Az Audi kavarta fel az F1-es motorvitát

A Red Bull főtervezője, Adrian Newey elárulta: kizárólag az Audi igényei miatt erőltették a soros, négyhengeres motorokat.

Sokáig úgy látszott, hogy a Renault érdekében áll a soros, négyhengeres kis turbók bevezetése, az eredeti tervek szerint 2013-tól. De a Forma-1-es Bizottság az Audi visszalépése miatt döntött úgy múlt csütörtökön, hogy egy évvel későbbre halasztja az új motorok bevezetését, és soros négyhengeresek helyett V6-os turbók lesznek a száguldó cirkuszban.

A szakemberek előtt nem volt titok, hogy a Volkswagen-konszern is részt vett az előzetes egyeztetéseken, az Audi motorgyártóként történő benevezését fontolgatták. Ehhez a németek azt a feltételt szabták, hogy a motorok kicsik (lehetőleg soros négyhengeresek) és környezetbarátok legyenek. De hogy a németek addig merészkednek, hogy maguk javasolják az új motorformulát az FIA-nak, majd a döntés előtt visszakoznak, arra senki nem számított.

“Az Audi volt a motortárgyalások mozgatórugója. Kijelentették, hogy ha soros, négyhengeres turbómotorok lesznek, beszállnak a Forma-1-be. Az összes csapat belement ebbe, hogy bevonzzuk az Audit. Mindezek után mégis úgy döntöttek, hogy köszönik szépen, de egyáltalán nem érdekli őket az F1, mi meg hoppon maradtunk a négyhengeres turbókkal” – nyilatkozta Adrian Newey a BBC-nek.

A Motorsport-Total.com úgy tudja, az Audi igazgatótanácsa már februárban kész tények elé állította a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA). Márciusban aztán az Audi technikai igazgatója, Ulrich Hackenberg kiengedte a szellemet a palackból, amikor így nyilatkozott: “Ez (az F1) nem nekünk való. Biztosan vannak gyártók, amelyeknek igen, mi viszont nem tervezzük a beszállást.”

A VW-konszernt az amerikai NASCAR-sorozattal is hírbe hozták, de végül májusban bejelentették, hogy 2013-tól a rali-világbajnokságon fognak indulni, gyári csapattal.

Az Audi visszalépése amellett, hogy nem volt elegáns, kellemetlen helyzetbe hozta a jelenlegi F1-es motorszállítókat is. “Mérnöki szempontból nem könnyű a négyhengeres turbómotor beszerelése, mert előbb egy keretet kell köré építeni, így nem lehet ideálisan kihasználni a felépítését. Ebből a szempontból egy V6-os motor sokkal szebb csomag, 2014-től ilyen erőforrásokat fogunk használni. A fordulatszám-tartományokról még folynak a tárgyalások, jelenleg 14-16 ezer/perces maximális fordulatszámról beszélünk” – árulta el a kompromisszumos megoldásról Adrian Newey.