Forma-1-re emlékeztető befutóval ért véget az idei Kékszalag

A történelem egyik legfordulatosabb versenyén a 10. helyről jött fel a végső győztes.

Az utóbbi évek talán legszorosabb, legizgalmasabb és legváltozatosabb versenyét hozta az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. A résztvevőknek változatos szélviszonyokkal kellett megküzdeniük a rajt után mindvégig. A leggyorsabb hajók, az ultramodern katamaránok csütörtökön a füredi indulást követően hat óra elteltével még csak a a Balaton nyugati medencéjében, Badacsony magasságában haladtak Keszthely irányába, miközben tavaly 5 óra 3 perce idővel nyert az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty.

Az már röviddel a reggel kilenc órás rajt után kiderült, hogy a Kékszalag tavaly felállított, 5 óra 3 perces rekordja ezúttal nincs veszélyben, ugyanis a vártnál gyengébb szélben indult neki az 510 hajóból álló mezőny Balatonfüredről a légvonalban több mint A gyenge, többször változó irányú szél egyben azt is jelentette, hogy végig taktikai csata zajlott, minden döntésnek, irányváltoztatásnak, kormánymozdulatnak, vagy éppen vitorlacserének jelentősége volt.

A 150 kilométeres tókerülő viadal hatalmas meglepetéssel indult, hiszen a címvédő Fifty-Fifty (kormányos: Józsa Márton) a keleti medencében többször a szélcsendes területeken ragadt és a balatonkenesei bóját a kilencedik, míg a siófokit a 10. helyen vette, előbbit 40, utóbbi 67 perces hátránnyal az éppen aktuális éllovas mögött. A Fifty-Fifty-vel még a legjobb egytestű vitorlások – a Liberák osztályába tartozó Raffica (k: Király Zsolt), valamint a Principessa (k: Oroszlán Péter) – is fel tudták venni a versenyt.

Eközben az élen egy három katamaránból álló élboly alakult ki. A Prospex-Delta Sailing Team (k: Kaiser Kristóf), az RSM (k: Vándor Róbert) és a Process Solutions (k: Litkey Farkas) sokszor szinte fej-fej mellett haladt, többször helyet cseréltek.

A nyugati medencében aztán a Fifty-Fifty is „megtáltosodott” és sorra érte utol vetélytársait. Keszthelyen a 6. helyen fordultak Józsa Mártonék, igaz 1 óra 48 perces – nem tévedés, csaknem kétórás – hátránnyal!

A három hajóból álló élboly tagjai azonban visszafelé többször szinte egyhelyben álltak,, ráadásul a középső medencében szembe találták magukat a több száz hajóból álló főmezőnnyel, amelynek tagjai naplementekor még épphogy átjutottak a Tihanyi-szoroson.

Eközben a Fifty-Fifty egyre közelebb került hozzájuk. 

Az utolsó kilométereken Józsa Mártonék a Foma 1-es futamokra emlkeztető módon üldözte az élen haladó Prospex-Deltát és drámai csatában, az utolsó pillanatokban előzte meg. Így több mint 12 órás küzdelem végén elsőként az MLS Raiffeisen Fifty Fifty haladt át a balatonfüredi móló előtti célvonalon. A második a Prospex-Delta, a harmadik pedig az RSM lett, Litkey Farkas a Process Solutions katamaránnal negyedikként ért célba.