Fidel Castro Kubájában készültek a legfurább Ikarusok

A dél-amerikai országban Castro hatalomra jutásáig nem létezett járműgyártás, de utána jól összekapták magukat, és elkészítették a világ legfurább buszait, Ikarus-alapanyagokból.

Az 1959-ben alapított Girón 1970-ben kezdett bele az importált buszok buszok javításába, vagy a leselejtezett darabokból – főleg Ikarusokból – új járművek építésébe. 1979-ben egy magyar-kubai szerződésnek köszönhetően az Ikarusok már darabokban érkeztek az országba, melyeket egy Havannában összerakott szerelőcsarnokban tettek menetképessé.

1979 és 1990 közt így 4509 Ikarus 260-as (ezek közül három menetkészen), 1982 és 1988 közt 639 darab 280-as (közülük 434 előre összerakva), valamint 1983-1989 közt 624 256-os modell (212 üzemkészen) érkezett az országba.

A Vasfüggöny leomlása után az együttműködés véget ért, az Ikarus lassan összeomlott, de Kubában ma, negyedszázaddal később is üzemelnek még a sokszor ütött-kopott darabok. Ezeket továbbra is javítják, de a gyár kapuján ma motorkerékpárok és biciklik gurulnak ki.

Ismerős orr!

Az étolajjal is működő Teve

Pótkocsiként is elfut az Ikarus-test

Emeletes, nyitott buszként is helyt áll

Vagy trélerként

Sőt, a síneken is…

Más modellváltozatok

Fotók: Wikimedia Commons, Bus-planet, Utkarshraj Atmaram