Zöld fordulat: ha a világ egyik legnagyobb cégének megy, akkor neked is (x)

Tíz éven belül karbonsemlegessé válhat a Procter & Gamble, a világ egyik legnagyobb mindennap használatos termékeket gyártó cége. De itt nem

Tíz éven belül karbonsemlegessé válhat a Procter & Gamble, a világ egyik legnagyobb mindennap használatos termékeket gyártó cége. De itt nem állnak meg, ennél is többet vállalnak 2030-ig azért, hogy óvják a környezetet.

 

„Sajnálom, de szerintem felesleges szelektíven gyűjteni a szemetet, kevesebbet autózni, meg hasonlók, amíg a nagy cégek szennyezik a leginkább a bolygót.” Ki ne hallotta volna már ezt az egyébként nem minden alapot nélkülöző érvet akkor, amikor az ember lelkesen ecsetelte, hogy mi mindent tesz a klímakatasztrófa elkerülése érdekében.

A Procter & Gamble most csattanós választ adott erre a felvetésre: a 70 országban jelen lévő, a termékeivel naponta (!) 5 milliárd embert elérő cég vállalta, hogy 2030-ig karbonsemlegessé teszi a működését globálisan, (Európában és Észak-Amerikában már 100%-ban megújúló energiaforrásokat használnak). Arról a vállalatról van szó, ami olyan márkákról ismert, mint például az Ariel, a Gillette, az Ambi Pur, az Always, vagy a Lenor.

 

Viszlát, karbon!

„A klímaváltozás most zajlik, most kell cselekednünk” – mondta David Taylor, a P&G elnök-vezérigazgatója. – Ha csökkentjük karbonlábnyomunkat és természetre alapozó klímamegoldásokba ruházunk be, egy évtized alatt karbonsemlegesek leszünk, és segíthetünk megvédeni az érzékeny ökoszisztémákat és a közösségeket az egész világon.”

A természetre alapozó alatt olyasmiket kell érteni, hogy a P&G támogat például erdőtelepítéseket, vagy erdőtüzek által sújtott területek rehabilitációját, illetve olyan programokat, amelyek a fenntartható talajgazdálkodás irányába mutatnak.

A vállalat a következő évtizedben teljesen megújuló erőforrásokra alapuló villamosáramra áll át, illetve azt is megcélozták, hogy a felére csökkentik a üvegházhatású gázok kibocsátását. Azaz szélerőművekre, geotermikus-, víz-, és napenergiára teszik a voksukat, hogy ne terheljék a bolygót.

A legfrissebb jelentések szerint a világ jelenleg nem tesz eleget azért, hogy 1,5 Celsius-fokkal kevesebbel melegedjen a Föld átlaghőmérséklete: márpedig ez végzetes következményekkel járhat. A P&G ezért mutat példát, és jár az élen abba, hogy elkerülhessük a közelgő nagy bajokat. Már pedig, ha a világ egyik legnagyobb vállalat képes erre, akkor te, személyesen miért ne tudnál változtatni?

„A klímakérdés egy globális kérdés, amit egy ember, vállalat, vagy állam sem tud megoldani egyedül” – fogalmazta meg Krubl Yvette, a P&G regionális kommunikációs vezetője.

Ezért is fontos ebben a kérdésben a példamutatás, és az összefogás. Személyes felelősségünk olyan kis dolgokban is tetten érhető, mint például mossunk, mosogassunk alacsony hőfokú vízzel, figyeljünk a szelektív hulladékgyűjtésre, vagy eleve olyan termékeket vásároljunk, amelyeket felelős vállalatok gyártanak.

Az Amazonastól a Fülöp-szigetekig

A P&G a Conservation International és a World Wildlife Fund (WWF) szervezetekkel együttműködésben olyan projekteken dolgozik, amelyek célja a kritikus ökoszisztémák, például erdők, vizes élőhelyek, gyepes területek és tőzegföldek védelme és helyreállítása, mert ezek a rendszerek szénnyelőként működnek, azaz több szenet nyelnek el, mint amennyit kibocsátanak.

A vállalat az amazonasi esőerdőtől a Fülöp-szigetekig szerte a világon számos veszélyben lévő ökoszisztéma védelmét támogatja, így segítve, hogy a következő 10 évben – amikor még bocsátanak ki szén-doxidot – kompenzálják azt, amit kibocsátanak.

A P&G már évek óta támogat egyébiránt ilyen projekteket, tehát nem arról van szó, hogy akkor kapcsoltak, amikor már „ég a ház”, hanem megmutatták régebben, hogy mit kell tennie egy felelős vállalatnak.

 

Nem luxus a környezetvédelem

„Szerepünk vezetőként az, hogy az alacsonyabb szén-dioxid kibocsátású gazdaság és életmód mindenki számára lehetséges, megfizethető és kívánatos legyen” – mondta Virginie Helias, a P&G fenntarthatósági igazgatója.

A vállalat ezért nem úgy fogja fel a zöld beruházásokat, mint amiknek a költségeit tovább lehet terhelni a fogyasztókra, hanem a jövő megóvásának zálogaként tekintenek rá. Filozófiájuk szerint nem is fér bele, hogy sokak számára megfizethetetlenné váljon a felelős fogyasztás: a P&G lényegében helyettünk végzi el a munkát, amikor zöld fordulatot hajt végre, hozzánk már olyan termék jut el, amit a kor követelményeinek – sőt, a jövő követelményeinek – megfelelően gyártottak.

„Egy globális vállalatként tisztában vagyunk a felelősségünkkel: a termékeinkkel jobb hellyé tehető a világ, és nekünk jobbá is kell tennünk” – fogalmazta meg filozófiájukat tömören Krubl Yvette. A kérdés az: más vállalatok is követik-e a P&G jó példáját.