Szicíliai hullámsír: a brit Bill Gates is odaveszett a Bayesian tragédiája után

Egy áldozat kivételével minden holttestet a felszínre hoztak a búvárok a Szicília partjainál elsüllyedt Bayesian luxusjacht roncsából. Csütörtök délelőtt a hatóságok azonosították a brit techmágnás, Mike Lynch holttestét is – az ő barátai, munkatársai, alkalmazottjai voltak a hajó utasai. A vállalkozó lánya, Hannah Lynch után még mindig kutatnak. Közben az egész világ azt találgatja, hogyan süllyedhetett el egy ekkora hajó pillanatok alatt.

Recaldo Thomas készen állt arra, hogy egy hosszú pályafutás végén szögre akassza a kötényét. Unokatestvére az AP-nek azt nyilatkozta, hogy az egyik utolsó útjára készült a kanadai-antiguai séf, akit elsőként azonosítottak a Szicília partjainál hétfőn elsüllyedt luxusjacht áldozatai közül. Thomas mellett további öt áldozata van a hajószerencsétlenségnek, egy személyt még mindig keresnek.

A brit lobogó alatt közlekedő díjnyertes hajóóriás, a Bayesian augusztus 19-én süllyedt el a dél-olasz sziget közelében. A hajó fedélzetén 22-en tartózkodtak: a tízfős legénység mellett kanadai, új-zélandi, ír, brit és amerikai vendégek, a legtöbbjük a szintén a hajón utazó, a „brit Bill Gatesként” emlegetett Mike Lynch munkatársa, illetve alkalmazottja volt.

A luxusjacht öt nappal korábban, augusztus 14-én hajózott ki a szicíliai Milazzo kikötőjéből, a tervek szerint a következő néhány napban bejárta volna a környező partvidéket, hétfőn hajnalban azonban viharba került. A túlélők beszámolói alapján a hajó pillanatok alatt süllyedt el, szinte csodával ér fel, hogy a tragédia bekövetkezte után nem sokkal tizenöt embert biztonságban ki tudott menteni a vízből egy közeli hajó. A túlélők közül kilencen a személyzethez tartoztak, a tízfős legénység egyedüli halottja a már említett kanadai séf, Thomas volt. Az első napokban egyedül az ő holttestét azonosították, hat főt eltűntként kezeltek:

BEN GURR / POOL / AFP – Mike Lynch

Az olasz hatóságok nagy erővel láttak neki az eltűntek keresésének, de sokszorosan nehezített pályán kellett mozogniuk. „Három percünk van leereszkedni a roncshoz, és nyolc percünk dolgozni ott. Utána el kell kezdeni a felemelkedő fázist” – adott betekintést a palermói tűzoltó búvárok vezetője, Marco Tilotta abba, milyen körülmények között kell dolgozniuk. Arról is beszélt, hogy Lynch-éknek valószínűleg nem volt idejük arra, hogy a hajó felszínére menjenek, ezért a hajótestben próbáltak a nyomukra bukkanni. A szerkezetileg ép hajótest egyik ablakán próbáltak rést nyitni, és behatolni a Bayesianba, de a mélység miatt ezzel csak nagyon lassan tudtak haladni, hosszú ideig nem is vezetett eredményre a keresés.

Az áttörésre szerdán került sor, amikor a búvárok megtaláltak és felszínre hoztak két holttestet. Nem sokkal később újabb két áldozatra bukkantak, a nap végén pedig egy ötödik testet is azonosítottak. A hatóságok akkor nem közölték a nyilvánosággal, kiket hoztak a felszínre – részben azért nem, mert az olasz törvények szerint egy holttestet egy családtagnak vagy az áldozathoz közel álló személynek azonosítania kell, mielőtt hivatalosan dokumentálni lehetne a halálesetet. Így a közvélemény csak meg nem erősített forrásokból értesülhetett arról, hogy az egyik holttest egy fiatal nőé, ami valószínűsíti, hogy a 18 éves Hannah Lynch-et találták meg.

Ez utóbbi azonban nem bizonyult igaznak. Az olasz hatóságok csütörtök délelőtt bejelentették, hogy a szerdán utolsóként megtalált holttest Mike Lynch-é, és közölték azt is, hogy már csak egyetlen áldozat van a roncsban: az üzletember lánya, akinek viszont idáig nem akadtak a nyomára.

/Igor Petyx / ANSA / EPA / MTI – Egyik megtalált utas holttestét viszik mentők a szicíliai Porticello kikötőjében 2024. augusztus 21-én.

