Talán nem túlzás azt mondani, hogy az MBA (Master of Business Administration) diploma a mai menedzservilágban a szakmai képzés csúcsát jelenti. Ahogy nő a kereslet a menedzserek munkája iránt, úgy nő az igény is a megfelelő színvonalú szakirányú oktatásra.
Fontos tudni, hogy amikor mesterképzésről beszélünk, nem közgazdász továbbképzésről van szó. Az MBA képzés újfajta, csoport jellegű tanítási módszerre alapul, nem egyetemi szintű oktatás. Öntanuló csoportról van szó, tagjai közösen végzik el az esettanulmányokat. Azaz: gyakorló menedzserek közösen próbálnak megoldani egy konkrét feladatot, a tanár pedig nem a “bölcsek bölcse”, hanem az alkotó közösség irányítója.
Mit tapasztalt?
Simkó Ottó (Videoton vezérigazgató-helyettes, elnökhelyettes):
Amikor ’91-ben hazajöttem Amerikából, elég nagy váltás előtt állt az életem. Úgy gondoltam, szükségem van arra, hogy MBA képzésben részesüljek, mert ettől még céltudatosabban fogom a munkámat elvégezni. Jelentkeztem az MBA képesítést adó iskolába. Beváltotta a hozzá fűzött reményeimet. Az ott megszerzett szemléletet, tudást, tapasztalatokat alkalmazni tudom a munkám során. Gondolok itt a pénzstratégiára, vállalati, nemzetközi, jogi, humánpolitikai oldalra. Igazából a szemléletmód fejlesztésben volt nagy segítségemre, a nemzetközi standarddal tudtam még inkább megismerkedni az MBA képzésben.
Hallgatók, intézmények, tandíjak
A mai MBA hallgatók átlagéletkora 25-32 év között van. Egyre jelentősebb a nem gazdasági szakterületről érkezők, valamint a potenciális felsővezetők aránya. A képzésben való részvétel többnyire hetente egynapos elfoglaltságot követel. De akad olyan intézmény is, ahol elég félévenként egyszer-kétszer megjelenni.
Az MBA diplomát adó intézmények általában valamilyen angol vagy amerikai egyetemmel társulnak, onnan veszik át – vagy jobb esetben együtt dolgozzák ki – módszereiket vagy tananyagaikat. Amikor úgy döntünk, hogy ilyen jellegű képzésben szeretnénk részt venni, nem árt, ha annak is utánanézünk, mennyire szoros az oktatási intézmény kapcsolata a külföldi partnerrel, illetve milyen anyagból és módszerrel tanít.
Általánosságban elmondható, hogy metodikában és felépítésben jelentős különbségek mutatkoznak az egyetemek és az üzleti iskolák vagy business-schoolok között. Az alsó árkategóriás iskolák rövidebb, hazai képzést nyújtanak, a sokmilliós tanfolyamok többsége külföldi oktatási programokat is magában foglal.
Az oktatáson belül szakirányú specializációra is lehetőség van – a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem nemzetközi kurzusán PR, értékesítés, logisztika és pénzügy közül lehet választani, a BME óráin menedzsment, pénzügy és gazdaságminőség, illetve termelésmenedzsment a választható specializáció; a Számalk OBS-nél vendéglátás, üzleti tudományok és humán erőforrás, az IMC-nél pedig például pénzügy, információtechnológia, nemzetközi marketing és könyvelés is szerepel az alternatívák között.
A nappali, illetve esti kurzusok időtartama általában 4 szemeszter, de van 3, 6 és 8 féléves tanfolyam is. Az oktatás a legtöbb helyen évente kétszer, szeptemberben és februárban indul. A tandíjak az iskolai képzés színvonalától, az oktatás rendszerességétől és időtartamától függően változnak. Általában forintban kell kifizetni, de egyes intézményekben arra is akad példa, hogy dollárban vagy fontban.
Mit tapasztalt?
Radnóty Zoltán (Raiffeisen Értékpapír és Befektetési Rt. vezérigazgatója):
Gyakorlott vállalatvezetőként is nagyon sok újat tudtam tanulni a szervezeti kultúra, a menedzsmenthez kapcsolódó emberi erőforrás, pénzstratégia területén. Mindenképpen fejlődtem, és talán a hétköznapokban is jobban tudok kommunikálni. A képzés olyan szemléletmódot adott, ami által a munkámban szélesebb látókörrel tudom áttekinteni és megítélni a dolgokat. Mindemellett azt is elmondhatom, hogy sokat kellett tanulnom, és a munka mellett amúgy is kevés szabadidőmet maximálisan lekötötte. Ez köztudottan együtt jár a tanulással, de munka mellett még nagyobb fegyelmet igényelt tőlem. Ide csak annak érdemes jelentkeznie, aki elég elkötelezett ahhoz, hogy el is végezze az MBA-t.
Akkreditáció, diploma
Az 1993-as felsőoktatási törvény kimondja, hogy a felsőfokú oktatási intézményeknek akkreditáltatniuk kell a szakirányú továbbképzést, valamint a doktori és mesterképzést. Ez utóbbi az MBA képzés. Csak a Magyar Akkreditációs Bizottság jóváhagyását elnyert képzéseknek van működési és diplomakibocsátási joga. Azok az intézmények, amelyeknek nincs ilyen engedélyük, lényegében illegálisan működnek és bocsátanak ki MBA diplomát.
