Bemutatták a Jourova-tervet, de egyből kettőt is

Az Európai Bizottság csütörtökön bemutatott két tervet, amelyekkel az online dezinformáció ellen szeretnének harcolni, miközben segítik Európa

Az Európai Bizottság csütörtökön bemutatott két tervet, amelyekkel az online dezinformáció ellen szeretnének harcolni, miközben segítik Európa médiaszektorát és megvédik a választásokat a külső behatásoktól. A két tervezet neve Európai Demokrácia Akcióterv (EDAP) és Média és Audiovizuális Akcióterv (MAAP).

A tervek gazdája Vera Jourova, a bizottság alelnöke, aki egy ideje a magyar kormány egyik legfontosabb ellensége Brüsszelben, mert a jogállammal kapcsolatos ügyek egy része hozzá tartozik. Az egészben az az érdekes, hogy valójában semmilyen valódi javaslatot nem nyújtottak be a szabályozásra, a tervek inkább szándéknyilatkozatok a bizottságtól, hogy a jövőben foglalkozni fognak ezekkel a kérdésekkel.

Az EDAP lényege az lenne, hogy szabályozná, mennyire targetálhatják a választókat a közösségi oldalakon elhelyezett hirdetések. Ezzel kapcsolatban két hét múlva egy másik, a nagy amerikai techcégeket célzó uniós digitális szolgáltatásokat szabályozó rendelettervezetet mutat majd be az Európai Bizottság.

Ami a másik tervből különösen érdekes, hogy a bizottság létrehoz egy média-tulajdonviszonyokat monitorozó szervezetet, amellyel ellenőrizni fogják a média tulajdonosainak átláthatóságát és azt, hogy fair mértékben oszlanak-e el a médián belül az állami hirdetések.

Létrehoznak egy olyan eszközt is, amivel segítik a médiacégeket abban, hogy uniós pénzhez juthassanak.