3/a. Piackutatás

Az üzleti terv olvasója számára a kutatási adatok akkor bírnak jelentőséggel, ha ezek nyomán tisztább képet kap a piaci helyzetről.

A piackutatás a vállalkozó helyzetét is megkönnyíti a marketing stratégia kidolgozásában és egyszerűsítheti a kapcsolatteremtést azokkal, akik pozitívan reagálnak az adott termékre vagy szolgáltatásra.

Fontos szem előtt tartani, hogy miért is végezzük a piackutatást, milyen a gyakorlatban is használható információra vagyunk kíváncsiak, mert ennek tudatában érdemes kiválasztani a leghatékonyabb kutatási módszert.

Piackutatás lehetséges céljai:

• Fogyasztáskutatás

• Versenyelemzés

• Termék- szolgáltatáselemzés

• Eloszlás, disztribució-vizsgálat

Fontos, hogy a piac felmérésénél ne csak a fogyasztói igényeket, hanem a versenytársak tevékenységét is nagyító alá vegyük.

Leggyakoribb hibalehetőségek:

• Megkérdezés célja, helye, köre nincs definiálva

• Megkérdezés módszere hibás (kvalitatív, kvantitatív, kérdésfeltevés)

• Túl terjedelmes kérdőív

• Túl bonyolultan megfogalmazott kérdések (tartalmilag: specifikus, szakszerű, kényes kérdés, nyelvileg általános, szélesen értelmezhető)

• A válaszlehetőségek tartalmilag és optikailag érthetőek legyenek.

• Célcsoport meghatározásának, vagy a szükséges minta nagyságának nem reprezentatív meghatározása

• Eredmény jelentőségének túlbecsülése

Saját kutatás és külső szervezet által végzett kutatások forrásai lehetnek telefonos, kitöltős – tesztes vagy csoportokkal készített piackutatások, sajtófigyelések, publikációk, konferenciák, szakirodalom és természetesen web oldalak.

| Tovább >>

Címkék: archívum