Vigyázzon, csalók élnek vissza a 24.hu nevével!

Szélhámosok élnek vissza oldalunk nevével és külsejével, hogy egészségügyi készítményeket, csodatablettákat sózzanak rá a netezőkre. A szükséges jogi lépéseket megtettük, de most azt is elmondjuk, mit ne higgyen el az interneten.

Olvasóink több hónapja jelzik felénk, hogy alkalmanként belebotlanak az interneten olyan felületekbe, amik a 24.hu nevével és logójával élnek vissza, kisebb-nagyobb sikerrel koppintva híroldalunk megjelenését. Az említett oldalakon megjelenő koholt és áltudományos cikkek célja rendszerint nem az olvasó informálása, hanem valamilyen egészségügyi termék reklámozása, az eddig látott példák alapján: fogyasztószerek, parazitairtók, immunerősítők és hasonló készítmények.

Jelenleg nem létezik olyan technológia vagy módszer, ami hatékony lenne a hírportálok nevével visszaélő, csalási szándékkal létrehozott oldalakkal szemben. A visszaélésekkel szemben bevethető legjobb megoldás a netezők biztonságtudatosságának fejlesztése, ahogy sok más esetben is. Amellett, hogy egészséges szkepticizmussal kell fogadni, amit látunk a neten, muszáj tisztában lenni a veszélyekkel is, és átlátni a manipulatív kommunikáción, ami csodás ajánlatokkal, gyors meggazdagodással vagy fogyással szeretné elérni a netező pénzének vagy adatainak ellopását. Nemcsak a lemásolt portál hírnevére nézve káros ez a tevékenység, hiszen

elsősorban a megtévesztett áldozatokon történő nyerészkedés a cél.

A szükséges jogi és technikai lépéseket megtettük, de olvasóinkat szeretnénk arra kérni, hogy legyenek óvatosak, és mindig alaposan nézzék meg, hogy egy oldal nem él-e vissza hiteles portál nevével és kinézetével. Esetünkben ez rendkívül egyszerű: természetesen csak a 24.hu cím alatt osztunk meg cikkeket, így a böngészőben érdemes ellenőrizni a címet, amennyiben a Facebookról vagy máshonnan érkezik valaki olyan felületre, ami 24-ként tünteti fel magát.

Egy képernyőmentéssel rögtön mutatjuk is, melyek a leggyanúsabb elemek:

Fotó: 24.hu

Koncz Zsuzsa énekesnőt is felhasználták

A dolog érdekessége, hogy a rendeléshez egy űrlapot kell kitölteni, amin csak nevet és telefonszámot kér a felület, bankkártya-adatokat nem, talán ezért tűnhet kevésbé gyanúsnak a netezők számára (bár azért így is rengeteg gyanús jel van). Erről Koncz Zsuzsa énekesnő közösségimédia-profiljainak kezelője, Wigand Orsolya mesélt nekünk, aki bele is vágott a folyamatba egy visszaélés miatt.

A rajongók az elmúlt hét folyamán jelezték Koncz Zsuzsa hivatalos felületein, hogy az énekesnő nevével és képével visszaélő, egészségügyi készítményt reklámozó cikkre bukkantak a neten. Az egyáltalán nem hiteles, primitív nyelvezetű cikk szintén főleg a 24.hu logójával és kinézetével visszaélő felületeken terjedt, de Wigandék elmondása szerint más valódi, színvonalas hírportálok neve mögé bújt kamuoldalakon is látták felbukkanni a hirdetést.

Az űrlapon csak nevet és telefonszámot kell megadni. Fotó: 24.hu

Wigand a név és telefonszám megadása után az ügyvédekkel előkészítette a feljelentést, és várta a kapcsolatfelvételt. Miután hívást is kapott egy hirdetésfelvevő központi számáról, közölte a diszpécserrel, hogy egy csaláskísérletben vesz részt, és továbbítsa megbízói felé, hogy 24 órát adnak a Koncz Zsuzsa nevével visszaélő reklámok eltüntetésére, máskülönben benyújtják a panaszt. Az ügyintéző elmondása szerint ő csak megbízottként végezte a rendelések felvételét. Wigand később egy másik telefonszámról is kapott hívást, ahol a másik fél már gyanúsabban viselkedett: nem volt hajlandó elárulni a nevét, és a vonal minőségére hivatkozva le is rakta a telefont, mikor szembesítették a megbízók felé intézett kérésével.

Másnapra viszont már nem voltak elérhetők a korábbi linkek, így sikerült célt érni. Az énekesnő menedzsmentje megtette a további szükséges jogi lépéseket is. A social media manager elmondása szerint a cikk egyébként rengeteg gyanús jelet tartalmazott: Koncz Zsuzsát nem énekesnőként, hanem színésznőként és műsorvezetőként említették benne, másrészt a reklám is ízléstelen, primitív megjelenésű volt. Ennek ellenére volt olyan rajongó, aki levelében már arra panaszkodott, hogy megrendelte a terméket, de még nem kapta azt kézhez.

