Óriási károkat okoznak az online hirdetőknek a kattintórobotok

A számtalan figyelmeztetés ellenére, amely arra vonatkozott, hogy az online hirdetési piac bővelkedik a csalásban, a hirdetők folytatják a milliárdok elpazarlását. Egy év alatt körülbelül 2000 milliárd forintnyi kár keletkezik csak az amerikai piacon.

A Wall Street Journalban megjelent cikkben az amerikai Hirdetők Szövetsége (Association of National Advertisers – ANA) szakértői legalább 7 milliárd dollárra, azaz körülbelül 2000 milliárd forintra becsülik a különböző csalások, például kattintórobotok által okozott károkat a tavalyi évben.
A hirdetési csalások felismerésével foglalkozó White Ops Inc. készített egy tanulmányt, amelyhez tavaly augusztus és szeptember között 49 márka online hirdetését kísérték figyelemmel, és úgy találták, hogy a csalások szintje viszonylag változatlanul maradt 2014-hez képest.

Változatlanul az egyik legelterjedtebb piszkos módszer, hogy robotok generálnak hamis webes forgalmat. Olyan programokról van szó, amelyek utánozzák az egérmozgásokat és kattintásokat, hogy azt a benyomást keltsék a hirdetőkben, mintha emberek nyitnák meg a reklámozott weboldalt. A módszer miatt a hirdetők viszont valójában olyan kattintásokat vásárolnak tudtukon kívül, amelyek nem valódi felhasználóktól származnak. Vagyis lényegében ablakon kidobott pénzről van szó. A jelenségtől ugyan már többször megpróbálták a hirdetők, kiadók és a kereskedőházak megtisztítani a piacot, ám az előző évhez képest kevés eredményről lehet beszámolni, sőt néhány olyan hirdető, amely részt vett a 2015-ös tanulmány elkészítésében, úgy látta, hogy a dolgok rosszabbra fordultak, és még több csalással szerzett forgalmat észleltek.

Az ANA szerint a hirdetők oldalaira terelt forgalom cégenként 3 és 37 százalék közötti részéért voltak felelősek a robotok, miközben a megelőző évben ez az érték még 2 és 22 százalék közötti tartományban mozgott.

Bob Liodice, az ANA vezetője arról beszélt a Wall Street Journalnak, hogy az iparág túlságosan lassan lép fel a jelenség ellen, és többet kellene tennie a bosszantó jelenség felszámolása érdekében.

Az iparág, amikor szembesült ezzel a hatalmas problémával, bénának mutatkozott

– mondta.

Az ANA tanulmányának elkészítésekor egyébként olyan cégek szolgáltattak adatot, mint például a McDonald’s, az Anheuser-Busch InBev és Unilever. A White Ops és ANA közös becslése alapján a tanulmány résztvevői 250 ezer és 42 millió amerikai dollár közötti összegeket buktak el egy év alatt a különböző csalások miatt. Ezek a számok egyébként úgy jöttek ki, hogy a vizsgálat tárgyát képező időszakban mért károkat felszorozták egy évre.

A McDonald’s céget is megkárosítják az online csalások

A rosszfiúk, vagyis a csalók módszerei egyébként meglehetősen változatosak, van, aki például számtalan honlapot indít el csak azért, hogy azokon keresztül küldhessen kamu közönséget a hirdetők oldalaira.

Az új tanulmány szerint az automatizált rendszereken keresztül eladott display és a videós hirdetések egyaránt érintettek a problémában, sőt számottevően több az ilyen jellegű hirdetések esetében a csalás, mint az értékesítő személyzet által eladott reklámoknál. A videós hirdetések pedig még jobban érintettek, mint a programozott felületeken eladott display típusú hirdetések (például bannerek).

A White Ops vezetője, Michael Tiffany szerint egyébként a jelenségért maguk a hirdetők is felelőssé tehetők, hiszen sokszor kevésbé megbízható (nem prémium jellegű) oldalakon jelentetik meg a hirdetéseiket, márpedig ezeknél a csalások gyakoribbak.

A csalások növekvő mérete ellenére a digitális reklámpiac köszöni szépen, jól van, és továbbra is lendületes növekedést mutat. A display hirdetési piac az Egyesült Államokban 24,1 százalékkal, 26,15 milliárd dollárra növekedett, míg az online videóhirdetési piac 42,4 százalékos növekedést produkálva 7,46 milliárd dollárt tett ki az eMarketer adatai alapján.