Mike Lynch az utóbbi harminc év egyik legsikeresebb, egyben leghírhedtebb brit vállalkozója volt – a karrierét akkor alapozta meg, amikor 1996-ban megalapította az Autonomy nevű szoftvercégét. Egy olyan szolgáltatást kínált, ami lehetővé tette cégek számára, hogy egyszerűen kereshessenek az egyébként teljesen kaotikus belső levelezéseikben és adatbázisukban. Értelemszerűen hatalmas volt erre a kereslet, Lynch vállalkozása pedig óriási siker lett. A céget aztán 2011-ben adta el az akkorra már techmágnási babérokra törő üzletember az amerikai Hewlett Packardnak, amely 11,1 milliárd dollárt fizetett a vállalatért. Az üzlet megkötése után néhány hónappal viszont elkezdtek kibukni bizonyos csontvázak a szekrényből, Lynch távozott a cégből, a Hewlett Packard pedig 2012-ben 8,8 milliárd dollárral csökkentette az Autonomy könyv szerinti értékét. Ezzel egy időben azzal vádolták meg Lynch-et, hogy az adásvétel előtt egy rakás szerződés és adat meghamisításával felduzzasztotta a cége értékét, hogy minél jobb üzletet köthessen. Hosszú jogi csatározás vette kezdetét kiadatásokkal és százmillió dolláros óvadékokkal megspékelve, mire a San Fransisco-i törvényszék idén júnusban minden vádpont alól felmentette a brit vállalkozót. Az iparágba visszatérni szándékozó Lynch nem is lehetett volna boldogabb – ahogy az ügyén dolgozó jogászok sem, köztük például Chris Morvillo, aki megbízójával együtt lelte halálát a szicíliai hullámsírban.

A hajószerencsétlenség túlélői közül elismeréssel nyilatkozott Lynch-ről Charlotte Golunski, a férfi egyik munkavállalója, aki a családjával együtt kapott meghívást a hajóra. „Vendégek voltunk a főnökünk jachtján. Ő egy igazán különleges, nagyon kedves ember” – nyilatkozta a Corriere della Sera című olasz lapnak, amit a Guardian is átvett. A tragédia után Golunski az elsők között került a nyilvánosság fókuszába, miután híre ment, hogy az egyéves lányával együtt sikerült őt kimenteni.

Két másodpercre elvesztettem őt a vízben, de újra megragadtam. És csak szorítottam, szorítottam magamhoz a hullámok között. Olyan sokan sikoltoztak. Szerencsére arra jött egy hajó és kimentett bennünket

– mondta a lapnak a nő, aki az Oxfordi Egyetemen diplomázott, majd Lynch Invoke Capital nevű cégénél vállalt munkát. A gyermeke mellett ő is megmenekült, 13 másik társukkal együtt egy szállodába vitték őket Bagheria városában. Azóta is itt vannak, és az olasz hatóságok megerősített védelmét élvezik, hogy a sajtó munkatársai még csak véletlenül se zaklathassák őket.

Miért süllyedt el?

Ez az a kérdés, amire napok óta keresi a választ mindenki. A Bayesian 2008-ban gördült le a világ vezető luxusjacht-manufaktúrája, az olasz Perini Navi gyártósoráról, és az elmúlt bő tizenöt évben számtalan utat tett meg, bizonyára kedvezőtlen időjárási körülmények közepette is. A mostani viharnak viszont a beszámolók szerint gyakorlatilag azonnal megadta magát. A helyi horgászok, akik végignézték a szerencsétlenséget, azt mondták, szerintük a hajó egyszerűen rosszkor volt rossz helyen. A szakértők és leginkább a hatóságok részéről viszont ennél konkrétabb magyarázatra lesz szükség.

