Sírás lehet a Valentin-nap vége

Ha nem figyelünk oda, nem csak a bonbon árát viszik el a kiberbűnözők.
Kapcsolódó cikkek

A Kaspersky Lab szakértői jelentős növekedést észleltek Valentin-nap alkalmából különböző romantikus termékeket kínáló bűnözők adathalász tevékenységében. Február első felében a romantikus témájú átverős honlapok látogatására irányuló felismert és blokkolt kísérletek száma több mint duplájára nőtt 2018 hasonló időszakához képest. Ez komoly figyelmeztető jel, a csalók minden lehetőséget kihasználnak a felhasználók adatainak és pénzének ellopására.

Az adathalászat az internetezők kihasználásának egyik legnépszerűbb és legkönnyebb manipulációs technikája. Ez a csalás olyan fajtája, ahol megtévesztéssel jutnak hozzá a felhasználók adataihoz – jelszavaktól bankkártya számokig, bankszámla részletektől egészen más, pénzügyi szempontból lényeges részletekig.

Az adathalász e-mailek és honlapok általában úgy álcázzák magukat, mint a személyes adatainkat különböző okokból jogosan kérő valódi portálok. Gyakran az adott időszak legfontosabb aktualitásaihoz kapcsolódnak, legyen az egy kiemelkedő sportesemény vagy ünnepnap. A Valentin-nap sem kivétel ez alól. A romantikus csalásokról korábban hosszabban is írtunk:

Így próbálják meg átverni és kihasználni a Facebookon
A közösségi média olyan, mint egy aknamező.

2019 februárjában, a Valentin-napig terjedő időszakban az adathalász honlapok felkeresésére irányuló, de a Kaspersky Lab megoldásai által felismert és blokkolt látogatások száma drámaian megnőtt. Míg 2018-ban ez a szám 2 milliónál valamivel magasabb volt, addig 2019-ben több mint 4,3 millióra emelkedett. A statisztika szerint a legérintettebb országok Brazília (az észlelt kísérletek több mint 6,4%-a), Portugália (több mint 5,8 %-a), Venezuela (5,5%), Görögország (5,3%) és Spanyolország (5,1%).

Óvatosan a teljesítménynövelőkkel!

A küldött e-maileket részletesen elemző vizsgálat szerint a csalók leginkább a szeretteink örömére előrendelt ajándékokat és a teljesítménynövelő gyógyszereket használták csapdaként a személyes adatok megszerzésére. Ez újra alátámasztja a Kaspersky Lab saját felmérését, ami szerint, ha a szerelemről van szó, a felhasználók hajlamosak megfeledkezni az éberségről.

“A kutatásunk azt mutatja, hogy nincs különbség a nagy sportesemények, álszámlák vagy a romantika ürügyén végzett adathalász tevékenységben. Ezek a felhasználók érzéseit, izgatottságát, megpróbáltatásait vagy gyengéd érzelmeit használják ki. Így bármi támadóeszköz lehet a csalók kezében. A felismert csalási kísérletek nagy száma figyelmeztet mindannyiunkat, hogy mindig legyünk óvatosak az interneten szörfözve, még akkor is ha csak virágot vásárlunk szerettünknek.” – figyelmeztet Andrej Kostin, a Kasperky Lab senior webtartalom elemzője.

Mire figyeljünk?

A Kaspersky Lab az alábbiakat tanácsolja annak érdekében, hogy ne essünk csalók áldozatául: