerülő kérdéseire? 6. Megfelelő hangsúlyt kapnak az egyes menüpontok, funkciók a honlapon? 7. Megfelelő (stilisztikai, grammatikai, helyesírási szempontból) a honlap szövegezése? 8. Szerepel a honlapon gyakran feltett kérdések (FAQ), vagy segítség (Help) rovat? 9. A honlap olyan információt nyújt látogatóinak ami máshol nem, vagy csak nagyobb ráfordítással érhető el? 10. A tartalom vezeti, navigálja a felhasználót (például a honlap egy adott oldalára, ahol üzleti ajánlattal találkozik)? 11. A képi elemek konzisztensek a honlapon található szöveggel? 12. A honlapon található szöveges információ megfelelően rövid, tömör és kifejező? 13. Találhatók a honlapon komplementer site-okra mutató keresztcsatolások? 14. A képi elemeket magyarázó kiegészítő szövegek egyértelműek, leíróak? III. Márkaérték használhatósági (usability) ismérvek 15. A honlap nyitóoldala egyértelművé teszi a honlap küldetését, a honlap tulajdonosának fő tevékenységét? 16. A honlap tulajdonosát azonosító logó/kép megjelenik a honlap minden oldalán? 17. A honlap tulajdonosát azonosító logó/kép az oldalak megfelelő (jól látható) részén jelenik meg? 18. A honlap tulajdonosát azonosító logó/kép segíti a navigációt (például minden esetben a honlap főoldalára mutat vissza)? 19. Található a honlapon szórakozást biztosító promóciós játék? IV. Grafikai használhatósági (usability) ismérvek 20. A betűtípusok használata konzisztens (azaz feleslegesen, meghatározott cél nélkül nem használnak eltérő betűtípusokat)? 21. A használt grafikai megoldások, design segíti a navigációt (pl. menüsorok elrendezése)? 22. A honlap színei összhangban vannak küldetésével, céljával? 23. A honlap színei és a tulajdonos tevékenysége köre között van asszociációs kapcsolat? 24. Nincsenek felesleges animációs elemek a honlapon, amik elterelik a felhasználó figyelmét a lényeges tartalomról? 25. A honlapon található szövegek esztétikussá tételéhez alkalmaztak stílusleíró (pl. CSS) nyelvet? 26. A honlap designjának gerincét adó kreatív koncepció megfelelően kidolgozott, ötletes és hatásos? 27. Található elegendő “fehéren hagyott rész” a honlapon, az olvashatóság megfelelő szinten tartása érdekében? 28. A tartalom és a grafika konzisztens egymással? V. Technológiai használhatósági (usability) ismérvek 29. A képi elemeket tartalmazó file-ok nagysága megfelelő a letöltési idő szempontjából? 30. A képi elemekhez tartozik ALT TAG (a hiányzó, nem megjelenő képek tartalmát magyarázó) leírás? 31. Nem túlzott a nehezen letölthető, nagyméretű flash animációk használata a honlapon? 32. Letölthetők a tartalom teljes megjelenítéséhez szükséges plug-in-ek a honlapról? 33. Az interaktív elemek megvalósítására használt programnyelvek megfelelőek, a programok futási ideje optimális? 34. A honlapon keresztül futtatható szerver oldali programok biztonsági szempontból megfelelőek? 35. A honlap különféle típusú böngésző szoftverekkel (pl. Explorer, Netscape) és azok különböző verzióival is megtekinthető? 36. A honlap nyitóoldala letöltődik 3-5 másodperc alatt? VI. Navigációs használhatósági (usability) ismérvek 37. Található a honlapon az oldalak struktúráját, “csontvázát” bemutató tartalomjegyzék (sitemap) rovat? 38. Található a honlapon a honlaphoz tartozó oldalakon címszó szerinti keresést lehetővé tevő keresőprogram? 39. Logikusan vannak elrendezve a honlapon található egyes menüpontok? 40. A kialakított navigációs struktúra vezeti a felhasználót (például a honlap egy adott oldalára, ahol üzleti ajánlattal találkozik)? 41. A felhasználót figyelmezteti (a látogatást megköszönő, visszatérésre ösztönző) ún. ugróoldal a honlap elhagyásakor? VII. Interaktivitással kapcsolatos használhatósági (usability) ismérvek 42. Az interaktív elemek funkciójuknak megfelelően működnek (pl. a honlapon hírlevélre feliratkozott felhasználó postaládájába csak egyszer érkezik meg a hírlevél adott száma, a címzett rovatban csak a felhasználó e-mail címe kerül kiírásra, a honlapon található vendégkönyvbe írható speciális karakterek száma nem limitált stb.)? 43. Él a honlap a médium által biztosított interaktív lehetőségekkel? 44. A honlap megfelelően kihasználja az interaktív elemekben rejlő lehetőségeket (online közösségek esetén pl. a fórumok használatát, online áruházak esetében a hírlevelekre alapuló adatbázis és direktmarketinget)? 45. Nyújt a honlap visszacsatolási lehetőséget a látogatók számára (pl. e-mail, vendégkönyv, űrlapküldés formájában)? 46. Nyújt a honlap az általa reklámozott termék vagy szolgáltatás megrendelésére lehetőséget (pl. űrlapküldés formájában)? 47. A honlapon találhatók a tulajdonosok, fejlesztők elérését szolgáló címek (e-mail, telefon, postai cím)? VIII. Összhatással kapcsolatos használhatósági (usability) ismérvek 48. A nyitóoldal hatásos, megnyerő, biztosítja a megfelelő hatásfokú “első benyomást”? 49. A felhasználó biztonságban érzi magát, nyugodtan képes navigálni a honlapon (nem “téved el”, nem érzi úgy, hogy más honlapra keveredett stb.)? 50. A felhasználó pozitív élményekkel gazdagodik, úgy érzi szívesen tér vissza majd a honlapra? Tábor István www.webcity.hu tabori@webcity.hu 06-20-435-9524 Forrás: www.webcity.hu/publikaciok Tábor István WebCity Integrated web solutions www.webcity.hu tabori@webcity.hu

Címkék: Hírforrás