Sötét jövő vár a médiamunkásokra, kivéve a sztárújságírókat

Meglehetősen pesszimista jövőképet vázolt fel a 20. születésnapját ünneplő Független Médiaközpont tegnapi, Újságírás 20 év múlva című nemzetközi konferenciájának egyik hamburgi előadója.

Milyen változásokon ment keresztül az újságírás régiónkban az elmúlt két évtizedben? Hogyan próbáltak az újságírók és szerkesztőségek megbirkózni az egyre gyorsabb tempójú fejlődéssel, valamint a hírmédia integritást érintő különféle veszélyeivel? Mit tehetnek az újságírók és a kiadók, a szakmai szervezetek az újságírás megerősítéséért? Hogyan alakul át az újságírás a következő évtizedekben?  Melyek a fejlődés jelenleg látható irányai? Ilyen kérdésekre keresték a választ tegnap azon a nemzetközi konferencián Budapesten, amit a Főszerkesztők Fóruma, a Független Médiaközpont és a budapesti Goethe Intézet közösen tartott a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A konferencián hazai és külföldi újságírók, elemzők, kutatók, média-önszabályozó testületek és civil szervezetek vezetői tartottak előadásokat és beszélgettek az újságírás jövőjéről.

Ugyancsak itt jelentették be egy új önszabályozó-fórum létrejöttét, amelyről tegnap a 24.hu-n már részletesen is beszámoltunk.

Wellbrock az Université Paris 1 – Panthéon-Sorbonne és a Hamburgi Egyetem közgazdasági karán végezte tanulmányait. PhD fokozatát a Hamburgi Egyetemen szerezte, témája az újságírói minőség gazdasági elemzése volt. Wellbrock doktori tanulmányaival kapcsolatban kutatást végzett a Jönköpingi Egyetem Médiamenedzsment és Transzformációs Központjában, valamint tanított a Michigani Állami Egyetemen.

A konferencia talán egyik legizgalmasabb, egyben leglesújtóbb jövőképet felvázoló előadását Professor Dr. Christian-Mathias Wellbrock tartotta. A kutató a Hamburgi Egyetem médiamenedzseri szakán tanít, fő szakterülete a médiagazdaság és a média irányítása, és nemrég társszerzője volt a Tézisek a minőségi sajtó jövőjéről című vitairatnak, amit Michel Clementtel közösen készített.

Wellbrock a hallgatósága előtt arról beszélt, hogy az újságírás területén több fontos változás is várható. Szó esett a hirdetési, a tartalmi és az olvasói piacok változásáról. Azt mondta, hogy a szerkesztőségi oldalon várhatóan a költségtakarékossági nyomás miatt a szerkesztőségek belső létszáma a következő években folyamatosan csökkenni fog, és inkább szabadúszókkal dolgoztatnak majd a szerkesztőségek. A következő időszak nyertesei a sztárújságírók lehetnek, akik valamilyen területen ki tudnak tűnni az átlagból, és nevük értékes márkává válik. Ők magas fizetésekre számíthatnak majd, mivel ezek az újságírók egyben a szerkesztőségek számára a túlélés zálogai lesznek, mivel a hozzájuk kapcsolódó exkluzív anyagok miatt maradnak vonzóvá a közönség számára, és tudnak a lapok egyedi hangvételt megütni. A sztárújságírók kifejezetten a nagy nevű, elismert szerkesztőségeket keresik majd, ahol biztosak lehetnek benne, hogy az ázsiójuk hosszú távon is növekszik. A többi újságíró számára azonban meglehetősen borús időszak következik anyagi értelemben is, ennek ellenére sokan választják majd továbbra is ezt a szakmát. De immáron abban a reményben, hogy előbb-utóbb sztárújságíróvá válhatnak. Ezzel viszont fenntartják, sőt tovább is erősítik azt a trendet, hogy bizonyos újságírói feladatokra nagyon olcsón lehet újságírókat találni, hiszen amíg sztárrá tudnak válni, kénytelenek lesznek olcsón dolgozni.

Prof. Dr. Christian-Mathias Wellbrock

Ami a hirdetési piacot illeti, Professor Dr. Christian-Mathias Wellbrock arra számít, hogy a nyomtatott sajtóból egyre inkább az online felé tolódnak át a hirdetési bevételek. A tartalom ugyanakkor várhatóan továbbra is ingyenes marad, különösen, ha a nagy kiadók a fizetős út érdekében nem működnek együtt. Pénzt csak az exkluzív, magas minőségű tartalmakért tudnak majd elkérni. Márpedig a hírek könnyen duplikálhatók, ezért nem számítanak igazán exkluzívnak. Abban az esetben, amikor a digitálisan terjesztett anyagokból származik majd bevételük, főleg vagy valamilyen átalánydíjas (flatrate) típusú árazással, vagy nagyon alacsony költséggel működő micropayment rendszereken keresztül történik majd a fizetés – jósolta a hamburgi előadó. A szakember hozzátette, szerinte a regionális, helyi lapok viszont szép jövőbeni kilátásokkal rendelkeznek, mivel ők többnyire monopolhelyzetben vannak, és exkluzív, helyi tartalmaik vannak.

Professor Dr. Christian-Mathias Wellbrock  arról is beszélt, hogy a digitális világban a profitorientált, hirdetésekből élő újságok esetében egyre alacsonyabb lesz az újságírói minőség, részben azért, mert a médiavállalatok a hirdetői igényeknek próbálnak majd megfelelni tartalmi oldalon is, részben pedig a folyamatos költségnyomás miatt, ami miatt az újságírók egyre kevésbé lesznek megfizetve. Ezt a folyamatot erősíti az is, hogy a nyomtatott sajtópiac tovább zsugorodik majd.