Rába: Folytatódó stratégia, határozott jövőkép

Jelentős döntések nyomán felgyorsul a Rába Rt. tavaly márciusban meghirdetett stratégiájának megvalósítása. A fő tevékenységek továbbra is a futómű- és alkatrész üzletek maradnak, miközben a társaság stratégiai lehetőségként kezeli a speciális járműgyártást is.

A fő tevékenységekre való fokozott koncentrálás jegyében a Rába megszünteti a gazdaságtalan autóbuszgyártást, és hamarosan döntés születik a motor üzlet eladásáról is. Ezzel párhuzamosan felgyorsul az egyéb, az alaptevékenységhez nem tartozó befektetéseknek és az ingatlanportfólió kijelölt elemeinek az értékesítése is. A 2005-ig megfogalmazott stratégia az időszak végére 150 milliárd forintos nettó árbevételt tűz ki célul, melynek elérésében meghatározó szerepet kapnak a fő tevékenységekben tervezett nagy volumenű projektek, illetve – főként az alkatrész üzlet esetében – az akvizíciók is.

A Rába Rt. 2001 első félévében 29,3 milliárd forintos konszolidált nettó árbevételt ért el, miközben üzemi eredménye 656 millió forint, adózott eredménye 46 millió forint lett (IAS szerinti értékek). Az eredményszámok alakulását a kedvezőtlen piaci tendenciák mellett a hatékonyabb gazdálkodás érdekében megkezdett átstrukturálási és költségcsökkentő programok befolyásolták. A költségcsökkentési program hatásai a második félévben már erőteljesen érzékelhetőek lesznek: az év végére várt 58,3 milliárd forintos nettó árbevétel mellett az üzemi eredmény várhatóan 2,8 milliárd, míg az adózás utáni eredmény 1,3 milliárd forint lesz.

Az amerikai nehéztehergépjármű-piac továbbra is stagnál: erről a piacról 24,5 millió dolláros árbevétel származott, szemben a tavalyi 42, 6 millió dolláros értékkel. A piac élénkülését csak az év végétől lehet várni. Ennek megfelelően a futómű üzlet éves szinten csupán 45 millió dolláros árbevételre számít erről a piacról, amit részben ellensúlyoz majd az európai és ázsiai exportbővülés.

A drasztikus költségcsökkentési program hatására az első negyedévben még jelentős üzemi veszteséget felmutató alkatrész üzlet a második negyedévben az előrejelzéseknek megfelelően már pozitív üzemi eredményt ért el, és a harmadik negyedévtől folyamatosan növekvő, pozitív nettó eredménnyel számol. A második negyedévben már nullszaldós teljesítményt nyújtott a motor üzlet, ugyanakkor a jármű üzlet 254 millió forintos vesztesége egyértelműen alátámasztja az új stratégiai döntések időszerűségét.

Az augusztus 13-ai sajtótájékoztatón jelentette be Steiner László vezérigazgató a Rába 2 milliárdos átstrukturálási és költségcsökkentő programját is. Anyag- és energiafelhasználás csökkentésével, termelésszervezéssel és technológiaváltással valamint a létszámoptimalizációs intézkedések hosszú távú hatása révén az idén mintegy 1,5 milliárd, jövőre pedig már több mint 2 milliárd forint megtakarítást ér el a Rába. Ebből finanszírozza a Rába az átstrukturálás, illetve a gazdaságtalan tevékenységek megszüntetésének idén felmerülő egyszeri költségeit, jövőre pedig a piacerősítésre fordítandó mintegy 600 millió forint mellett nettó 1,5 milliárd forint eredményjavító hatás jelentkezik a program révén.
A meghozott stratégiai döntések ismertetésekor Steiner László, a Rába Rt. májusban kinevezett vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a célkitűzéseket a Rába olyan elsődleges beszállítói pozíciókkal (Tier1) rendelkező üzletágak kialakításával kívánja elérni, amelyek az eddigieknél kevésbé érzékenyek az iparági ciklusokra. Ennek érdekében teljes körű kiszolgálással igyekszik erősíteni ügyfélkapcsolatait, és fokozottabban koncentrál a piaci marketingre is.

A stratégia végrehajtásával a futómű üzlet egy, az iparági ciklikusságtól kevésbé függő, széles földrajzi diverzifikációjú, folyamatos részvényesi értéket biztosító üzletággá válik, amely organikus fejlődés mellett öt év alatt megkétszereződő árbevételre számít. A növekedés motorját további elsődleges beszállítói pozíciók megszerzése jelenti, innovatív, nagyobb hozzáadott értékű termékekkel. A koncepció szerint a hatékonyság növelése a következő öt évben a gyártási technológiák folyamatos megújításából, termékskála szűkítésből és a közvetett költségek erőteljes leszorításából táplálkozik majd.
A meglévő amerikai és ázsiai piacain a Rába vevő-, termék- és projektorientált szakértői központokat alakít ki, amelyek nagy szerepet kapnak új termékek kifejlesztésében és piacra vitelében. Az európai jelenlét erősítését pedig az integrált gyártókkal közös kutatás-fejlesztési és termékprojekt együttműködések kialakítása révén kívánja elérni.