Jonathan Brady / PA Images / Getty Images
Alberto PIZZOLI / AFP - Az olasz tűzoltóság búvárjai érkeznek a Palermo melletti Porticello kikötőjébe 2024. augusztus 22-én, három nappal a Bayesian luxusjacht elsüllyedése után. A búvárok hat eltűnt személyt kerestek, akik között volt Mike Lynch brit technológiai vállalkozó és 18 éves lánya, Hannah, valamint Jonathan Bloomer, a Morgan Stanley International elnöke és felesége, Judy. A Bayesian fedélzetén 22 ember volt, köztük 10 főnyi legénység.
Vigili del Fuoco / AFP - Az olasz tűzoltóság által készített felvételen búvárok láthatók Porticello közelében azon a helyen, ahol Bayesian luxusjacht 22 emberrel a fedélzetén elsüllyedt.
Jonathan Brady/PA Images / Getty Images - Az olasz tűzoltóság búvárjai a szicíliai Porticello partjainál. Az olasz parti őrség akkor még nem zárta ki annak lehetőségét, hogy az eltűntek életben vannak.
Alberto PIZZOLI / AFP - Egy nő figyeli a mentőcsapatok munkáját Porticellóban 2024. augusztus 21-én. A mentők búvárokkal és víz alatti drónnal keresték a hat embert. A Bayesian mintegy 700 méterre horgonyzott le a kikötőtől, amikor heves vihar csapott le rá.
Alberto Lo Bianco / ANADOLU / AFP - Az olasz parti őrség parancsnokságának csapatai és a tűzoltók helikopterekkel és hajókkal kutattak az eltűnt emberek után.
Alberto PIZZOLI / AFP - Az olasz tűzoltóság búvárai visszatérnek Porticellóba egy kis csónakon, 2024. augusztus 20-án, egy nappal azután, hogy a brit zászló alatt hajózó Bayesian luxusjacht elsüllyedt.
Igor Petyx / ANSA / EPA / MTI - Mentők viszik az elsüllyedt luxusjacht egyik utasának holttestét a szicíliai Porticello kikötőjében, nem sokkal azután, hogy két eltűnt ember holttestét találták meg a tengerben 2024. augusztus 21-én.
Salvatore Cavalli / AP / MTI - Mentőcsónak a szicíliai Porticelleo kikötőjében 2024. augusztus 20-án, egy nappal azután, hogy váratlanul erős viharba került és elsüllyedt a Bayesian luxusjacht a szicíliai partok közelében.
Alberto PIZZOLI / AFP - Tűzoltók és mentők dolgoznak a Palermo melletti Porticellóban 2024. augusztus 20-án.
Jonathan Brady/PA Images / Getty Images - Hullazsákot hoznak partra 2024. augusztus 21-én a porticellói kikötőben a mentők.

A legtöbben azt valószínűsítik, hogy a vihar közepette egy víztölcsér találta el a hajót, aminek következtében teljesen elvesztette az egyensúlyát. A CBC idézi a Southamptoni Egyetem oceanográfusát, Simon Boxallt, aki szerint viharban azon áll vagy bukik leginkább egy hajó épsége, hogy a legénység mennyire képes navigálni és kontrollálni a hajót a hullámokkal szemben – a Bayesian viszont álló helyzetben volt leengedett horgonnyal. Ez biztosan csökkentette a túlélési esélyeiket a szakértő szerint, mint ahogy az is, hogy éjszaka lévén az utasok nagyobb része vélhetően aludt.

Az, hogy ennyien életben maradtak, maga a csoda

– hangsúlyozta a lapnak az oceanográfus.

A túlélők egybehangzóan azt állítják, hogy gyakorlatilag pillanatok alatt víz alá kerültek, amint megtörtént a baj. Andrea Ratti, a Milánói Műszaki Egyetem hajótervező professzora ezzel kapcsolatban úgy spekulált, hogy egy Bayesian méretű hajó csak akkor tud ennyire gyorsan elsüllyedni, ha akadálytalanul ömlik hatalmas mennyiségű víz a hajótestbe. A mérnök szerint valószínű, hogy a víztölcsér több ablakot betört. Közben a médiában olyan találgatások is megjelentek már, hogy emberi mulasztás miatt maradhatott nyitva egy-egy ablak, de ezeket a híreszteléseket még senki nem erősítette meg.

Többen felhívták a figyelmet arra is, hogy a jacht a világ egyik legmagasabb árbocával, egy 72 méteres darabbal rendelkezett, ami miatt esetleg jobban ki lehetett téve egy vihar okozta veszélynek. Egy másik olasz mérnök, Filippo Mattioni viszont nem tartja valószínűnek, hogy egy törött árbóc miatt süllyedhetett el a hajó, véleménye szerint, ha ez történt volna, a hajó sokkal komolyabb károkat szenvedett volna el. Azt viszont Ratti és Mattioni is megjegyezte, hogy a jachtot felemelt gerinccel horgonyozták le, ami miatt vesztett a stabilitásából.

Tőlük némileg eltérően a brit Királyi Haditengerészet nyugalmazott parancsnoka, Tom Sharpe nem külső, illetve természeti körülményekre helyezte a hangsúlyt. Ő úgy fogalmazott, az eseményeknek mindig van egy láncolata, a pontos értékelésekor pedig a legapróbb részleteket is sorba kell venni a biztonsági protokollon át a hajón uralkodó kedélyig. Hogy ezekkel mi lehetett a helyzet, nem tudjuk. A túlélők valószínűleg nincsenek még olyan állapotban, hogy kihallgassák őket a tragédia körülményeiről, a legpontosabb megállapítások megtételéhez pedig a hajót is meg kellene vizsgálni. A Bayesian 49 méter mélyen, az oldalára dőlve hever a tengerfenéken, ráadásul egy holttestet még mindig keresnek a búvárok. A hajó kiemelése így egyelőre nincs napirenden, de az olasz hatóságok leszögezték, hogy belátható időn belül ez is megtörténik.

A tizenöt túlélő közül három kivételével mindenkit megneveztek már a nyilvánosságban: