Az izraeli kormányülésen is állt a bál az Uber miatt

Az Uber több éve jelen van Izraelben, de nem közösségi szolgáltatóként működik, hanem hagyományos taxikat üzemeltet.

Heves vita robbant ki az izraeli kormány vasárnapi ülésén az Uber közösségi szolgáltató  esetleges engedélyeztetése miatt Benjámin Netanjahu miniszterelnök és Jiszráel Kac közlekedési miniszter között – írta hétfőn a Háárec című újság gazdasági melléklete. Az Uber több éve jelen van Izraelben, de nem közösségi szolgáltatóként működik, hanem hagyományos taxikat üzemeltet.

A cég az utóbbi időszakban politikusoknál lobbizott, hogy módosítsák az izraeli jogszabályokat. A hatályos jog ugyanis tiltja, hogy magánszemélyek személyszállításért pénzt kérjenek, sőt még az utazás költségeinek részleges megtérítése is tilos. Ez gátolja több, közösségi közlekedéssel foglalkozó internetes szolgáltatás megjelenését is.

Nem az a feladata

Netanjahu a verseny fontosságát hangsúlyozta a vasárnapi megbeszélésen és elmondta, hogy néhány napja Svájcban a davosi Világgazdasági Fórumon találkozott Travis Kalanickkal, az Uber amerikai igazgatójával. Kac azt válaszolta Netanjahunak, miután a kormányfő az Uber engedélyezését sürgette, hogy ha akarja, foglalkozzon ő maga ezzel a kérdéssel.

Nem az a feladatom, hogy külföldi tőkések, hanem hogy az izraeli polgárok hasznára legyek”- mondta Kac. “A versenynek hasznosnak és igazságosnak kell lennie

– tette hozzá.

Vitájukban Kac a taxik viteldíjának állami ellenőrzését hangsúlyozta, amelyet a kormányfő elutasított, és ismételten felhívta a figyelmet a verseny fontosságára.

Az Uber kínálta szolgáltatás a verseny igazságtalansága miatt az egész világon problematikus

– felelte a közlekedési miniszter, és kijelentette, hogy biztonsági okokból sem megvalósítható Izraelben a közösségi szolgáltatás, mert

mi történik, ha elrabol egy utast egy menekülttáborban lakó palesztin?

A Háárec szerint azonban Kac biztonsági ellenérvei “légből kapottak”, mert az Uber megígérte, hogy Izraelben az Uber-sofőrök kiválasztása továbbra is a közlekedési minisztérium fennhatósága alatt marad.

Uber-Likud tengely?

A lap szerint inkább a hagyományos taxisok ellenérdekeltsége, az Uber-konkurencia alacsonyabb árai miatt késik a szolgáltatás engedélyezése. A taxisok számos szószólója ugyanis “királycsináló”, vagyis vezető szerepet játszanak a Likud párt központjában. Sokan közülük komoly politikai tényezőt jelentenek, mert a Likud belső szavazásain a politikusok pártlistán történő elhelyezkedését, és így parlamenti szerepét meghatározó voksok fő szervezői közé tartoznak.

Netanjahu az Uber oligarcháit akarja segíteni negyvenezer taxisofőr bevételének a csökkentésével

– vádolta egyik hangadójuk a kormányfőt a Háárecben. “Harcolni fogunk a változtatás ellen. Taxisofőr intifáda lesz, lezárjuk az összes kereszteződést” – tette hozzá.

A közlekedési minisztérium igazgatója és tudományos vezetője már évek óta támogatja az Uber izraeli bevezetését, de Kac másfél évvel ezelőtt megakadályozta az Uber piacra lépését – állítja az újság.

A Háárec úgy tudja, a Likud Ubert támogató politikusai személyesen is beszéltek Netanjahuval. Az Uber sajtóértesülések szerint agresszív kampányt tervez Izraelben a közösségi szolgáltatás jóváhagyását ellenző politikusokkal szemben.