A piackutatás a vállalkozó helyzetét is megkönnyíti a marketing stratégia kidolgozásában és egyszerűsítheti a kapcsolatteremtést azokkal, akik pozitívan reagálnak az adott termékre vagy szolgáltatásra.
Fontos szem előtt tartani, hogy miért is végezzük a piackutatást, milyen a gyakorlatban is használható információra vagyunk kíváncsiak, mert ennek tudatában érdemes kiválasztani a leghatékonyabb kutatási módszert.
Piackutatás lehetséges céljai:
• Fogyasztáskutatás
• Versenyelemzés
• Termék- szolgáltatáselemzés
• Eloszlás, disztribució-vizsgálat
Fontos, hogy a piac felmérésénél ne csak a fogyasztói igényeket, hanem a versenytársak tevékenységét is nagyító alá vegyük.
Leggyakoribb hibalehetőségek:
• Megkérdezés célja, helye, köre nincs definiálva
• Megkérdezés módszere hibás (kvalitatív, kvantitatív, kérdésfeltevés)
• Túl terjedelmes kérdőív
• Túl bonyolultan megfogalmazott kérdések (tartalmilag: specifikus, szakszerű, kényes kérdés, nyelvileg általános, szélesen értelmezhető)
• A válaszlehetőségek tartalmilag és optikailag érthetőek legyenek.
• Célcsoport meghatározásának, vagy a szükséges minta nagyságának nem reprezentatív meghatározása
• Eredmény jelentőségének túlbecsülése
Saját kutatás és külső szervezet által végzett kutatások forrásai lehetnek telefonos, kitöltős – tesztes vagy csoportokkal készített piackutatások, sajtófigyelések, publikációk, konferenciák, szakirodalom és természetesen web oldalak.