Mi a legrosszabb, ami történhet velünk egy barlangban?

Ez a játék még a legjobbakból is ki fogja hozni a klausztrofóbiát. Mégis érdemes kipróbálni, elképesztő hangulata van! A Google autói által használt radarrendszerrel térképezhetjük fel a környezetet, és haladhatunk kifelé.

Meglepően rövid játékidejű szoftverrel jelentkezett a héten a kultikus hírű brit játékfejlesztő csapat, az Introversion Software. A csapat 16 ves fennállása alatt ez a hatodik játékuk, kötődésük a szubverzív popkultúrához pedig letagadhatatlan.

Gyártottak már

Új játékuk, a Scanner Sombre egy barlangtúra-szimulátor, vagy menekülőjáték, ahogy jobban tetszik. Opcióink meglehetősen korlátozottak: tudunk sétálni, futni, ugrani, van egy olcsóbb VR-sisakhoz és a hozzá tartozó kontrollerhez hasonlító lézerszkennerünk, aminek segíségével felmérhetjük környezetünket. És… ennyi.

Nincs fegyver, bár egy idő után NAGYON szeretnénk, ha lenne. Nincsenek felhasználható tárgyak, nincs semmi másunk. A LIDAR, azaz a lézeralapú távérzékelés a legnagyobb segítségünk, egyben a legjobb játékmechanizmus is egyben (Ezt a lézeralapú radarrendszert használják a Google autói is a tájékozódáshoz).

Ha tudni akarjuk, hol járunk, időt kell fordítanunk arra, hogy körbeforogjunk, leszkenneljük környezetünket szívárványszínekkel és megjegyezzük, merre voltunk, hová tartunk és milyen alternatív útvonalaink lehetnek.

Mivel térképünk sincsen!

A játék lineáris:

és mihelyst végigjátszottuk az egészet, ami saccperkábé három órát vehet igénybe (nem, nem fogunk spoilerezni), nem nagyon van mit tennünk, talán csak annyi, hogy egy új játékmódban újrajátsszuk az egészet a teljesen tökéletesre fejlesztett lézerszkennert használva.

Szkennerünkhöz ugyanis egyre mélyebbre haladva a barlangban bővítéseket találhatunk. Ezekkel például változtathatjuk az érzékelés fókuszát, azaz nagyobb területet tudunk átlátni, vagy egy gombnyomással automatán körbe tudjuk szkennelni környezetünket.

A mozzanat, hogy a terep bejárása és megismerése során sokkal aktívabbnak kell lennünk, sokkal jobban összeköt minket a barlang fojtogató világával. Ha valaki immerzióért kiált, halkan tegye csak, ugyanis ez a játék ki fogja hozni a klausztrofóbiát a legjobbakból is.

Külön élmény visszanézni a hátunk mögé és megnyugodni attól, hogy egy távolbatűnő, kék füsthöz hasonló útvonalat látunk, s legalább azt tudjuk, hogy a sátrunkhoz hogyan találhatunk vissza. (Bár sosem akarunk a sátrunkhoz visszatalálni.)

Szkennerünk hangja legalább ennyire megnyugtató pontot ad ebben a mértéktelenül üres (illetve feltöltésre váró) világban: a zenét ugyanis csak lépteink hangja, a radarrendszer működése és a barlangban felbukkanó esetleges hangok adják. Akik hozzá akarnak tolni a YouTube-ról vagy aktuális zenelejátszóból valamilyen dark ambientet, tegyék meg, kifejezetten sokat ad az élményhez.

Ha pedig furcsa dolgokat vélünk látni vagy hallani a barlangban: lehet, hogy csak felszerelésünk tehet róla. Az érzékelés okozta glitchek ugyanis időben és térben is eltérnek a valóságtól, amiben vagyunk. Bármit is tapasztalunk a lézerrendszer által, lehet, hogy csak visszhangok. Ez az a pont, ahol a technológia hirtelen visszaránt minket a 2017-es év valóságába, és egyben be is köti az AR és VR összes érzékelési problémáját. Itt köszönhetjük meg, hogy mégsem hosszabb a Scanner Sombre három óránál – ennél több idő esetén ugyanis eléggé kikezdené a türelmünket. (Ez amúgy dicséret volt.)

A Scanner Sombre elérhető a GOG és a Humble Store oldalain, a Steamen és természetesen a fejlesztők saját oldalán is.