Szaporodnak a kamufelületek

Már tavaly is terjedtek a 24.hu nevével visszaélő reklámcikkek, viszont az utóbbi időben jelentősen több jelzést kapunk, ezeket mindig az olvasók találják meg. Korábban az nlc.hu és a Cosmopolitan nevét is felhasználták különféle potencianövelők reklámozására, de ezek még primitívebb kampányok voltak. „A tartalomlopás a női termékeket is érinti, teljesen mindegy, hogy interjút, horoszkópot vagy receptet írunk, mindent átemelnek, ami megtetszik nekik. Ami nehézséget okoz, az az, hogy hiába kezdünk ilyenkor levelezni, arctalan „info@”-os címekre tudunk csak üzenetet vagy ügyvédi felszólítást küldeni. Ha pedig hivatalos útra tereljük a folyamatot sokszor az adott cég felkutatása is nehézségekbe ütközik” – mondta el ennek kapcsán Pácsonyi Daniella, a Centrál Médiacsoport digitális női portfóliójának lapigazgatója.

A Cosmopolitan megjelenését koppintó csalófelületeket sikerült visszavezetni orosz szerverekre, és a rendkívül magyartalan szöveg is arra utalt, hogy az elkövetők külföldiek lehetnek. A fogyasztóvédelem ilyenkor jellemzően csak annyit tud tenni, hogy visszakeresi a cég nevét, de beazonosítani, felkeresni ezeket már nehezebb, és általános tapasztalat, hogy az amerikai és „tengeren túli” vállalkozások gyakran nem valós címmel működnek, így a megkeresés jellemzően sikertelen.

A Centrál Médiacsoport az első feljelentést akkor tette meg, amikor 2020 nyarán csalók a 24.hu arculatával megjelenő oldalakon Csányi Sándor nevével visszaélve próbálták meg kicsalni az extra nyereségre vágyók pénzét. A magyar Alverad biztonsági cég akkoriban részletekbe menően megvizsgálta a mögötte álló, úgynevezett „Bitcoin Loophole”, bitcoin kereskedelemre épülő átverést/csalást (scam). Ez esetben arról volt szó, hogy a csalók egy irreálisan magas hozamokat ígérő, mesterséges intelligenciával támogatott kereskedési rendszernek állították be szolgáltatásukat, ami valójában csak pénzt csalt ki a befektetőtől. A kampányban továbbá felhasználták Karácsony Gergely, Mészáros Lőrinc és Soros György nevét is az álhíroldalakon. Az aktorok akkor a tartalmakat a Google hirdetési felületein népszerűsítették.

„Bár a csaló hirdetések lejelentésével ezek a reklámok viszonylag gyorsan lekapcsolhatók (a Google többnyire ilyenkor a hirdetői fiókot is letiltja), az ilyen hirdetések megjelenhetnek egyébként olyan megbízható oldalakon is, amelyek a Google AdSense szolgáltatását beépítik oldalaikba” – írta az Alverad a jelentésében.

Akkor az OTP is feljelentést tett a Csányi arcával és nevével visszaélő reklámok miatt. A 24.hu esetében védjeggyel való visszaélésről van szó, haszonszerzés érdekében történő visszaélésnek számít, melynek során portálunk nevét hitelességi tényezőként használják a csalók.

Mit tegyen, ha átverték?

Ha ön is rendelt volna az említett, állítólagos gyógyhatású készítményekből az interneten, és átverés áldozata lett, érdemes mielőbb jeleznie a bankja felé.

Egyrészt az intézetek is figyelik a furcsa pénzmozgásokat. Másrészt mi is jelezhetjük a bank felé, ha olyan tranzakció történt, amihez nem járultunk hozzá, vagy ha mégis a hozzájárulásunkkal történt, akkor eltérő összegben. Ilyenkor a bank biztonsága is elkezdi felgöngyölíteni a szálakat, és van esély arra, hogy  az eltűnt összeg visszakerüljön, szóval érdemes minden szereplőt bevonni a történetbe. Én azt szoktam javasolni, ha bárkit kár ér az interneten, több csatornán is indítsa el a kérelmeit, mert ezek a szálak össze is érhetnek, de lehet, hogy valaki talál több károsultat is, így akkor más természetű lesz az ügy

mondta el nekünk korábban dr. Baracsi Katalin internetjogász.

A szakértő szerint, mivel a csalás magában is súlyos bűncselekmény, érdemes a rendőrséghez fordulni. Megkereshető továbbá a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is, náluk is van online bejelentés és konzultációs felület. Magyarországon van még két internetes bejelentő oldal, ahova a károsultak fordulhatnak. Az egyik a biztonsagosinternet.hu, amit a nemzetközi gyermekmentő szolgálat működtet, a másik pedig az internethotline, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) internetes forródrótja.