A sárvári, móri és győri alkatrészgyártás összevonásával létrejön a jogilag is egységes alkatrész üzlet, amely az ülés- és járműbelső-gyártásra, valamint a préselt és forgácsolt alkatrészek előállítására, részegységek szerelésére koncentrál. Az alkatrész üzlet alaptevékenységébe nem illeszkedő kandallógyártás, valamint a beszállítói lánc mentén alacsonyabb hozzáadott értéket termelő kispesti öntöde várhatóan még az idén értékesítésre kerül.
Az alkatrész üzletben öt év alatt organikus fejlődéssel 50 százalékos árbevétel-növekedés várható. A regionális piaci részesedés dinamikus növelését a jelenlegi gyártói pozícióból az értékteremtő beszállítóvá válás révén éri el a Rába. A folyamatos hatékonyságjavítás a profit ugrásszerű növekedése mellett 5% feletti nettó eredményszint elérését eredményezi. Az üzlet fő célja a régió autóipari végtermékgyártóinak (Audi, GM-Fiat, IrisBus, Suzuki és mások) fejlesztési programjaiban való részvétel. A Rába kiemelt jelentőséget tulajdonít, az Audi Hungária Motor Kft. modulgyártási programjába való bekapcsolódásnak. További növekedés a piac- illetve kompetenciavásárlást központba helyező akvizíciók révén érhető el, melyek fő célpontjai elsődleges beszállítói pozícióban lévő nyugat-európai kis- és középméretű cégek lehetnek.

A jármű üzletet a Rába három fő részre választja szét. Az eddigi tevékenységek közül a továbbiakban a speciális járműgyártásra koncentrál. A társaság tevékenységének meghatározója a honvédségi gépjárműtenderben való részvétel a DaimlerChryslerrel együttműködve. Ugyanakkor új, a magyar tenderen túlmutató, a speciális járműgyártásban rejlő további lehetőségek feltérképezésével is foglalkozik. A fő tevékenységekre való koncentrálás jegyében az eddig a jármű üzletben végzett járműalkatrész-gyártást az alkatrész üzletbe integrálja a Rába csoport, és még 2001-ben megszünteti a veszteséget termelő buszösszeszerelést.

A motor üzlet jövőjéről hamarosan végleges döntés születik. Elsődleges cél a reális piaci értéken történő értékesítés befektetőknek. A Rába emellett felkészült az üzlet minimális költségekkel történő – lehetőleg kisebbségi részesedés mellett megvalósuló – jövedelmező működtetésére is, melyet középtávon az üzlet bezárása követhet majd.

A stratégia következetes folytatásaként 2005-re valamennyi szolgáltatás (energiaszolgáltatás, könyvelés, bérszámfejtés, őrzés-védelem, stb.) kicsoportosításra kerül, és a ki nem használt ingatlanok értékesítése révén az eddigi nyolcról négyre csökken a telephelyek száma. Várhatóan 2003-ig sor kerül a győri tevékenységek összevonására a reptéri telephelyre. Az ingatlanhasznosításból öt év alatt várhatóan több mint 10 milliárd forint bevétele származik a Rábának, az így keletkező pótlólagos forrásokat a társaság teljes egészében a stratégia megvalósítására fordítja.

“Az új stratégiai irányok kijelölésével, a döntések gyors meghozatalával, tevékenységünk további koncentrálásával a gyorsan változó piaci körülményeknek kívánunk és tudunk megfelelni.” – mondta Steiner László, a társaság májusban kinevezett vezérigazgatója. “Örömmel tölt el, hogy a tulajdonosok egyöntetűen támogatják elképzeléseinket, amelynek célja, hogy a Rába 2005-re a globális járműipar jelentős, teljes vevőkiszolgálást nyújtó, világszínvonalú beszállítójává váljon.”

Céginformáció:
A Rába az egyik legnagyobb magyar járműipari vállalat, amely futóműveket, járműalkatrészeket, haszonjárműveket és motorokat gyárt. A legjelentősebb önálló futómű-gyártók egyike a világon. A Rába vezető európai személy- és haszongépjármű-gyártóknak értékesít alkatrészeket. A mintegy 7000 dolgozót foglalkoztató Rába székhelye Győrben található. Ez a térség erősen fejlődő infrastruktúrával és logisztikai előnyökkel rendelkezik.
A Rába több mint 100 éves tapasztalatokkal rendelkezik az iparágban, sikere emellett a megrendelői igényekhez való rugalmas igazodásában, a legmodernebb technológiák alkalmazásában és termékeinek gyors piacra juttatásában rejlik. 1997-ben történt privatizációja óta a Rába exportja évről évre növekszik, és jelenleg az éves eladások 60 százalékát teszi ki. A Rába több mint 40 országba exportál, melyek közül az Egyesült Államok és a nyugat-európai országok piaca a legjelentősebbek.
A Rába részvényeit a Budapesti Értéktőzsdén jegyzik. A Rába részvények jelentős növekedési potenciált képviselnek, és egyre nagyobb számú értékpapír-befektetőnek keltik fel érdeklődését, mert egyaránt kínálják egy felzárkózó piac, és egy komoly hagyományokkal rendelkező, világszínvonalú gépjárműipari holding nyújtotta előnyöket.
A Rába Rt. meghatározó tulajdonosai: Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata (11,0%), Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (10,4%), DRB Hicom Group (10,4%), Graboplast Rt. (8,2%), Rába Menedzsment Kft. (4,4%).

További információ:
Dusza András, kommunikációs vezető Rába Rt. Tel: 96/622-322
Deák Attila befektetési kapcsolattartó Rába Rt. Tel: 96/622-170
Hegyi Gábor, ügyvezető igazgató Capital Communications Tel.:1/266-0199

Címkék: Hírforrás