Pénzszűkében a DaimlerChrysler

A DaimlerBenz és a Chrysler frigyét már születése pillanatában rengeteg bírálat érte. A legfrissebb híradások szerint a társaság akár kötvényeire fizetett kamatprémium árán is szabadulna finanszírozási problémáitól.

Kincstárjegy hozamok a tengerentúlonAz amerikai kincstárjegyek (treasury bills) hozama jelenleg 4,85-5,27 százalék között szóródik. A magyar diszkontkincstárjegyekhez hasonlóan ezek a papírok is éven belüli lejáratúak, és a futamidejük jellemzően 3, 6 és 12 hónap. Az öt százalék körüli hozam természetesen éves szinten értendő, így ha egy befektető 3 hónapos treasury billt vásárol, akkor nagyjából 1,7 százalékos időarányos hozamra számíthat.

A világ ötödik legnagyobb autógyára komoly finanszírozási gondokkal küzd. A cég készpénzállománya – beleértve a könnyen pénzzé tehető értékpapírokat is – a tavalyinál 35 százalékkal alacsonyabb, csupán 10 milliárd euró. Ennek fényében nem csoda, hogy az idei évre tervezett 7,1 milliárd eurós kötvénykibocsátását igyekszik minél vonzóbbá tenni.

Hogy hogyan? A versenytársaknál is magasabb kamatot ígér a befektetőknek, egészen pontosan az amerikai kincstárjegyek hozama plusz 2,75 százalékot, ami majd 8 százalék. Márpedig ez nem kevés, főként, ha körbenézünk a versenytársak által kínált kötvények között. Példának okáért a General Motors közelmúltban piacra dobott 10 éves kötvénye 7 százalékos kamatot fizet tulajdonosainak, vagyis a DaimlerChrysler 1 százalékponttal magasabb hozammal állt elő.

Elemzői vélemények a DaimlerChryslerről• “Az autóipar rossz passzban van, a Chrysler még rosszabban.”

•”A Chrysler a legrosszabb forgatókönyv bekövetkezésére készül föl, és biztos akar lenni abban, hogy a következő 2-3 évet fizetési nehézségek nélkül átvészelik.”

A stuttgarti székhelyű DaimlerChrysler pénzügyi vezetői érzik, hogy baj lehet. Készpénzszerzési igyekezetük érthető is. A Chrysler tavalyi vesztesége és a felvásárlások finanszírozása csak úgy vitte a pénzt.

A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy az egész iparág középtávú kilátásai sem éppen rózsásak, így várhatóan az idén is elmarad a nyereség. Ráadásul az idén 9, jövőre pedig már 14 milliárd eurónyi kötvény jár le, és a részvényeseknek is ki kell fizetni valamiből a beígért 2,4 milliárdos osztalékot.

Ennek ellenére az autóipari óriás részvényei ma mintha magukhoz tértek volna, az árfolyam 2 százalékkal, 43 euróra emelkedett. Igaz, ez mind semmi ahhoz képest, hogy egy éve még csaknem 80 eurót is megadtak egy részvényért. Az elmúlt egy év grafikonja így leginkább egy csúszdához hasonlítható.

Címkék: archívum