Az akkreditálás folyamatában maguk az intézmények és oktatóik is részt vesznek, gyakorlatilag a hasonló tárgyakat tanító docensek, egyetemi tanárok “tesztelik” a képzés színvonalát. Ezt követően elbeszélgetnek a hallgatókkal, végül eldöntik, hogy a képzés megfelel-e az Oktatási Minisztérium által közzétett követelményeknek. Az MBA képzésben megszerzett akkreditációban elöl járt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, 1999 tavaszán elsőként kapta meg.
A felsőoktatási törvény azt is kimondja, hogy diplomát állami intézmény adhat ki. Az azonban nem számít nemzetközi diplomának, hanem “csak” magyarnak. Az Oktatási Minisztérium által akkreditált MBA karokat működtető hazai egyetemek saját nevükben adnak ki diplomát, míg a magániskolák a külföldi partnerek által kiállított bizonyítványt adnak hallgatóiknak.
Néhány további jó tanács a választáshoz
• Szakirányok: Érdemes áttekinteni, hogy az adott intézménynek van-e megfelelő tapasztalata az adott szakirány átadásához. A különböző képzéseknél lényegében azonos tantervi gerincet egészítik ki, az egyes intézmények sajátosságaikra, erősségeikre épülő szakirányokkal.
• Infrastrukturális támogatás: Az előadótermek felszereltségéről annyit érdemes megkérdezni, hogy vannak-e videoprojektorok a termekben, és az előadásokon általános-e ezek használata. Ez azért fontos, mert így az előadások anyagai általában interneten is hozzáférhetők, és ez nagyban segít a felkészülésben.
Hogyan döntsünk?
A munkáltatóknak és a munkaerőpiac szereplőinek véleménye megoszlik arról, hogy mennyire hasznos vagy emelt szintű képzést ad ez az oktatási forma. Van, aki úgy gondolja, hogy a legkomplexebb üzleti-szakmai képzési forma, mások szerint ma már nincs akkora súlya a piacon, mint tíz évvel ezelőtt. Általánosságban azonban elmondhatjuk, hogy a nagy magyarországi egyetemek kurzusai az itthoni felhasználás során rangosabbnak minősülnek, de Nyugaton és a hazánkban működő multinacionális cégeknél inkább elismerik a nemzetközi diplomát.
MBA iskolák | |||||
Intézmény neve | Képzés fajtája | Idő-tartama | Összes tanóraszám |
Szemeszter díja |
Hallgatók száma |
Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem (BKÁE Vezetőképző Intézet) Tel: 2104249 |
MBA nemzetközi, MBA német, MBA magyar-angol | 1,5 év 2 év 3 év |
Hetente egy nap + egy hét intenzív szemeszter | 285 eFt/félév |
Kb. 100 fő |
Budapesti Műszaki és Gazdaság-tudományi Egyetem (Ipari Menedzsment és Vállalkozás-gazdaságtan Tanszék) Tel: 4632020 |
MBA, MBA – német |
2 év | Hetente egy nap | 285 eFt/félév |
350-450 fő |
Debreceni Egyetem (Közgazdaság-tudományi kar) Tel: 416580 |
MBA | 2,5 | Hetente egy nap | 150 eFt / félév |
40 fő |
Euro-Contact Business School Tel: 2016882 |
MBA MBA-angol |
4 év 3 év |
Havonta csoportos konzultáció +tantárgyan-ként 3 nap tréning | 1200 GBP |
10-15fő |
IMC Graduate School of Business Tel: 2656117 |
MBA-nappali MBA-esti | 2 év 3év | Hetente 2 nap Hetente 2-3nap | 3500 USD 1400 USD |
50 fő 30 fő |
Külkereskedelmi Főiskola Tel: 4677811 |
MBA | 1,5 év | Havonta 2-3 nap | 220 eFt + 2000 GBP/1,5év | 15-20 fő |
Pécsi Egyetem Közgazdaság-tudományi Kar Tel: 72/251444 |
MBA | 2 év | Hetente 1 nap | 115 eFt/félév |
160-180 fő |
Oxford Brookes University-Omegaglen Hungary Tel: 3112602 |
MBA | 3 év | Havonta 1 nap | 345 eFt/félév | 20 fő |
Számalk Open Business School Tel: 2030304 |
MBA, háromlépcsős MBA | 2-3 év | Internetes Távoktatás | 1350 GBP/év |
20-60 fő |
Szent István Egyetem-Gödöllő Tel: 28/410200 |
MBA | 2 év | Havonta 3-5 nap konzultáció | 100 eFt/félév |
Minimum 20 fő |
A választással összefüggésben természetesen az ismertetők, web-oldalak összehasonlítása adja a legtöbb támpontot. De talán még ennél is fontosabb, hogy beszéljünk egy-két jelenlegi hallgatóval, ők a közvetlenül szerzett információk mellett a “hivatalos” tájékoztatók valóságtartalmáról is beszámolhatnak. Részt vehetünk az iskolák úgynevezett “nyílt napjain”, amikor a saját szemünkkel is betekintést nyerhetünk abba, milyen a képzés a gyakorlatban.